Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vem vann partiledardebatten?
Jan Björklund (FP) 3 3.19%
Annie Lööf (C) 2 2.13%
Jimmie Åkesson (SD) 46 48.94%
Jonas Sjöstedt (V) 13 13.83%
Fredrik Reinfeldt (M) 21 22.34%
Göran Hägglund (KD) 2 2.13%
Stefan Löfven (S) 5 5.32%
Gustav Fridolin (MP) 2 2.13%
Antal röster: 94. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-04, 23:57   #1
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Vem vann partiledardebatten?

Nå?
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 06:59   #2
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Åkesson var gjorde ju sin sämsta debatt på flera år typ. Stefan och Fredrik var rätt slätstrukna. Hägglund var ok. Björklund pissade i motvind. Annie sa exakt samma saker som hon alltid gör. Fridolin var ok. Sjöstedt är en bra debattör. Överlag rätt underhållande debatt.

Klassiska citat.
Löven: "Stå inte där som en bingoutropare Björklund"
Gurra: "Nuon, sämsta affären sedan regalskeppet Vasa"
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 07:01   #3
Victorsnya
Banned User

Victorsnyas avatar

Reg.datum: Dec 2012
Ja inte va det pajasarna i oppositionen iallafall. Löven är ju inget annat än ett skämt i rang med ljugholt.

Tyckte faktiskt att Reinfeldt va den som vann. Tar inte siffror ur röven, och trollar med ord och löften utan hur dom ska genomföras som löven. Jonas va ju bara tragisk på alla sätt
Victorsnya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 07:25   #4
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Ja inte var det MP allafall. Eller de följde sina vanliga åsikter men de är så verklighetsfrånvända att man blir mörkrädd.

Vi behöver inget försvar om vi slutar köp in energi från andra länder och istället kör grön energi. Ok.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:09   #5
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Jag tyckte det var rätt slätstruket öht. Fridolin som brukar vara riktigt vass var för arrogant och tappade fokus (Känner igen det från mig själv när jag tycker att jag har rätt).

Sjöstedt tycker jag tappade hela sin viktigaste fråga - vinster i sjukvården.

Åkesson tog poäng i miljödebatten (oväntat) "Men Sverige står globalt för 0.01 % av världens utsläpp. Dessutom är vi klimatneutrala inom flera områden - därför är en straffbeskattning som bara drabbar landsbygden inte rätt väg att gå". (Och eftersom detta är Sverige så måste jag berätta att jag absolut inte är Sverigedemokrat).

Jan björklund är inte knivskarp men framstår som mänsklig på ett bra sätt.

Bäst tycker jag förvånande nog var Göran Hägglund. (Och jag sympatiserar inte jättemycket med hans politik heller).

Jag är som alltid besviken på Löfven. Jag saknar Göran P. Där har vi en retoriker av rang!

Sen tycker jag Reinfeldt hade en dålig dag. Han brukar komma in som en voice of reason vilket han gjorde ibland men han kunde tagit betydligt mer plats. Dock tror jag han var tillsagt att låta de andra "skina". Frågan är om det var smart?
Gammal 2014-05-05, 08:18   #6
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Löfven är som en svamlande gubbe, undrar ibland om han inte har någon form av alzheimers. Han står mest och ser butter ut för att sedan dra iväg på en harang som slutar med att han inte tar ställning för någonting, sen börjar han prata om sin bakgrund som förhandlare... för att sedan bli avbruten av Reinfeldt, som flikar in någon fyndig kommentar som gör stackaren ser fullkomligt överkörd.

Miljöpartiet är som vanligt fullkomligt tokiga. Vi ska avveckla kärnkraften, trots att den står för över 50% av vår energiproduktion. Vattenkraften står för dryga 30% och går inte att bygga ut mer & går förmodligen inte att effektivisera mycket mer.

