Vi pratade lite löst om det i "Allmän tråd för bilder av universell natur." så tänkte passa på o göra en hel egen tråd om det
Vad tror ni, har de funnits aliens här för massor med år sen, vad gjorde de här och varför har de inte kommit tillbaka?
Kommer vi få uppleva närkontakt av "tredje graden" (UFO encounters in which an animated creature is present. These include humanoids, robots, and humans who seem to be occupants or pilots of a UFO) i vår livstid?
Intressant. Vill minnas att det var någon som för ett antal år sedan uppmanade mig att starta precis en sån tråd.
För den som är intresserad och bor i Stockholm så kommer det mellan 18 och 27 maj hållas en rymdutställning, European Space Expo, i Kungsträdgården. Det är gratis och utöver utställningen så erbjuds det föredrag som är öppna för allmänheten. Särskilt intressant blir det på onsdag 20:e maj klockan 18:30 , då LoveMachine kommer berätta om rymdplasmafysik och lite av de lärdomar vi dragit från 15 års arbete med Clustersatelliterna.
Jag tycker det är väldigt arrogant att tro att vi är de mest avancerade varelserna i universum, men det är precis lika arrogant att tro att vi, i vårt stora universum eller ens i vår galax, har någon egenskap som skulle göra oss tillräckligt intressanta för att meritera ett besök från varelser som är tillräckligt avancerade för att ta sig hit.
du tycker inte att det där tråden handlar om teleskop lite mer än liv på andra planeter? Skummade bara igenom tråden men det var snack om stativ m.m.
Tänkte att de här ska handla lite mer om aliens och sådär.
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple
Jag tycker det är väldigt arrogant att tro att vi är de mest avancerade varelserna i universum, men det är precis lika arrogant att tro att vi, i vårt stora universum eller ens i vår galax, har någon egenskap som skulle göra oss tillräckligt intressanta för att meritera ett besök från varelser som är tillräckligt avancerade för att ta sig hit.
Vi kan ju kommunicera i alla fall, även om det kanske är på en väldigt låg nivå. Och jag tror att vi skulle kunna lära oss också, vi utvecklas ju fortfarande.
Senast redigerad av Bärsärk den 2015-05-14 klockan 10:16.
Jag tycker inte vi skall negligera vad vi människor åstadkommit på jordklotet. Med tanke på universums storlek och mängden stjärnor och planeter så är det dock rimligt att tro att det på ett flertal ställen uppstått rätt förutsättningar för att utveckla intelligent liv.
Med andra ord är jag nästan helt säker på att det finns intelligent liv i andra delar av Universum men lika säkert som att så är fallet är nog det faktum att vi aldrig kommer träffa dessa pga de enorma avstånden och den korta tidsrymd som vi och kanske även de kommer leva.
Möjligt att vi skulle kunna koda av någon form av signal och förstå att någon skickat det utifrån men med tanke på hur svag och distorderad en sådan signal skulle vara är det inte säkert att vi skulle kunna uttyda något vettigt. Än mindre kunna få upp en fungerande tvåvägskommunikation.
Det är en kittlande tanke men samtidigt kan vi ju fundera över hur bra vi kan kommunicera med annat liv på jorden. Det är ju inte så att vi direkt förstår vad apor säger till oss. Mycket av livet på jorden är ju inte ens medvetna om vår existens. Vad säger att vi inte kommer befinna oss i en liknande sits?
Varje gång jag tänker att jag ska ta tag i och läsa mer om rymden, då jag finner det otroligt fascinerande, snubblar jag över något som detta och mitt huvud exploderar.
Jag tycker inte vi skall negligera vad vi människor åstadkommit på jordklotet. Med tanke på universums storlek och mängden stjärnor och planeter så är det dock rimligt att tro att det på ett flertal ställen uppstått rätt förutsättningar för att utveckla intelligent liv.
Med andra ord är jag nästan helt säker på att det finns intelligent liv i andra delar av Universum men lika säkert som att så är fallet är nog det faktum att vi aldrig kommer träffa dessa pga de enorma avstånden och den korta tidsrymd som vi och kanske även de kommer leva.
Möjligt att vi skulle kunna koda av någon form av signal och förstå att någon skickat det utifrån men med tanke på hur svag och distorderad en sådan signal skulle vara är det inte säkert att vi skulle kunna uttyda något vettigt. Än mindre kunna få upp en fungerande tvåvägskommunikation.
Det är en kittlande tanke men samtidigt kan vi ju fundera över hur bra vi kan kommunicera med annat liv på jorden. Det är ju inte så att vi direkt förstår vad apor säger till oss. Mycket av livet på jorden är ju inte ens medvetna om vår existens. Vad säger att vi inte kommer befinna oss i en liknande sits?
Varje gång jag tänker att jag ska ta tag i och läsa mer om rymden, då jag finner det otroligt fascinerande, snubblar jag över något som detta och mitt huvud exploderar.
Sedan ger jag upp.
Jag tycker det är fantastiskt. Jag har grottat ned mig fullständigt i sånt där. Jag ångrar att jag inte fortsatte plugga det. Desto större mindfuck desto bättre!
Framförallt så är antagandet att eventuellt annat liv där ute i Universum skulle anta en organisk form likt vår ganska trångsynt. Vi besitter våra sinnen av syn, lukt, känsel, hörsel och så vidare och vi antar ganska snabbt att det är så andra livsformer också skulle existera och uppfatta sin omgivning. Men vad finns det egentligen som talar för att det skulle vara så? Enligt wikipedia uppskattar forskarna att endast 5% av den totala energin i universum består av "vanlig materia", resten är vad vi tillsvidare kallar mörk materia och mörk energi. Dvs den absoluta majoriteten av universum kan vi inte ens observera och har ingen aning om vad det egentligen är eller hur det fungerar. Är det mer troligt att 5% av den total energin i universum står för 100% av livet, eller är det mer troligt att majoriteten av livet existerar i de "mörka delarna" av vårt universum som vi inte ens har förmågan att observera ännu?
En analogi som jag hört som jag tycker är ganska intressant är om man tänker på jorden och alla människor som en myrstack. Om du går förbi en myrstack så stannar du inte upp vid den och försöker kommunicera med myrorna, de skulle aldrig förstå vad du försöker förmedla, de har inte sinnesförmågorna eller intelligensen för att överhuvudtaget uppfatta dig. Istället hade du bara tittat lite snabbt och sen gått vidare med din dag.
Om det finns annat liv där ute så är det inte alls omöjligt att hoppet mellan deras och våran förmåga att uppleva universum är lika stort som hoppet mellan våran och myrornas förmåga. Detta kan till stor till del förklara varför det kan finnas intelligent liv där ute som helt enkelt inte väljer att ta kontakt med oss, varför skulle dom, vi är bara en myrstack för dom. Det är till och med möjligt att det existerar annat liv omkring oss hela tiden, på den här planeten, men vi saknar sinnesförmågan att på ett intelligent sätt uppfatta deras existens. Det kanske är det folk upplevt när dom pratar om spöken eller andar.