Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-27, 19:33   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Påverkan på kroppsfettnivåer och njurfunktion av högproteinkost

Citat:
Background:

Higher-protein diets are associated with decreased adiposity and greater HDL cholesterol than lower protein diets. Whether these benefits can be attributed to a specific protein source (i.e., nondairy animal, dairy, or plant) is unknown, and concerns remain regarding the impact of higher-protein diets on kidney function.

Objective:

The objective of this study was to evaluate trends of protein source on markers of cardiometabolic disease risk and kidney function in US adults.

Design:

Total, nondairy animal, dairy, and plant protein intake were estimated with the use of 24-h recall data from NHANES 2007–2010 (n = 11,111; ≥19 y). Associations between source-specific protein intake and health outcomes were determined with the use of models that adjusted for sex, race and ethnicity, age, physical activity, poverty-to-income ratio, individual intake (grams per kilogram) for each of the other 2 protein sources, body mass index (BMI) (except for weight-related variables), and macronutrient (carbohydrate, fiber, and total and saturated fat) intake.

Results:

Mean ± SE total protein intake was 82.3 ± 0.8 g/d (animal: 37.4 ± 0.5 g/d; plant: 24.7 ± 0.3 g/d; and dairy: 13.4 ± 0.3 g/d). Both BMI and waist circumference were inversely associated [regression coefficient (95% CI)] with animal [−0.199 (−0.265, −0.134), P < 0.0001; −0.505 (−0.641, −0.370), P < 0.0001] and plant [−0.346 (−0.455, −0.237), P < 0.0001; −0.826 (−1.114, −0.538), P < 0.0001] protein intake. Blood urea nitrogen concentrations increased across deciles for animal [0.313 (0.248, 0.379), P < 0.0001; decile 1–10: 11.6 ± 0.2 to 14.9 ± 0.3 mg/dL] and dairy [0.195 (0.139, 0.251), P < 0.0001; decile 1–10: 12.7 ± 0.2 to 13.9 ± 0.2 mg/dL] but not plant protein intake. Glomerular filtration rate and blood creatinine were not associated with intake of any protein source.

Conclusions:

Diets higher in plant and animal protein, independent of other dietary factors, are associated with cardiometabolic benefits, particularly improved central adiposity, with no apparent impairment of kidney function.
Diets higher in animal and plant protein are associated with lower adiposity and do not impair kidney function in US adults. Am J Clin Nutr July 27, 2016.

http://ajcn.nutrition.org/content/ea....full.pdf+html

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 02:18   #2
1911
Registered User

1911s avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ännu ett skäl till att utöka proteinintaget ytterliggare!
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 07:59   #3
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1911 Visa inlägg
Ännu ett skäl till att utöka proteinintaget ytterliggare!
De åt 140 gram protein.

Senast redigerad av BobaFett den 2016-08-01 klockan 08:01.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 12:37   #4
1911
Registered User

1911s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
De åt 140 gram protein.
Ja men om de var lättviktare från början (vilket jag inte vet) så är det ju rejält.

Men den slutsatsen man kan dra är hur som helst att man nu bör öka sitt proteinintag till 4 gram per kilo kroppsvikt.
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 13:45   #5
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ja men om de var lättviktare från början (vilket jag inte vet) så är det ju rejält.

Men den slutsatsen man kan dra är hur som helst att man nu bör öka sitt proteinintag till 4 gram per kilo kroppsvikt.
4 gram per kilo.. fyfan, jag får kriga rejält för att ens komma upp i 2.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 14:18   #6
Ulvamal
Registered User

Ulvamals avatar

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Det går bara inte. Magen exploderar troligen av 2000 kcal från protein. Oavsett källa.
Baseline är att livet ska fungera, det är tveksamt om en 4g/kkv dos ger en diet som verkligen får livet att fungera tror jag. Helt ovetenskapligt.
Gammal 2016-08-01, 14:35   #7
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:

Varför just 4 och inte 3, 2,5 eller 2? Vart går gränsen då det är bättre med kolhydrater eller fett istället?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 15:35   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Varför envisas min mammas vän som är läkare med att påstå att högt proteinintag är skadligt för njurarna?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 15:57   #9
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:

troligtvis vägde de i snitt 70-80 kilo och då blir det inte ens 2g/kilo kroppsvikt. Det är ju den rådande rekommendationen för tränande så på så sätt är det inte ett högt proteinintag utan normalt.

För gemene man är det högt men inte för tränande, då är det snarare lågt.

Jag äter 140g fram tills lunch
Gammal 2016-08-01, 16:02   #10
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
4g protein xkgkv trycker jag lätt i en sittning.
Åt 370g protein igår, allt i en sittning förutom 2 proteinshakes.
1kg kvarg + 1kg lövbiff, resterande från övriga non-proteinrika livsmedel.
Dock är jag tjock (edit: nej, jag ville inte kalla mig för tjock, jag är smal) och bra på att äta. :P

Blir frustrerad som fan, av alla som har svårt att få i sig tillräckligt - både mat och att täcka sitt proteinbehov. :|
Köp billigt vassleprotein (blir mycket billigare än alla proteinrika livsmedel)> drick 100-200g proteinpulver per dag, easy 80-160g protein.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-08-01 klockan 16:04.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 16:07   #11
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

4 g protein per kg kroppsvikt, det är 1312 kcal för mig. Lägger man till 1 g fett per kg kv så är jag uppe i över 2000 kcal. Och 2000 kcal är ungefär hur lågt jag behöver ligga för att deffa. Så det skulle vara lite svårt för mig om jag deffar.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2016-08-01, 16:12   #12
Linjedomarn
Registered User

Linjedomarns avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
4 g protein per kg kroppsvikt, det är 1312 kcal för mig. Lägger man till 1 g fett per kg kv så är jag uppe i över 2000 kcal. Och 2000 kcal är ungefär hur lågt jag behöver ligga för att deffa. Så det skulle vara lite svårt för mig om jag deffar.
Du skulle nog kunna ligga lite högre om du hade ett sånt stort intag av protein.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 16:13   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Varför envisas min mammas vän som är läkare med att påstå att högt proteinintag är skadligt för njurarna?
Håller sig inte uppdaterad.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 16:22   #14
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Håller sig inte uppdaterad.
Det är lite smått irriterande för ämnet har en tendens att komma upp när vi umgås.

"Sumobrottare lever inte så länge, för deras höga proteinintag sliter på njurarna" - mammas kompis.

"Proteinpulver är onödigt, innehåller sannolikt steroider och det är farligt för njurarna att äta för mycket protein" - mammas kompis.

"Jag har tjatat på [mammas kompis dotters überbiffiga pojkvän] att gå ner i vikt från 115 kg till 100 kg, äntligen har han gjort det, vilket är bra för det sliter på njurarna att ha så mycket muskler" - mammas kompis (okej, det där sista exemplet handlade inte om protein man äter, men ändå).
Gammal 2016-08-01, 16:26   #15
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Det är lite smått irriterande för ämnet har en tendens att komma upp när vi umgås.

"Sumobrottare lever inte så länge, för deras höga proteinintag sliter på njurarna" - mammas kompis.

"Proteinpulver är onödigt, innehåller sannolikt steroider och det är farligt för njurarna att äta för mycket protein" - mammas kompis.

"Jag har tjatat på [mammas kompis dotters überbiffiga pojkvän] att gå ner i vikt från 115 kg till 100 kg, äntligen har han gjort det, vilket är bra för det sliter på njurarna att ha så mycket muskler" - mammas kompis (okej, det där sista exemplet handlade inte om protein man äter, men ändå).
Helt blåst ahahhahahaha
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.