2017-05-28, 17:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2015
|
Bulkmat om man missat ett mål
Mors.
Jag ligger i bulk(den där berömda sommar-bulken etc), och tänker göra det året ut. Går ganska bra. 184cm, 85kg~. Började 78kg. 3k~ kcal/dag. 4-5 pass i veckan.
Jag har alltid haft problem med att äta mycket mat, tycker det är jobbigt och jag ogillar känslan att vara sprängmätt hela tiden, vilket jag typ är när jag bulkar. Alltid svullen och mätt.
I och med att jag inte gillar att äta 8 ggr per dag och att jag inte står ut psykiskt med att trycka i mig kilovis med nyttig mat blir det lite fetare och onyttigare mat än det jag egentligen hade velat. Men det gör inget. Har inga problem med att deffa, så bör gå ganska smidigt när det är dags.
Problemet ligger i om jag missar en måltid, t.ex. under helgen i fall man sover lite extra och missar frullen eller lunchen etc. Då hamnar jag i ett läge där jag måste trycka i mig mat och ibland tar det bara stopp(som i skrivande stund). Jag är propp och har knappt kommit upp i 2k kcal idag.
Vad är eran go-to högkalori-mat för såna tillfällen? Jag brukar trycka cashews, men även det sätter sig i halsen till slut. Det beror förstås lite på om jag har ätit tillräckligt med protein, men det brukar jag oftast ha gjort. I värsta fall kan man ju trycka godis och chips och skit för att hamna rätt, men det kanske finns nåt bra knep jag missat.
All vätska jag dricker bidrar till mättnadskänslan, men svårt att inte dricka under träningspass och efteråt.
Tips?
Senast redigerad av fecca den 2017-05-28 klockan 17:34.
|
|
|
2017-05-28, 17:42
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Vad äter du för mat i dagsläget?
|
|
|
2017-05-28, 17:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Nån form av smulpaj, blanda smör havregryn och lite socker, häll i en ugnsfast form, häll på frukt/bär, kör i ugnen nån halvtimme. Ät nygräddad med glass, kanel och honung eller jordnötssmör. Blir gott som en efterrätt men ger även lite vettig energi från havregrynen istället för bara socker (om man skulle äta godis eller vanlig paj eller bullar typ).
100g havregryn och 50g smör och nån matsked socker så har du ju 700 kcal bara där. Inklusive tillbehör kommer man snabbt upp i det dubbla och det där slukar man på några minuter.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2017-05-28, 17:52
|
|
Registered User
|
Bra tänk där! Paj går ju alltid ner. Får kila iväg och köpa ingredienser så jag har hemma  .
Dagliga maten varierar väldigt mycket. Jag har ingen riktig på förutom frukost, shakes och eftermiddag. Annars höftar jag en del och äter det jag känner för. Har oftast en ganska bra hum om kalorinivåer när jag väl äter ute.
Gröt på 50g havegryn, 40g jordnätssmör, 30g vassleprotein, 1dl mjölk till frulle. 500g kvarg med ett par hundra gram bär/banan till eftermiddagen.
Idag var det jobbigt att få sig nåt överhuvudtaget. Blev grötlunch, sen ett benpass på det med ett par liter vätska(vatten, protein och lite återhämntning) samt en proteinbar efteråt. På eftermiddagen blev det 3 rågbröd med en burk keso och 200g rostbiff.
Försöker trycka pasta så ofta jag kan, det brukar vara det som går ner lättast av kolisarna. Lite kyckling eller lax på det och en créme fraiche brukar funka.
Ska poängteras igen att jag aldrig under hela dagen är hungrig. Konstant mätt eller nära på.
|
|
|
2017-05-28, 18:09
|
|
Registered User
|
Kvarg är ju rätt dumt att äta under bulk. Yoghurt är ju mer lättslukat t.ex.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2017-05-28, 18:15
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av fecca
Gröt på 50g havegryn, 40g jordnätssmör, 30g vassleprotein, 1dl mjölk till frulle. 500g kvarg med ett par hundra gram bär/banan till eftermiddagen.
|
Låter som dietmat.
|
2017-05-28, 18:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
Låter som dietmat.
|
Ja precis. Ät mer energität mat. Spagetti och köttfärssås, lasagne etc etc
|
|
|
2017-05-28, 18:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
En matsked olivolja på varje måltid gör susen.
