Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-26, 11:52   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Tillskott av salt under långvarig träning i värme

Citat:
The primary purpose of this work was to gain further insight into the need for sodium supplementation for maintenance of appropriate hydration during prolonged exercise under hot conditions. Participants of a 161-km ultramarathon (ambient temperature reaching 39° C) underwent body weight measurements immediately before, during, and after the race, and completed a postrace questionnaire about supplemental sodium intake and drinking strategies during 4 race segments. The postrace questionnaire was completed by 233 (78.7%) race finishers. Significant direct relationships were found for percentage weight change during the race with intake rate (r = 0.18, p = 0.0058) and total amount (r = 0.24, p = 0.0002) of sodium in supplements. Comparing those using no sodium supplements throughout the race (n = 15) with those using sodium supplements each race segment (n = 138), body weight change across the course showed significant group (p = 0.022), course location (p < 0.0001), and interaction (p = 0.0098) effects. Posttests revealed greater weight loss at 90 km (p = 0.016, -3.2 ± 1.6% vs. -2.2 ± 1.5%, mean ± SD) and the finish (p = 0.014, -3.2 ± 1.5% vs. -1.9 ± 1.9%) for those using no sodium supplements compared with those using sodium supplements each segment. Six runners who used no sodium supplements, drank to thirst, and only drank water or a mixture of mostly water with some electrolyte-containing drink finished with mean weight change of -3.4%. Although the use of supplemental sodium enhanced body weight maintenance, those not using sodium supplements maintained a more appropriate weight than those consistently using sodium supplements. Therefore, we conclude that the supplemental sodium is unnecessary to maintain appropriate hydration during prolonged exercise in the heat.
J Strength Cond Res. 2016 Mar;30(3):615-20. Is Sodium Supplementation Necessary to Avoid Dehydration During Prolonged Exercise in the Heat?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 10:06   #2
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Bump. Jag har sökt runt lite men inte riktigt funnit något bra avseende om det har någon påverkan på prestationen på ett givet uthållighets/konditionspass (säg 45-60 minuter eller längre) med måttlig/hög intensitet och mycket svett, om man tar salt direkt innan kontra direkt efter och eller efter 30-60 minuter eller dylikt efter träningen. Blir sistnämnda fördröjning å andra sidan dåligt på något sätt?

Någon som har fakta på detta? Anektdotiskt vet jag inte vad jag ska säga. Jag brukar ta efteråt (efter hela passet, dvs ca 1 timme efter konditionsträningens slut) men har senaste veckan börjat ta direkt innan istället, bara för att. Prestationen har ju varit bra, men det kan ju bero på annat också. Sämre har det i alla fall inte varit.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 11:05   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Salt före träning i värme minskar upplevd plåga och förbättrar prestationsförmågan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17218894

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2017-05-31, 11:25   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Synd då att det är plast i salt.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 11:28   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det var havssalt.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2017-05-31, 11:30   #6
Termy
理学療法士

Termys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Salt före träning i värme minskar upplevd plåga och förbättrar prestationsförmågan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17218894
Tack! Då kanske min upplevda ökade prestation inte berodde på andra faktorer (då jag ej ändrat något i övrigt egentligen).

Lite plast i systemet är säkert bara nyttigt... med all aspartam jag häver i mig så tar de säkert ut varandra. Plus minus noll. Materia möter antimateria. /derpmode off
Gammal 2017-05-31, 13:15   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Det var havssalt.
Åh.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 20:13   #8
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Tack! Då kanske min upplevda ökade prestation inte berodde på andra faktorer (då jag ej ändrat något i övrigt egentligen).

Lite plast i systemet är säkert bara nyttigt... med all aspartam jag häver i mig så tar de säkert ut varandra. Plus minus noll. Materia möter antimateria. /derpmode off
Hur mycket salt brukar du ta innan?

Man kanske bör ge det ett försök då man kör crosstrainer eller springer på löpband. Är ju en sån där jävel som börjar svettas som en gris redan efter 8-10 minuter
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 20:17   #9
Termy
理学療法士

Termys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hur mycket salt brukar du ta innan?

Man kanske bör ge det ett försök då man kör crosstrainer eller springer på löpband. Är ju en sån där jävel som börjar svettas som en gris redan efter 8-10 minuter
I dessa tider så blir det typ 1 kryddmått innan morgonens pass (45 min crosstrainer + 1 timme styrka) och samma efter 45 minuter crosstraining efter jobbet. På vintern blir det väl halva dosen. När det är normal sommarvärme så går jag väl igenom typ 3 små gymhanddukar på 45 minuter.
Gammal 2017-05-31, 20:19   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

https://www.sgsm.ch/fileadmin/user_u...7_2_Perret.pdf

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2017-05-31, 20:55   #11
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Stora frågan är väl hur det ska intas för bästa effekt, oralt eller nasalt
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 21:00   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Rektalt.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2017-05-31, 21:21   #13
Bulkperiod
Registered User

Bulkperiods avatar

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Rektalt.
Inb4 någon gör en Mr Eks och faktiskt tror att du menade det där
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 21:25   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

I det här fallet händer inte så mycket förutom att man får sig ett litet lavemang.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2017-05-31, 21:33   #15
Bulkperiod
Registered User

Bulkperiods avatar

Reg.datum: Nov 2013
Och smärta, om man har analsprickor eller något liknande!
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:44.