Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-08, 11:10   #1
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hjärnskakning, återfall

Hej, här kommer en sån där vårdfråga som vi alla älskar att hata, "uppsök vård, fråga inte här!"

Jag slog i huvudet på midsommar och fick hjärnskakning. Gick till sjukhus, de testade lite reaktioner manuellt, sen fick jag gå hem. Två veckor senare, helt symtomfri. Nu har jag åter fått lite småont. Det kommer när jag ställer ner stången i mark eller typ fångar den på returen i ryck eller liknande. Alltså inga kraftiga stötar, jag rehabar på 40-60 kg i dessa övningar och rätt försiktigt. Får ändå den där speciella hjärnskakningssmärtan i huvudet. Kan känna det nu, dagen efter passet, som ett blåmärke på hjärnan typ.

Är detta normalt så långt senare? Har ju i övrigt varit helt ok i typ en månad. De säger ju att man ska söka vård om symtomen kommer tillbaka, men detta är kanske självförvållat?
Gammal 2016-08-08, 11:16   #2
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Hjärnskakningar kan vara väldigt svåra men fick du några upplysningar vilka riktlinjer du skulle följa första tiden? Tänker på liknade hjärntrappan.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 11:21   #3
Loke
Registered User

Lokes avatar

Nej :/

Läste faktiskt om hjärntrappan här om dagen, och jag har väl typ följt den utan att veta om det. Började först träna när jag var helt kry och har trappat upp träningen. Har inte haft så brottom eftersom jag ändå mest tränar oseriöst nu.
Gammal 2016-08-08, 15:14   #4
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Hur menar du att det skulle vara självförvållat? Jag hade sökt vård. Hjärnskakningar är ingenting att leka med.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 16:28   #5
Ajemän
Registered User

Ajemäns avatar

Reg.datum: Jan 2014
Här är en tjej som berättar om hur lång tid det tog för hennes hjärnskakning. Hon pratar om det direkt när podden börjar

https://www.youtube.com/watch?v=5Qh20XWwxMY
Gammal 2016-08-08, 17:49   #6
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Det är ganska vanligt med huvudvärk, koncentrationssvårigheter och trötthet i efterförloppet av en hjärnskakning. Anledningen att man säger till folk att söka igen om de blir sämre är ifall man skulle missat en hjärnblödning initialt. Det är dock väldigt osannolikt att en hjärnblödning skulle uppstå nästan 2 månader senare.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 11:16   #7
Loke
Registered User

Lokes avatar

Ja precis, det som pratades om var att jag skulle söka vård för återfall de kommande dagarna typ. 2 månader känns som nåt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Här är en tjej som berättar om hur lång tid det tog för hennes hjärnskakning. Hon pratar om det direkt när podden börjar

https://www.youtube.com/watch?v=5Qh20XWwxMY
Tack, mycket bra länk!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.