Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-22, 17:47   #1
Ram Dass
Registered User

Ram Dasss avatar

Reg.datum: Aug 2004
Många grönsaker är väldigt oprisvärda kontra sin näring?

Hej!

Jag är vegan och lever för tillfället i bilen, då jag inte har möjlighet till tillagning eller kylförvaring köper jag i princip färdiga-att-äta-livsmedel.

Det jag baserat min föda på är berikad sojamjölk, nötter, frön, müsli (havregrynsbaserad), frukt och grönsaker.

Jag kostregisterade allt idag för att få någon slags överblick över vilken mat som ger mer "näring/kcal" per krona. Inte någon gång kommer frukt eller grönsaker (rotfrukter och bönor exkluderat, då jag känner att de kräver tillagning/viss hantering) närheten av näringen som olika spannmål, nötter och frön ger.

Jag har svårt att se varför jag skulle äta tex. 500g bananer för 13kr när jag kan äta 100g solrosfrön för 4 kr och få i mig så himla mycket mer näring till en billigare peng.

Då är även bananer en av de mer prisvärda frukterna i avseende kalori/kr i jämförelse med andra frukter.

Likasom blomkål, rödkål, paprika, äpplen, päron. Allt känns väldigt dyrt ur näringssynpunkt när man dom ställer dom i jämförelse med fullkornscerialer, nötter och frön.

Min slutliga fundering är alltså om att grönsaker och frukt är mer att betrakta som lyx (inte jättegott att äta 200g natuerlla solrosfrön &#128519 då jag har svårt att se dess prisvärdhet i jämförelse med ovan nämnda?
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 18:17   #2
Konradsson
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Det beror ju på vilken typ av näring du är ute efter. Om du bara är intresserad av kcal räcker det med att äta kakor och dricka läsk hela dagen för att fylla näringsbehovet.

Fördelen med grönsaker är att de innehåller vitaminer, antioxidanter, flavonoider, glukosinolater, isotiocynater, allyler, etc. Dessa föreningar är (i olika grader) anti-inflammatoriska, cancerskyddande, kolesterolsänkande samt förbättrar kognitionsförmågan och det allmänna välbefinnandet. Det är oftast denna typ av näring som veganer är intresserade av.

Varför äter du inte bönor eller kikärtor? De kräver ingen tillagning. De säljs på burk.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 18:30   #3
Maximal
Finns det något att äta?

Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Det beror ju på vilken typ av näring du är ute efter. Om du bara är intresserad av kcal räcker det med att äta kakor och dricka läsk hela dagen för att fylla näringsbehovet.

Fördelen med grönsaker är att de innehåller vitaminer, antioxidanter, flavonoider, glukosinolater, isotiocynater, allyler, etc. Dessa föreningar är (i olika grader) anti-inflammatoriska, cancerskyddande, kolesterolsänkande samt förbättrar kognitionsförmågan och det allmänna välbefinnandet. Det är oftast denna typ av näring som veganer är intresserade av.

Varför äter du inte bönor eller kikärtor? De kräver ingen tillagning. De säljs på burk.
Är inte kidney bönor giftiga innan uppvärmning?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 18:41   #4
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Finns färdigkokta på tetrapack/konserv.
Gammal 2017-06-22, 19:34   #5
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Det jag baserat min föda på är berikad sojamjölk, nötter, frön, müsli (havregrynsbaserad), frukt och grönsaker.
Äter du inte baljväxter eller soja i större mängder? Hur får du i dig tillräckligt med högkvalitativt protein som vegan?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 19:51   #6
Ram Dass
Registered User

Ram Dasss avatar

Citat:

Allt du nämner finns redan i de andra produkterna jag redan nämnt (till ett billigare pris), förutom glukosinolater och sotiocynater, som finns i olika kålsorter som verkar vara bra att få i sig. Sen vet jag inte vad allyler är för något.

Jag skriver inte detta för att trotsa, jag vill bara få allt på det klara.

Sen undrar jag om det finns någon vedertagen rek. för hur mycket kål man ska äta och hur mycket vetenskapliga belägg finns det för att det gör skillnad? Som jag läste det var det bara broccoli som hade glucoraphanin i någon betydande mängd.

Köpte några burkar bönor i chilisås. Himla gott efter allt enformiga jag ätit. 😂 Tack!
Gammal 2017-06-22, 19:56   #7
Ram Dass
Registered User

Ram Dasss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Äter du inte baljväxter eller soja i större mängder? Hur får du i dig tillräckligt med högkvalitativt protein som vegan?
Vanligtvis äter jag bättre, men nu bor jag i min bil "on the road".

