Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-06, 09:49   #1
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Reg.datum: Feb 2023
Bunkrullens utlösande resa mot kroppsligt nirvana.

Good day, mates!

Jag är en 38-årig ensamstående småbarnsfar som försöker komma i form. Igen. För jag har försökt förr, men misslyckats. Denna gång känner jag dock att förutsättningarna är mycket bättre.
Jag har skippat alkohol och processad mat. Jag äter en så kallad animal-based diet. Kött, ägg, mejerier, honung, frukt och ovanjordgrönsaker, ej potatissläktet. Kolla Paul Saladino på Instagram så förstår ni.

Jag arbetar som målare så jag har en del grundstyrka i framför allt triceps. 1RM i tricepspulldown är 97,5kg efter bara en månads styrketräning. Det är det enda skrytet jag kan komma med. I övrigt är jag alldaglig.

Sedan julafton 2022 så har jag regelbundet gått till gymmet. Har fått bra resultat må jag säga.

Nu ska jag dock köra programmet Stronglift 5x5. Och då har jag hört att det är viktigt att inte börja på för höga vikter.

Dagsform vid trådstart:

178 cm lång
90 kg (vägde 106 kg i Oktober 2022)
100 cm midjemått

1RM enligt träningsappen:
Bänkpress - 70 kg
Squat - 95 kg
Marklyft - 136,7 kg
Overhead press hantlar - 24,7 kg
Barbell row - 81,7 kg
Triceps pulldown - 97,5 kg

Tjipp tjipp!
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 09:51   #2
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Jag försökte lägga upp en bild i inlägget men det gick inte. Kommer här i länk istället.
https://ibb.co/QFm0BNL

Dagens session Stronglift 5x5 A

SQUAT - 50kg 5x5
Bänkpress - 50kg 5x5
Barbell row - 55kg 5x5

Känner så klart att jag har mycket mer att ge än så. Men skynda långsamt gäller inte bara på börsen.

Puss
Gammal 2023-02-06, 11:29   #3
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Har du inte styrketränat förr (ser det står: "jag har försökt förr, men misslyckats")? Undrar eftersom bra fysik om tar in/läser trådstarttexten. Benen har ju mycket muskelmassa. De där benen har inte många som tränat flera år på gym, speciellt inte de som slarvat med benträningen.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 11:53   #4
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har du inte styrketränat förr (ser det står: "jag har försökt förr, men misslyckats")? Undrar eftersom bra fysik om tar in/läser trådstarttexten. Benen har ju mycket muskelmassa. De där benen har inte många som tränat flera år på gym, speciellt inte de som slarvat med benträningen.
Tack så mycket för berömmet!

Jag har i princip aldrig tränat. Har i min ungdomens år _aldrig_ utövat någon sport.
I vuxen ålder spelades det en del gubbainnebandy. Och under ett par tre år för sju år sedan började jag med rugby. I samband med rugbyn så tränade jag på gym sporadiskt.

Men mina ben har alltid varit kraftiga. Det ligger i släkten. Är också mycket upp och ned på ställning, bockar och även squattande i jobbet. Ibland går jag runt på huk istället för att gå ner på knä för att slippa känna mig som en slav.

Så det är därifrån musklerna kommer

Och benträning har alltid varit min favorit under de sporadiska omgångar jag gymmat.
Gammal 2023-02-06, 12:02   #5
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Tack så mycket för berömmet!

Jag har i princip aldrig tränat. Har i min ungdomens år _aldrig_ utövat någon sport.
I vuxen ålder spelades det en del gubbainnebandy. Och under ett par tre år för sju år sedan började jag med rugby. I samband med rugbyn så tränade jag på gym sporadiskt.

Men mina ben har alltid varit kraftiga. Det ligger i släkten. Är också mycket upp och ned på ställning, bockar och även squattande i jobbet. Ibland går jag runt på huk istället för att gå ner på knä för att slippa känna mig som en slav.

Så det är därifrån musklerna kommer

Och benträning har alltid varit min favorit under de sporadiska omgångar jag gymmat.
Hänger med!
Min följdfråga hade varit just om du hållit på med idrott i ungdomen. Bra du svarade utförligt där!
Du har nog fan muskelmassan just nu på benen att utveckla styrka på till göra 5x5 på runt 120 kg i knäböj på kanske/inom ett halvår.

Riktigt bra grund. Du väger ändå 90 kg på 178 cm och är långt ifrån fet. Skulle nästan tipsa, hävda att du inte behövt deffa (gå ner i vikt) utan hade säkert kunnat göra bra ökningar och kroppsförvandling som viktstabil.

Ser dock du gått ner från 106 kg sen oktober så gissar du vill/ska skala av mer vikt?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 19:35   #6
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hänger med!
Min följdfråga hade varit just om du hållit på med idrott i ungdomen. Bra du svarade utförligt där!
Du har nog fan muskelmassan just nu på benen att utveckla styrka på till göra 5x5 på runt 120 kg i knäböj på kanske/inom ett halvår.

Riktigt bra grund. Du väger ändå 90 kg på 178 cm och är långt ifrån fet. Skulle nästan tipsa, hävda att du inte behövt deffa (gå ner i vikt) utan hade säkert kunnat göra bra ökningar och kroppsförvandling som viktstabil.

Ser dock du gått ner från 106 kg sen oktober så gissar du vill/ska skala av mer vikt?
När jag började styrketräna i samband med rugbyn så gick jag från de första trevande försöken i knäböj på 70kg x10 till 110kg x5 på bara ett par månader. Så jag kommer nog vara där uppe snart. Är dock lite äldre nu. Och det känns lite, mest att jag blivit feg.

