2016-12-11, 22:18
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2016
|
Hur mycket skulle muskler lyfta om de slapp hävarmarna i kroppen?
Hej
Framsida lårmuskel till exempel fäster på övre vaden (ungefär. tråden handlar inte om det) och rätar ut benet genom att dra ihop sig och därmed dra upp vaden och rätar ut benet
Jag tänkte idag vilken skillnad det skulle bli om lårmuskeln fäste betydligt längre ner på vaden, och kom på att små individuella skillnader gör så att vissa är starkare än andra pga var muskeln/senan fäster, även om allt annat är lika bra (t ex muskelmassa osv)
Ännu mer skulle ju muskeln kunna dra upp om man helt tog ut muskeln ur kroppen utan att muskeln slutande fungera. jag förstår att detta i praktiken är omöjligt men OM man skulle få en muskel att kontrahera utanför kroppen, utan hävstångseffekt, hur mycket skulle t ex quadriceps lyfta då? måste väl vara väldigt mkt?
mvh,,,
|
|
|
2016-12-11, 22:48
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Du menar att muskeln skulle bara dra upp vikten? Man kan ju också lägga vikten på muskeln så att den lyfter när muskeln kontraheras.
|
|
|
2016-12-11, 22:51
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Utan hävarm/fästpunkter skulle den inte lyfta någonting, skulle jag säga.
|
|
|
2016-12-11, 23:01
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Det skulle väl typ kunna gå åtminstone göra ett räkneexempel av det i benspark? Att först mäta hur mycket vikt som kan lyftas när hävarmen (eller kontaktpunkten) är på fotleden/nedre smalbenet och sedan flytta hävarmen strax under knäet.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2016-12-12, 12:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2016
|
Det är ju bara att ta fram linjalen och börja mäta på sig själv.
Ta exempelvis en bicepscurl där underarmen är hävarmen och armbågsleden är rotationspunkten.. Måttar lite snabbt på mig själv och får att avståndet mellan armbågsleden och handen där vikten hänger är 6-7 gånger längre än avståndet mellan armbågsleden och biceps nedre fäste. Skulle jag alltså såga av underarmen och hänga vikten direkt i biceps (eller mindre blodigt att bara hänga vikten i ett band kring underarmen längst in vid armvecket) så skulle jag kunna lyfta 6-7 gånger mer vikt jämfört med en vanlig bicepscurl. Samtidigt har man dock genom att ta bort hävarmen även minskat rörelseomfånget så total lyftväg som muskeln kan flytta vikten blir nu bara några enstaka centimetrar
EDIT: Med hänsyn till TS tidigare trådar och experiment måste jag bara flika in: Detta är bara enkelt teoretiskt resonemang. TS bör INTE ta fram sågen och kapa bort sina "hävarmar"!
Senast redigerad av Stuffer den 2016-12-12 klockan 12:18.
|
|
|
2016-12-12, 13:36
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Ta exempelvis en bicepscurl där underarmen är hävarmen och armbågsleden är rotationspunkten.. Måttar lite snabbt på mig själv och får att avståndet mellan armbågsleden och handen där vikten hänger är 6-7 gånger längre än avståndet mellan armbågsleden och biceps nedre fäste. Skulle jag alltså såga av underarmen och hänga vikten direkt i biceps (eller mindre blodigt att bara hänga vikten i ett band kring underarmen längst in vid armvecket) så skulle jag kunna lyfta 6-7 gånger mer vikt jämfört med en vanlig bicepscurl. Samtidigt har man dock genom att ta bort hävarmen även minskat rörelseomfånget så total lyftväg som muskeln kan flytta vikten blir nu bara några enstaka centimetrar
EDIT: Med hänsyn till TS tidigare trådar och experiment måste jag bara flika in: Detta är bara enkelt teoretiskt resonemang. TS bör INTE ta fram sågen och kapa bort sina "hävarmar"!
|
Bra sammanfattning, och bra att du poängterade det på slutet annars vet man inte vad som hade hänt!
|
|
|
2016-12-21, 21:18
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
|
Vänta lite nu... Är det verkligen så enkelt? Blir det inte upphöjt till två, eller nåt med pi eller nåt annat tjafs? Är det så att dubbelt så kort hävarm = dubbel kraft?
|
|
|
2016-12-21, 21:22
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Vänta lite nu... Är det verkligen så enkelt? Blir det inte upphöjt till två, eller nåt med pi eller nåt annat tjafs? Är det så att dubbelt så kort hävarm = dubbel kraft?
|
Det kan jag inte tänka mig OCH JAG LÄSER MINSANN MATEMATIK 2A på komvux!!!
|
|
|
2016-12-21, 21:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
|
Yes.
|
|
|
2016-12-21, 21:32
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Livet
Yes.
|
Men det sägs ju att en anledning till att apor är så starka är att deras muskler fäster lite annorlunda. Men inte fasen fäster en schimpans biceps halvvägs ner till handen på underarmen? Jag tror nästan mer på Gober här, om du inte länkar någon häftig länk som visar att du har rätt.
|
|
|
2016-12-21, 21:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Men det sägs ju att en anledning till att apor är så starka är att deras muskler fäster lite annorlunda. Men inte fasen fäster en schimpans biceps halvvägs ner till handen på underarmen? Jag tror nästan mer på Gober här, om du inte länkar någon häftig länk som visar att du har rätt.
|
Kraftmoment mäts i Nm (Newtonmeter) och som namnet antyder så är det då alltså antalet Newton (kraften) multiplicerat med hävarmens längd i meter.
|
|
|
2016-12-21, 21:57
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra
Kraftmoment mäts i Nm (Newtonmeter) och som namnet antyder så är det då alltså antalet Newton (kraften) multiplicerat med hävarmens längd i meter.
|
Såna där fancy-pansy ord är då tillräckligt för att övertyga mig. Förklaring godtagen!
|
|
|
2016-12-22, 08:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2016
|
Citat:
|
Tänkte börja kladda lite i paint först men kom på att detta borde ju ha behandlats på nätet förr så att jag fräckt kunde knycka en bild istället och mycket riktigt:
https://goo.gl/images/uqcWKW
Notera dock att man här även har inkluderat underarmens egen vikt och tyngdpunkt men det kan nog anses som överkurs eller i alla fall som ett försumbart bidrag jämfört med de monstervikter som svingas här
|
|
|
2016-12-22, 09:27
|
|
Need
Reg.datum: May 2016
|
Citat:
|
Hälften så kort hävarm ger inte hälften av kraften
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.
|

|