Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-02, 16:36   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Mjölkintag i unga år och risk för prostatacancer

Citat:
The authors investigated whether early-life residency in certain areas of Iceland marked by distinct differences in milk intake was associated with risk of prostate cancer in a population-based cohort of 8,894 men born between 1907 and 1935. Through linkage to cancer and mortality registers, the men were followed for prostate cancer diagnosis and mortality from study entry (in waves from 1967 to 1987) through 2009. In 2002-2006, a subgroup of 2,268 participants reported their milk intake in early, mid-, and current life. During a mean follow-up period of 24.3 years, 1,123 men were diagnosed with prostate cancer, including 371 with advanced disease (stage 3 or higher or prostate cancer death). Compared with early-life residency in the capital area, rural residency in the first 20 years of life was marginally associated with increased risk of advanced prostate cancer (hazard ratio = 1.29, 95% confidence interval (CI): 0.97, 1.73), particularly among men born before 1920 (hazard ratio = 1.64, 95% CI: 1.06, 2.56). Daily milk consumption in adolescence (vs. less than daily), but not in midlife or currently, was associated with a 3.2-fold risk of advanced prostate cancer (95% CI: 1.25, 8.28). These data suggest that frequent milk intake in adolescence increases risk of advanced prostate cancer.
Am J Epidemiol. 2011 Dec 20. Milk Intake in Early Life and Risk of Advanced Prostate Cancer.

http://aje.oxfordjournals.org/conten...je.kwr289.long

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 16:38   #2
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Hoppsan...
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 16:51   #3
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Ajaj...
Vad är symptomen på prostatacancer?
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 16:52   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...rostatacancer/

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 17:12   #5
Bizarro
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.
Bizarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 17:58   #6
andeem
Registered User

andeems avatar

Reg.datum: Nov 2011
Har för mig att kopplingen mjölk-prostatacancer mest finns på nordliga breddgrader, och att det finns hypoteser om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Nåt ämne i tomat (som frigörs vid kokning) anses visst också kunna motverka prostatacancer. Expertisen kan säkert utveckla ...
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 18:10   #7
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarro Visa inlägg
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.

Prostatacancer förekommer framför allt hos äldre män och blir vanligare ju äldre man blir. Jag har inga exakta siffror men det är väldigt ovanligt under 50 och medelåldern för diagnos är 70-nånting.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 18:37   #8
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Men vadfan sluta..

Det skulle nog vara väldigt unikt att en så ung pojke drabbas. Svårt att pissa ute när det är kallt är ju knappast ovanligt.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 18:39   #9
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Men vadfan sluta..

Prostatan kan svälla upp av klamydia också. Varit lite för flitig i bingen?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 19:19   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Har för mig att kopplingen mjölk-prostatacancer mest finns på nordliga breddgrader, och att det finns hypoteser om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Nåt ämne i tomat (som frigörs vid kokning) anses visst också kunna motverka prostatacancer. Expertisen kan säkert utveckla ...
Antioxidanten lykopen menar du.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 20:01   #11
Bizarro
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Prostatan kan svälla upp av klamydia också. Varit lite för flitig i bingen?
Använder regnrock strikt och flitigt utan undantag.
Undviker också att låta brudar med långa naglar sätta på den pga. risk att skrapa eller dyl. samt med mun om dom är onyktra och eller saknar motorik.

Luddiga inlägg bjuder jag på för jag känner mig sjukt dragen.
Bizarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 20:02   #12
Shcyhar
Registered User

Reg.datum: Nov 2011
14år, 1l mjölk per dag eller mer. Dags att köpa proteinpulver.

Senast redigerad av Shcyhar den 2012-01-02 klockan 20:05.
Shcyhar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 08:56   #13
Nebuchadnezzar
Registered User

Nebuchadnezzars avatar

Reg.datum: May 2011
Varje gång det här tas upp verkar det sägas att den mest troliga förklaringen är att D-vitamin verkar minskar risken för prostatacancer, medan mjölkens kalcium(?) sänker D-vitaminnivåerna i kroppen. Finns det nån forskning på den tesen?

Skulle en såpass simpel lösning som vitamin D-tillskott vara möjlig om nu det är det det rör sig om?
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 09:53   #14
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
I'm fucked!!!
Gammal 2012-01-03, 10:59   #15
SteelPulse
Registered User

SteelPulses avatar

Reg.datum: Apr 2011
Det var en artikel i DN häromdan, där togs även riskerna med äggätande upp.
SteelPulse är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.