Senast jag körde marklyft, dvs innan jag började med Stronglift, så drog jag 70x7, 100x11 och sist 110x7.
Har kanske förstått senare att man inte ska köra så många sets i marklyft 😄

Ja, tanken med kroppsvikt var att gå ner till 80kg. Men det kan jag kanske glömma om jag ska fullfölja 5x5?
Tack. Jag tycker själv att jag ser rätt så bitig ut i rätt vinkel nu när jag gått ner många pösiga kilon. 😁
Gammal 2023-02-07, 07:42   #7
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

7:e Februari 2023

Började dagen med en promenad på ett oplogat elljusspår. 10-15 cm snö på sina ställen.
4,41 km
45:00 minuter
10:12 min/km
74 meter uppförsbacke totalt.

Sprintade upp för två backar på grund av halt och otålighet. Det gick lättare att få fäste genom att springa.

Nu: dusch, sen arbete.
Gammal 2023-02-08, 17:09   #8
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

8e Februari
Uppvärmning gångband 10 minuter och roddmaskin 1000 meter.

Stronglift B

Squat - 5x5 60kg
Overhead press - 5x5 30kg
Marklyft - 1x5 60kg

Fortfarande alldeles för lätt. Smyghöjde squatsen idag. Fuskar alltså redan.

Taggad inför fredagens pass.

Jag fuskade även genom att träna annat eftersom jag var tvungen att bräcka brorsan.
3x 8 inclined situps.

1x8 70kg seated row machine.

Och klarade 2:11 på en övning där man ska ligga vertikalt med ryggen i rygglyftsställningen. Samma princip som plankan alltså.
Gammal 2023-02-09, 07:34   #9
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

9e Januari

Promenad och kort löp på morgonen.
Jag behöver verkligen träna kondition.
Mitt VO2 max enligt klockan är på 38! Mycket dåligt alltså.

Löp: 650 meter. Tempo 5:31
Promenad: 1510 meter. Tempo 10:20

Nu vet jag vad jag ska göra på vilodagarna!
Känner mig taggad!

Puss hej

Edit: ska helt klart lägga in trumpass också. Faktiska trummor alltså. Senast jag körde ordentligt på trummor så reggade klockan över 10000 steg

Senast redigerad av bunkrulle den 2023-02-09 klockan 07:36.
Gammal 2023-02-10, 16:00   #10
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Thumbs down

10e Februari

Uppvärmning 800 meter gång på löpband
Roddmaskin 5 minuter - 1196 meter

STRONGLIFT A
Squat - 57,5 kg, 5x5
Bänkpress - 52,5 kg, 5x5
Skivstångsrodd - 57,5 kg, 5x5

Avslutade med att cykla i 56 minuter. Medelpuls 151 bpm.

Nu börjar det äntligen kännas att man lyfter särskilt i bänkpress. Men även i squat, även om det är rätt så låg vikt där.
Gammal 2023-02-13, 10:09   #11
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

13e Februari

Stronglift B

Squat - 60kg
5x5

Militärpress - 32,5kg
5x5

Marklyft 65kg
5x5

Jag laddade ned appen för Stronglifts för att der verkade smidigare.
Gjorde uppvärmning enligt instruktionerna.

Fortfarande lätta vikter, men börjar absolut kännas mer nu. Särskilt MP.

Om ett par veckor så är squats uppe på de vikter jag var på när programmet började. Och även marklyft kommer då att snart vara uppe på personligt bästanivå.

Det här är kul. Längtar efter att få gå till gymmet varje dag. Om 10 veckor så utvärderar jag om jag ska fortsätta eller börja med något annat som tillåter mer frekventa besök på gymmet.

Tjipp tjipp!

Spelade även trummor och gick en promenad igår. Inget märkvärdigt.
Gammal 2023-02-15, 11:02   #12
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

15 Februari

Det blev VAB idag.
Så hemmaträning enligt följande

Utfallssteg kroppsvikt
30 eller nåt
25 eller nåt
30 eller nåt
Tappar räkningen varje gång

Pull-up kroppsvikt
5
4

Chin-up kroppsvikt
5

Sit-ups
20

Push-ups
10
10
Gammal 2023-02-15, 11:26   #13
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Utfallsstegen.
Tappar, likt löpning utan boll, motivationen mitt i övningen när det blir för många reps. Hur gör jag det svårare i hemmamiljö om jag inte har några vikter?
Gammal 2023-02-17, 11:51   #14
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

17e Februari

Fortsatt VAB.

Kroppsviktspass.

Började med promenad med barnen.
4,25 km

Utfallssteg
Till fail. 40+
Till fail. Runt 30

Pull-up
5
4
3

Armhävningar
12
10
6

Chin-up
4

Sit-ups
22
13

Plankan
1:12

Vilotid 90-120 sekunder.

Besviken över plankan. Annars är jag nöjd. Borde ha klarat en extra chin-up dock.
Gammal 2023-02-17, 12:24   #15
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Jävla skit. Vägde 90 kg vid starten av tråden.
Var nere på 88.7 kg vid lägsta mätningen ett par veckor innan det. Sedan slutade jag med min animalbased diet.

Nu på knappt en vecka med att ha ätit bröd i en dag och vad jag anser vara nyttiga grönsaker så är jag uppe i 93,6 KG !

Och nä, det är knappast muskler. Uppsvälld både runt mage och i ansikte.

Midjemått har även det gått åt fel håll. Från att ha pendlat från 98 till 100 cm så ligger det idag på 102 cm.

Vad för ickesvällmat ska jag hålla mig till?

Är rågbröd okay? Bakade eget och det var verkligen klappgott

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.