Vad är ASMR? Det är kort och gott när det kittlar i huvudet/nacken/ryggraden på ett behagligt sätt ("tingling" på engelska) från olika visuella, taktila eller ljudliga stimuli, eller när man befinner sig i vissa situationer. Detta har exploderat på youtube sedan någon gång efter 2010. Det finns väldigt många ASMR videos och utövare nu, och det finns många olika upplägg. Många videos har miljontals visningar.
Själv har jag upplevt ASMR sedan långt innan det fanns ett ord för det. Tidiga minnen jag har av ASMR:
* Få hörseln undersökt av skolsköterskan på lågstadiet
* Titta när flygvärdinnorna demonstrerar säkerheten inför flygning
* Läkarundersökning
Här är några exempel på videos och utövare som har till syfte att inducera ASMR-tingling hos tittaren. Notera att det finns väldigt, väldigt många olika sorters triggers, och lika många olika stilar hos ASMR-artister, så urvalet nedan kanske inte är representativt för allt vad ASMR kan vara.
De flesta, eller iaf oftast, använder utövarna en speciell stereomikrofon som har ett avstånd mellan ingångarna vilket skapar en förstärkt stereobild. Vissa har egna setups där de använder två separata mikrofoner, men många använder en färdigbyggd variant som heter 3DIO.
ASMR ska upplevas med hörlurar. Perfekt att slappna av till när man ska sova.
Här är några klipp som jag gillar. Ett mycket begränsat urval, eftersom det finns så många olika triggers och upplägg på videos.
Snubbe som borstar öronen på dig med olika föremål. Även visuell stimulering.
Koreansk tjej masserar dina öron med olja.
Tjej som gör lite allt möjligt.
Snubbe i pestdoktormask som undersöker en melon
Tjej som gör pussljud och smaskar
Japansk tjej som viskar och suger på dina öron (endast ljud)
Känner igen det väldigt väl med hörselundersökning, läkarundersökning och kiropraktoporbesök. Kan sitta på en lugn kväll och kolla kiropraktorfilmer och få en nästan extrem avslappning.
Gillar ASMR som fan. Det är avslappnande när det görs rätt, precis som det kan vara att lyssna på vågor, eller en skog... Fast en sak jag hittat nu som är avslappnande som fan är Bob Ross - Joy of Painting (plus att jag håller på med målningar så gör det extra bra).
Skillnaden är ju mest att ASMR triggar en form av gåshud som kanske är skönt men samtidigt blir mindre avslappnade på en nivå.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
Brukar lyssna på sånt när jag ska sova eller bara ha nåt gött i bakgrunden när jag slösurfar.
Dmitri (det första klippet) är förstahandsvalet när det gäller de olika kanaler som finns.
Jag har också upplevt ASMR så länge jag kan minnas, nedan är mina "triggers" som jag vet om :p
* Smaskande (när någon äter eller tuggar tuggummi).
* Ljudet från tangentbord, detta kombinerat med det ovan triggar det något sjukt mycket.
* Ljudet från hårfönar och dammsugare.
* Alla små ljud i klassrummet när jag gick i skolan, speciellt när det valkades prov och alla skrev/vände sidor.
Efter att ha provlyssnat några måste jag ju hålla med om att detta var rätt skönt att ha igång i hörlurarna, men inte så förtjust i de som pratar/viskar, föredrar när det bara är mer ljudeffekter.
Han från den första länkade videon har ju ett 10 timmar långt klipp utan prat som jag lyssnat på en del nu, rätt skönt att bara starta upp och hoppa en lite slumpmässig längd in i ljudklippet.
Detta kan förklara det mystiska klipp jag såg (delar av) på youtube för nån månad sedan. En brud i kaninöron (eller nåt liknande) satt och gjorde slurp-ljud i en kvart. Jag trodde det var nåt slags porr...