Hur många tio-tusental vindsnurror tror han det krävs för att ersätta vår vindkraft. Det blir precis som Åkesson säger, det kommer sluta med att vi importerar smutsig kol och gaskraft från Ryssland och Tyskland.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:36   #7
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Jag tyckte det var rätt slätstruket öht. Fridolin som brukar vara riktigt vass var för arrogant och tappade fokus (Känner igen det från mig själv när jag tycker att jag har rätt).

Sjöstedt tycker jag tappade hela sin viktigaste fråga - vinster i sjukvården.

Åkesson tog poäng i miljödebatten (oväntat) "Men Sverige står globalt för 0.01 % av världens utsläpp. Dessutom är vi klimatneutrala inom flera områden - därför är en straffbeskattning som bara drabbar landsbygden inte rätt väg att gå". (Och eftersom detta är Sverige så måste jag berätta att jag absolut inte är Sverigedemokrat).

Jan björklund är inte knivskarp men framstår som mänsklig på ett bra sätt.

Bäst tycker jag förvånande nog var Göran Hägglund. (Och jag sympatiserar inte jättemycket med hans politik heller).

Jag är som alltid besviken på Löfven. Jag saknar Göran P. Där har vi en retoriker av rang!

Sen tycker jag Reinfeldt hade en dålig dag. Han brukar komma in som en voice of reason vilket han gjorde ibland men han kunde tagit betydligt mer plats. Dock tror jag han var tillsagt att låta de andra "skina". Frågan är om det var smart?
Håller med fullkomligt i det som är fetmarkerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Löfven är som en svamlande gubbe, undrar ibland om han inte har någon form av alzheimers. Han står mest och ser butter ut för att sedan dra iväg på en harang som slutar med att han inte tar ställning för någonting, sen börjar han prata om sin bakgrund som förhandlare... för att sedan bli avbruten av Reinfeldt, som flikar in någon fyndig kommentar som gör stackaren ser fullkomligt överkörd.

Miljöpartiet är som vanligt fullkomligt tokiga. Vi ska avveckla kärnkraften, trots att den står för över 50% av vår energiproduktion. Vattenkraften står för dryga 30% och går inte att bygga ut mer & går förmodligen inte att effektivisera mycket mer.

Hur många tio-tusental vindsnurror tror han det krävs för att ersätta vår vindkraft. Det blir precis som Åkesson säger, det kommer sluta med att vi importerar smutsig kol och gaskraft från Ryssland och Tyskland.
Löfven får mig att må dåligt, hans retorik räcker inte genom tv-rutan.

Jag tycker Sjöstedt, Hägglund och Björklund klarade sig minst dåligt.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:56   #8
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Svenska debatter är fortfarande ljusår ifrån motsvarande i USA, förstår inte hur svårt det kan vara att hitta en politiskt intresserad person som besitter en bra retorik. Pinsamt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:57   #9
benya
Registered User

benyas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Tycker Björklund presterade ovanligt bra igår! Han rak, koncis och lyckades framföra sina argument med saklighet och på ett pedagogiskt sätt

Reinfeldt var tillbakadragen men när han väl tog tal så gjorde han det med tyngd! Gillade hur han kontrade Sjöstedts självömkande om sin uppsägning med syna de rödgröna om deras a-kassa politik.

En mkt stark insats av alliansen som team tycker jag.
benya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 09:00   #10
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Vi var såklart de stora vinnarna
Fy fan vad underbart det är med vuxna män i kostym som kastar skit på varandra, årets höjdpunkt.

Stefan Löfven tyckte jag inte gjorde bra ifrån sig.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 09:30   #11
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Vi var såklart de stora vinnarna
Fy fan vad underbart det är med vuxna män i kostym som kastar skit på varandra, årets höjdpunkt.
Tycker det är så tråkigt att nivån är så låg i svensk politik. Det känns som man kollar på två kompisgäng och den mobbade feta killen. Den feta killen har alltid fel, oavsett vad han säger eller gör, oavsett om han säger och gör samma sak som kompisgängen gör.

Kompisgängen ogillar varandra, men mest ogillar de den feta killen, och tar varje chans de får att sätta honom på plats. I kompisgänget finns det också konflikter,
speciellt i det inne och hippa gänget där man egentligen inte håller sams av någon annan anledning än att man vill få bort gänget som har makten.