Shakes med instant oats, fet mjölk, jordnötssmör, vassle, glass.
Går ej att misslyckas att gå upp i vikt med dessa två.
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val. 
|
|
|
|
2017-05-28, 18:39
|
|
Registered User
|
För det första har jag alltid haft svårt att äta frukost, så den 50grams-havregröten jag får i mig är nära gränsen av vad jag fysiskt kan få i mig  .
Sen känns lite motigt att äta lasagne eller pasta som frukost eller eftermiddagsmål. Det är det lunchen är till för. Försöker som sagt trycka pasta så ofta jag kan(dvs lunch och/eller middag).
Jag har inte tänkt på det tidigare(autopilot osv), men jag borde byta ut kvargen till nåt mer kaloririkt. Tack för tipsen.
Ska definitivt börja kolla upp bättre bulk-recept. Har ett par kunskapsluckor där.
|
|
|
2017-05-28, 18:44
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Byt ut kvargen mot fullfet smaksatt sockrad kvarg (Arlas Kesella). Bara där skulle du ju trippla kalorierna i mellanmålet. (Om du nu tycker att kvarg är gott och smidigt)
T.ex den här
|
Senast redigerad av StarkaUlf den 2017-05-28 klockan 18:47.
|
|
|
2017-05-28, 18:47
|
|
Finns det något att äta?
|
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...
Blir inte nöjd på 3.500kcal i en måltid jag äter varje kväll...
Du får äta fetare måltider helt enkelt.
|
|
|
2017-05-28, 19:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal
Fan vilket lyxproblem att bli mätt på 2k kcal och att knappt kunna äta 50g havregryn...
|
Om du äter 3500 kcal i en måltid vad äter du då? Jag förstår inte hur man kan äta så mycket, även av skitmat. Kan du få i dig 3500 kcal av kyckling och potatis? Jag prövade precis och fick i mig max 1000 kcal kyckling, potatis och kvarg. Är dödsmätt.
|
|
|
2017-05-28, 19:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal
|
För- och nackdelar med båda. Jag har ganska lätt för att deffa, och jag kan(om jag nu måste) gå utan mat ganska långa perioder utan dippar.
Jag visste från början att det skulle bli jobbigt att bulka, enbart för att jag har svårt att äta mycket mat. Men som ni säger, det är bara att byta ut det mesta mot en fetare variant.
Även om jag klarar mina 3k varje dag så är det oftare än sällan med nöd och näppe, och då nästan spyfärdig.
Jag får helt enkelt hitta mat som jag klarar av att få i mig utan problem. En pizza drar man ju(på gränsen) och det är ju uppåt 2k kcal, i många fall, bara det. Så jag får landa nånstans mittemellan kvargen och pizzan.
|
|
|
2017-05-28, 21:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2013
|
Gör lite chokladbollar.
|
|
|
2017-05-28, 21:59
|
|
Finns det något att äta?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah
Om du äter 3500 kcal i en måltid vad äter du då? Jag förstår inte hur man kan äta så mycket, även av skitmat. Kan du få i dig 3500 kcal av kyckling och potatis? Jag prövade precis och fick i mig max 1000 kcal kyckling, potatis och kvarg. Är dödsmätt.
|
Exempel vad jag brukar variera mellan:
680g liba bröd = 1660kcal,
800g kycklingfärs = 1000kcal,
240g kidneybönor = 240kcal,
150g ris = 533 kcal.
Total ca 3.5k kcal
2kg potatismos = 1520kcal
800g kycklingfärs = 1000kcal
400g Rostat bröd = 1000kcal
Toalt ca 3.5k kcal
Hemmagjord pizzadeg(700g mjöl,vatten, jäst) = 2450kcal
400g kycklingfärs = 500kcal
250g skinka = 250kcal
240g majs = 240kcal
Total ca 3.5k kcal
Klassas kanske inte som direkt näringsrik mat förutom att det är högt protein. Men det är i princip proteinet och kolhydraterna jag vill åt. Har inga onödiga såser eller något fettrikt till
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.
|

|