2021-06-06, 11:11
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Har kost ingen påverkan på immunsystemet?
När läkare och professorer inom skolmedicinen uttalar sig, så hävdar de att man inte på något sätt kan stärka sitt immunsystem genom kost/ kosttillskott. De kan sträcka sig till, att om man ligger på grava bristnivåer så bör man förstås få upp dem för hälsans skull. Andra hävdar med bestämdhet att man visst kan stärka sitt immunsystem genom att få i sig mer av bra livsmedel och att äta mer av vissa "nyttiga" frukter, grönsaker, vitaminer och mineraler osv. även om man inte har bristnivåer. Sedan fattar nog de flesta att man inte blir friskare av att vräka i sig extra vitaminer och överdosera av vad det än må vara.
Om det stämmer som skolmedicinen säger, så är man enbart dömd till sina gener och det går inte att påverka sitt immunförsvar, såvida om man inte har brister.
Vad tänker ni om detta?
|
|
|
2021-06-06, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2021
|
Vad som saknas är högkvalitativa, tillförlitliga studier.
De som finns ger inget starkt stöd åt att immunsystemet skulle kunna stärkas, men bland annat C- och D- har använts inom sjukvården, t ex inom intensivvården.
|
|
|
2021-06-06, 13:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2018
|
Själv tycker jag att det låter knepigt för ger man kroppen näringsfatig kost bör det rent logiskt mindre energi över till immunförsvaret kan jag tycka. Men vad vet jag? :p
|
|
2021-06-06, 13:33
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Själv tycker jag att det låter knepigt för ger man kroppen näringsfatig kost bör det rent logiskt mindre energi över till immunförsvaret kan jag tycka. Men vad vet jag? :p
|
Fast det är inte säkert att immunförsvaret blir bättre efter att de har fått energi till en viss gräns.
Ungefär som när barn växer; de behöver en viss mängd mat för att växa optimalt, men de kommer inte växa snabbare (på längden) för att man trycker i dem så mycket mat de bara går.
|
|
|
2021-06-06, 13:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
|
Fast, om svält gjorde så vårt immunförsvar blev sämre hur länge hade vi som art överlevt då? Inte så väldigt länge.
|
|
|
2021-06-06, 13:50
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Nutrients may impact directly or indirectly upon immune cells causing changes in their function or may exert effects via changes in the gut microbiome.
|
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723551/
|
|
|
2021-06-06, 14:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Här står det om viktiga vitaminer och mineraler som immunsystemet behöver, men det jag också hör från vissa inom skolmedicinen så stämmer det med TS observationer. Ligger man inte på brister så kan man inte stärka eller göra ett skit åt immunförsvaret och det känns lite väl krasst tycker jag. Ligger man på normala nivåer, men stärker upp lite extra med kost etc. så låter det för en lekman som man borde få ett bättre immunförsvar inom rimliga gränser förstås. Jag har absolut varit friskare sedan jag började ta extra D-vitamin, zink och magnesium och jag hade normala nivåer innan, men det går tydligen inte enligt vissa läkare, så det är väl placebo då, eller?
|
|
|
2021-06-06, 14:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Kaloribrist påverkar nog en hel del mer än brist på olika spårämnen. Äter du dåligt drabbas du av infektioner lättare.
|
|
|
2021-06-06, 21:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Känns för mig lika självklart som att bilen går bättre om man tankar den med rätt bränsle.
Äter man en väl sammansatt kost i tillräcklig mängd och lever i övrigt hälsosamt så håller man troligtvis immunförsvaret på OK nivå men hur många av junk food generationen gör det? Och hur många lever inte lite hårt och kanske utanför den smala hälsosamma stigen?
Nä, enligt mig är skolmedicinens maniska motstånd mot kosttillskott idiotiskt!
Kan förtydliga att jag med idiotiskt inte menar korkat av personer utan idiotiskt för folkhälsan. Jag förstår naturligtvis att kloka medicinare förstår att kosttillskott behövs ibland men jag förstår också att man inte kommer någonstans i medicinarnvärlden om man inte är sponsrad av medicintillverkarna.
Senast redigerad av Melker2 den 2021-06-06 klockan 21:36.
|
|
|
2021-06-06, 23:45
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2
Känns för mig lika självklart som att bilen går bättre om man tankar den med rätt bränsle.
Äter man en väl sammansatt kost i tillräcklig mängd och lever i övrigt hälsosamt så håller man troligtvis immunförsvaret på OK nivå men hur många av junk food generationen gör det? Och hur många lever inte lite hårt och kanske utanför den smala hälsosamma stigen?
Nä, enligt mig är skolmedicinens maniska motstånd mot kosttillskott idiotiskt!
Kan förtydliga att jag med idiotiskt inte menar korkat av personer utan idiotiskt för folkhälsan. Jag förstår naturligtvis att kloka medicinare förstår att kosttillskott behövs ibland men jag förstår också att man inte kommer någonstans i medicinarnvärlden om man inte är sponsrad av medicintillverkarna.
|
Tankar man bilen med fel bränsle så går den som regel inte alls. Liknelsen haltar då fel bränsle för bilen snarare motsvaras av något som är giftigt, eller något som inte ens är ätbart för människor.
Självklart blir man sjuk av att äta så att man får brist av vissa näringsämnen. Men uppnår man helt enkelt en basnivå, vilket är nästan oundvikligt om man inte äter exakt samma - väldigt ensidiga kost, hela tiden.
Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka. Fanns det ett sätt att äta som gjorde att man faktiskt blev immun mot ens 50% av sjukdomar man potentiellt kan få och detta var reproducerbart och dokumenterat, så skulle rekommendationerna vara att äta så.