Förstår mig inte heller på debatt-formatet som SVT-väljer. I många andra länder så använder man ett format där man får X antal sekunder att tala och sen får man X antal sekunder för replik. SVT väljer istället att ha en debatt-ledare som avbryter folk till höger och vänster & ställer motfrågor och försöker styra samtalet till andra frågor... fruktansvärt oseriöst.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 09:31   #12
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
SVT väljer istället att ha en debatt-ledare som avbryter folk till höger och vänster & ställer motfrågor och försöker styra samtalet till andra frågor... fruktansvärt oseriöst.
Och debatt-ledaren är dessutom inte opartisk, och inte SVT heller för den delen.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 10:13   #13
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Förstår mig inte heller på debatt-formatet som SVT-väljer. I många andra länder så använder man ett format där man får X antal sekunder att tala och sen får man X antal sekunder för replik. SVT väljer istället att ha en debatt-ledare som avbryter folk till höger och vänster & ställer motfrågor och försöker styra samtalet till andra frågor... fruktansvärt oseriöst.
Problemet med det formatet är att det blir ännu mer en övning i retorik snarare än en diskussion om politik. Jag säger inte att SVTs format är bra, bara att det där anglosaxiska formatet också är rätt dåligt. Därmot är det helt klart roligt att göra, men då snarare som än sport.

Personligen är jag snarare anti hela grejen med partiledardebatter. Jag tycker inte det tillför något.
Gammal 2014-05-05, 10:24   #14
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Kombinerat med att ingen vill säga vad de egentligen tycker om något FÖRUTOM när någon annan fått flack i frågan, då kan man skratta lite åt personen och minsann säga att man absolut inte tycker som de.

Känns som steget ovanför sandlådan. V och SD känns som de enda som vågar säga rakt ut vad de står och tycker i frågor innan någon annan gjort bort sig.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 10:45   #15
benya
Registered User

benyas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Tycker det är så tråkigt att nivån är så låg i svensk politik. Det känns som man kollar på två kompisgäng och den mobbade feta killen. Den feta killen har alltid fel, oavsett vad han säger eller gör, oavsett om han säger och gör samma sak som kompisgängen gör.

Kompisgängen ogillar varandra, men mest ogillar de den feta killen, och tar varje chans de får att sätta honom på plats. I kompisgänget finns det också konflikter,
speciellt i det inne och hippa gänget där man egentligen inte håller sams av någon annan anledning än att man vill få bort gänget som har makten.

Oj så fel man kan ha. Antar att det är på med offerkoftan i vanlig ordning - gick ju inte alls bra för Åkesson. Han blev avbruten då han smög in på migrationspolitiken när det diskuterades vård samt blev ganska så ignorerad av de övriga partiledarna under större delar av debatten . "Snyft, alla ogillar det feta killen. Han fick inte ordet. Han attackeras mer än alla. Jävla etablissemang, och media som avbryter. Kons..."

Aja här kommer lite verklighet iaf:

http://www.svt.se/nyheter/val2014/an...-stefan-lofven

Socialdemokraternas Stefan Löfven var den som angreps mest i kvällens partiledardebatt, enligt statsvetaren Anders Sundell som detaljstuderat utspelen.

Hela 32 gånger attackerades S-ledaren Stefan Löfven av de andra under partiledardebatten. Det visar statsvetaren Anders Sundells detaljstudier av debatten. Antalet kan jämföras med Fredrik Reinfeldt som blev angripen tio gånger. Gustav Fridolin (MP) och Jimmie Åkesson (SD) blev angripna nio gånger vardera

Sundell säger också att de två partiledarna mest vill prata med varandra.

– När Reinfeldt fick en fråga av Jonas Sjöstedt så vände han sig istället till Stefan Löfven, på så sätt blev det mycket Löfven i debatten.

Senast redigerad av benya den 2014-05-05 klockan 10:47.
benya är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.