Men jag orkar verkligen inte försöka få i mig 2g;p/kg:kv som vegan.

Och enda sen jag läste att King Grub sa att 1g;p/kg:kv och hård träning är förmodligen bättre 2g och medelmåttig träning, har jag fokuserat mer på träningen och ätit mer efter andra premisser. Kan inte säga att jag märkt någon större skillnad än så länge.
Gammal 2017-06-22, 20:11   #8
Ram Dass
Registered User

Ram Dasss avatar

En bild på tre dagars mat, ca. 9000 kcal och 400 g protein. Vilket blir ca. 3000 kcal och 133g;p/dag.

I detta fall är det nötterna och fröna som främst kommer fylla mitt energibehov och vitamin- och mineralbehov.

Skulle någon gjort några ändringar?

Senast redigerad av Ram Dass den 2017-06-22 klockan 20:15.
Gammal 2017-06-22, 20:27   #9
Konradsson
Registered User

Citat:
Allt du nämner finns redan i de andra produkterna jag redan nämnt (till ett billigare pris), förutom glukosinolater och sotiocynater, som finns i olika kålsorter som verkar vara bra att få i sig. Sen vet jag inte vad allyler är för något.

Jag skriver inte detta för att trotsa, jag vill bara få allt på det klara.

Sen undrar jag om det finns någon vedertagen rek. för hur mycket kål man ska äta och hur mycket vetenskapliga belägg finns det för att det gör skillnad? Som jag läste det var det bara broccoli som hade glucoraphanin i någon betydande mängd.

Köpte några burkar bönor i chilisås. Himla gott efter allt enformiga jag ätit. 😂 Tack!
Flavonoider finns i olika mängder i olika grönsaker. Här är en bra genomgång: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFile...03_VegFlav.pdf.

Allyler (framförallt diallyl disulfid) finns i lökar och skyddar mot magcancer samt hjärt-kärlsjukdomar. Kål och broccoli innehåller många organosulfur-ämnen (exempelvis sulforafan). De hämmar enzymet histondeacetylas och skyddar således mot cancer. Det finns mycket belägg för det. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2777483/.

Det är absolut inget fel på frön och nötter, men man ska aldrig avfärda grönsaker.
Gammal 2017-06-22, 20:35   #10
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Citat:
Vanligtvis äter jag bättre, men nu bor jag i min bil "on the road".

Men jag orkar verkligen inte försöka få i mig 2g;p/kg:kv som vegan.

Och enda sen jag läste att King Grub sa att 1g;p/kg:kv och hård träning är förmodligen bättre 2g och medelmåttig träning, har jag fokuserat mer på träningen och ätit mer efter andra premisser. Kan inte säga att jag märkt någon större skillnad än så länge.
Tänker på din hälsa nu, inte träningen. 1g protein/kg kv räcker helt klart, men allt protein är inte likvärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Träningslära.se
Proteinintaget bör aldrig vara minsta problem för en lakto-ovo vegetarian då ägg och mjölk är suveräna proteinkällor. Men för en vegan är det svårare och här måste livsmedel kombineras. Att kombinera baljväxter och spannmål innebär att två livsmedel som var för sig har ett icke fullvärdigt protein tillsammans blir fullvärdigt. Det är så fiffigt att det som saknas hos spannmålsprodukter finns det extra mycket av hos baljväxterna och det som gör att baljväxternas protein inte är fullvärdigt finns det extra mycket av i spannmål.Så sojafärssås med pasta, bönsalsa i bröd, kikärtsgryta med ris, linssoppa eller t.ex. vegetarisk ärtsoppa med bröd som tillbehör är rätter där proteinkvalitén blir bra även om det inte finns några animalier där. I tillskottsväg finns sojaprotein, ärtprotein och hampaprotein. Det kan helt klart ha sina fördelar att ta som extra proteintillskott, likaså att ”berika” sin kost med t.ex. sojamjöl. Att baka bröd på sojamjöl och vetemjöl ger ju t.ex. ett fullvärdigt protein redan i degen. Känner du bara till ”den gyllene vegankombinationen”, d.v.s. spannmålsprotein + baljväxtprotein så kommer du långt och lär aldrig få problem med just proteinintaget i alla fall. Sist men inte minst finns ju massor av helvegetariska ”köttprodukter” på marknade såsom sojakorv, sojabiffar, sojafärs, texturerat vegetabiliskt protein etc.
TLDR: Kombinera baljväxter + spannmål & ät mycket soja annars blir det death by protein deficiency.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 20:48   #11
Tree Fiddy
Need