Sen kommer frågan, hur fungerar ett ”starkt” immunförsvar kontra ett svagt?
|
|
|
2021-06-07, 06:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Tankar man bilen med fel bränsle så går den som regel inte alls. Liknelsen haltar då fel bränsle för bilen snarare motsvaras av något som är giftigt, eller något som inte ens är ätbart för människor.
Självklart blir man sjuk av att äta så att man får brist av vissa näringsämnen. Men uppnår man helt enkelt en basnivå, vilket är nästan oundvikligt om man inte äter exakt samma - väldigt ensidiga kost, hela tiden.
Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka. Fanns det ett sätt att äta som gjorde att man faktiskt blev immun mot ens 50% av sjukdomar man potentiellt kan få och detta var reproducerbart och dokumenterat, så skulle rekommendationerna vara att äta så.
Sen kommer frågan, hur fungerar ett ”starkt” immunförsvar kontra ett svagt?
|
Du tror m a o inte på det som står i Grubs länk?
UNiCEF skriver på sin hemsida :
” Nya studier visar att vartannat barn (340 miljoner) under fem år har brist på livsviktiga mikronäringsämnen, så som vitaminer och mineraler. Näringsämnen som jod, järn, zink och folsyra är livsviktiga eftersom människor behöver dessa ämnen för att tillverka enzymer, hormoner och andra substanser som styr tillväxt, utveckling, immunsystem och reproduktion. ”
1177 .se skriver:
” För att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att äta varierad och näringsrik mat.”
Betänk att vi som tränar kanske har lite andra referensramar än nedre delen av den halva av befolkningen som faktiskt äter sämre än medelsvensson…
|
|
|
2021-06-07, 06:22
|
|
Ninja
|
Citat:
Du tror m a o inte på det som står i Grubs länk?
UNiCEF skriver på sin hemsida :
” Nya studier visar att vartannat barn (340 miljoner) under fem år har brist på livsviktiga mikronäringsämnen, så som vitaminer och mineraler. Näringsämnen som jod, järn, zink och folsyra är livsviktiga eftersom människor behöver dessa ämnen för att tillverka enzymer, hormoner och andra substanser som styr tillväxt, utveckling, immunsystem och reproduktion. ”
1177 .se skriver:
” För att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att äta varierad och näringsrik mat.”
Betänk att vi som tränar kanske har lite andra referensramar än nedre delen av den halva av befolkningen som faktiskt äter sämre än medelsvensson…
|
Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.
|
|
|
2021-06-07, 06:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.
|
Ja, som sagt, vi tränande har lite andra referensramar.
Medelsvensson äter inte jättebra, hälften äter sämre än medelsvensson och längst ner på skalan äts det dåligt så jag skulle tro att ganska många % skulle ha nytta av kosttillskott.
Jag behöver t ex inte gå längre än ett par hus bort på gatan för att t ex hitta en ungdom som i stort sett bara äter pommes frites och godis.
Nu uppfattade jag frågan om kost påverkar immunförsvaret och på det verkar svaret vara JA. Nästa fråga kan då bli om man kan hjälpa upp en dålig kost med kosttillskott och på det skulle jag också säga JA. Man kan naturligtvis också hjälpa upp en dålig kost med att äta bra kost. Förstår inte motståndet mot kosttillskott, det är billigt och ofarligt och kan hjälpa upp en dålig kost även om man själv hellre äter en bra kost.
|
|
|
2021-06-07, 06:54
|
|
Ninja
|
Citat:
Ja, som sagt, vi tränande har lite andra referensramar.
Medelsvensson äter inte jättebra, hälften äter sämre än medelsvensson och längst ner på skalan äts det dåligt så jag skulle tro att ganska många % skulle ha nytta av kosttillskott.
Jag behöver t ex inte gå längre än ett par hus bort på gatan för att t ex hitta en ungdom som i stort sett bara äter pommes frites och godis.
Nu uppfattade jag frågan om kost påverkar immunförsvaret och på det verkar svaret vara JA. Nästa fråga kan då bli om man kan hjälpa upp en dålig kost med kosttillskott och på det skulle jag också säga JA. Man kan naturligtvis också hjälpa upp en dålig kost med att äta bra kost. Förstår inte motståndet mot kosttillskott, det är billigt och ofarligt och kan hjälpa upp en dålig kost även om man själv hellre äter en bra kost.
|
Jag har inte skrivit ett ord om kosttillskott i den här tråden, men:
Motståndet mot kosttillskott (av t.ex vitaminer) beror på att det antingen är som att sätta ett plåster på någon som fått båda benen avkapade av att ha blivit överkörd av ett tåg. Eller helt onödigt. Äter man endast snabbmakaroner så kommer en multivitamin-tablett inte att vara tillräcklig för att täcka kroppens näringsbehov. Äter man en någorlunda vettig kost så blir multivitamin-tabletten snabbt helt onödig och kommer inte att tillföra något alls.
Troligen är tillskott av specifika vitaminer aldrig något som en frisk individ med en hyfsad kost kommer att dra nytta av. Troligen missar man en hel uppsjö av andra mikronutrienter om man försöker ersätta en normal kost med en extremt ensidig kost+kosttillskott. Vissa av dessa mikronutrienter är kanske inte ens kända av vetenskapen än/man har inte än full förståelse för vilka effekter de har i kroppen.
Den där ungen som bara äter pommes och godis förresten, är hen oftare sjuk än t.ex du själv?
|
|
|
2021-06-07, 06:55
|
|
Ninja
|
Vitamintillskott är dock effektivt om man av någon anledning redan har en brist, oftast pga underliggande sjukdom.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.
|

|