Tree Fiddys avatar

Reg.datum: May 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Giftiga vet jag inte men dom innehåller t ex antinutritionella substanser som förstörs vid uppvärmning.
Gammal 2017-06-22, 21:16   #12
kaspen
Registered User

kaspens avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Flavonoider finns i olika mängder i olika grönsaker. Här är en bra genomgång: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFile...03_VegFlav.pdf.

Allyler (framförallt diallyl disulfid) finns i lökar och skyddar mot magcancer samt hjärt-kärlsjukdomar. Kål och broccoli innehåller många organosulfur-ämnen (exempelvis sulforafan). De hämmar enzymet histondeacetylas och skyddar således mot cancer. Det finns mycket belägg för det. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2777483/.

Det är absolut inget fel på frön och nötter, men man ska aldrig avfärda grönsaker.
Jag har inte för avsikt att starta en debatt, och jag håller med dig i mycket om vad du skriver, men i allmänhet tycker jag man ska vara försiktig med att uttala sig om vad det exakt är som är positivt med grönsakerna. Påståenden om positiva hälsoeffekter av flavonoider exempelvis har inte godkänts av FDA eller EFSA och i USA har flera tillverkare blivit stämda för att de påstått att just flavanoiderna i deras produkt har en viss effekt. Dom verkar såklart vara bra och eventuellt också cancerskyddande men exakt vad i grönsakerna som gör vad är inte klarlagt tycker iaf jag om man ser på forskningsläget.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 21:20   #13
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Jag har inte för avsikt att starta en debatt, och jag håller med dig i mycket om vad du skriver, men i allmänhet tycker jag man ska vara försiktig med att uttala sig om vad det exakt är som är positivt med grönsakerna. Påståenden om positiva hälsoeffekter av flavonoider exempelvis har inte godkänts av FDA eller EFSA och i USA har flera tillverkare blivit stämda för att de påstått att just flavanoiderna i deras produkt har en viss effekt. Dom verkar såklart vara bra och eventuellt också cancerskyddande men exakt vad i grönsakerna som gör vad är inte klarlagt tycker iaf jag om man ser på forskningsläget.
Bra poäng. Flavonoider har definitivt cancerskyddande effekt, frågan är dock hur hög biotillgängligheten är, samt hur överförbara råttstudier är på människor. De bästa bevisen vi har för grönsakernas hälsofördelar på människor är epidemiologiska studier. Mekanismerna är inte utredda eller allmänt vedertagna.
Gammal 2017-06-22, 21:21   #14
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tänker på din hälsa nu, inte träningen. 1g protein/kg kv räcker helt klart, men allt protein är inte likvärdigt.

TLDR: Kombinera baljväxter + spannmål & ät mycket soja annars blir det death by protein deficiency.
Proteinmyten har funnits sen ca 1975 och har ständigt, om och om igen blivit motbevisad och utredd. Den vägrar bara försvinna.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8172124

T.ex. människor har 90 gram protein per dag som cirkulerar från kroppen in i magsäcken och som bryts ner till alla aminosyror man behöver tillsammans med maten man äter.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107536

Vi har även en depå av fria aminosyror i kroppen, speciellt lysin som kroppen kan använda sig av till att kombinera hej vilt.
http://www.sciencedirect.com/science...25106047500128

Är man i kaloribalans och äter ett varierat intag av vegetabilier (även utan att behöva tänka på att "kombinera" olika råvaror) så behöver man inte tänka på "proteinhälsan" som du oroa dig för. Blir man bygga-mukkler-super-snabbt-opti? Antagligen inte men det var inte frågan.

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2017-06-22 klockan 21:24.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 21:22   #15
kaspen
Registered User

kaspens avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Bra poäng. Flavonoider har definitivt cancerskyddande effekt, frågan är dock hur hög biotillgängligheten är, samt hur överförbara råttstudier är på människor. De bästa bevisen vi har för grönsakernas hälsofördelar på människor är epidemiologiska studier. Mekanismerna är inte utredda eller allmänt vedertagna.
Ur minnet så går 85% av flavanoider rakt igenom kroppen hos människor. Men jag kan ha fått siffran helt fel.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:09.