Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-24, 21:21   #1
LöptoK
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Energibehov/diet för ökning av muskelmassa

Tjena

Har tänkt lägga på mig några kg, främst i form av muskelmassa.
Det går dock lite trögt.. Därför har jag bestämt mig för att vända mig till detta kompetenta forum i hopp om att få hjälp!

Jag är en pöjk på 20 år som är 179 cm lång och väger 64 kg.
Jag älskar löpning och springer ca 80-100 km i veckan.
Har tänkt att lägga på mig några kilon och kör därför styrketräning 4-5 gånger i veckan, får dock inte de resultat som jag önskar.

Löpningen kan vara en utav orsakerna, men eftersom jag älskar det så mkt så känns det inte helt rätt att sluta med det.

Har läst runt på forumet och de flesta är rätt eniga om att det är svårt att gå upp i vikt utan att ligga på ett kaloriöverskott.

Jag tror att jag underskattar mitt energibehov, så jag vänder mig alltså till er mer kompetenta inom området och ställer följande fråga hur mycket kan jag tänkas behöva i form av energi och makronutrienter.

Tack på förhand! Med vänliga hälsningar från en löptokig!
LöptoK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 21:26   #2
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Det enklaste svaret är helt enkelt att du måste äta mer bara. Särskilt med din aktivitetsnivå. Ös på med käk bara.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 09:59   #3
LöptoK
Registered User

Ok ok, bara att börja lassa på då..tycker själv att jag försöker stoppa i mig allt jag kan hitta.. men men som sagt underskattar kanske intag + utgift möjligtvis?

Är det något speciellt jag behöver tänka på mer än att äta en komplett sammansatt måltid med kolhydrater, fett och protein?

När det gäller träningen kör jag 45 minuters pass, där jag ofta har fokus på 1-2 muskelgrupper (Bearbetar 1 muskelgrupp minst 1 gång/vecka) kör 5-6 övningar per grupp med 4 x 10-12 som standard, något jag behöver tänka på här?
Gammal 2016-04-25, 10:06   #4
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Välj inte light-alternativ.
Välj inte bort såser.
Om magen klarar det är ett glas mjölk till måltiderna ett enkelt sätt att öka kcal-intaget.
Ät regelbundna måltider, särskilt frukost.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 20:16   #5
LöptoK
Registered User

Med Light alternativ syftar du på lågfett eller menar du produkter med sötningsmedel i?
Är inget jättefan av feta såser, baserat på grädde, smör och liknande däremot säger jag inte nej till ost.

En annan fråga hur viktigt är det att jag adderar proteinpulver och liknande? Eller går det fullt lika bra med en extra burgare?

Senast redigerad av LöptoK den 2016-04-25 klockan 20:18.
Gammal 2016-04-25, 20:45   #6
Don H
Gammal Farbror

Don Hs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Extra burgare funkar kanon. O'boy och ostmackor innan läggdags,gött
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 20:50   #7
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Om du vill, kan du ta proteinshake efter dina pass alternativt bara mer protein via maten. Går du inte upp i vikt äter du inte tillräckligt, simpelt. Bröd är enkelt och gott livsmedel som höjer kcal-intaget lätt. Även pasta/ris och som sagt, feta produkter.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 20:50   #8
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av LöptoK Visa inlägg
Med Light alternativ syftar du på lågfett eller menar du produkter med sötningsmedel i?
Är inget jättefan av feta såser, baserat på grädde, smör och liknande däremot säger jag inte nej till ost.

En annan fråga hur viktigt är det att jag adderar proteinpulver och liknande? Eller går det fullt lika bra med en extra burgare?
Både produkter med reducerat fett och som ersatt socker med sötningsmedel. Givetvis ska du inte tvinga i dig saker som inte smakar bra; det jag skrev är mest något att ha i åtanke om vågen står still.

I valet mellan proteinpulver och mat skulle jag välja mat. Det funkar absolut lika bra, om inte bättre, ur ett långsiktigt perspektiv.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 20:51   #9
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
5-6 övningar per grupp och 4 x 10-12 reps!?, så du kör alltså runt 200 reps för varje muskelgrupp per pass, det är typ lika effektivt som bodypump, skär ner till 2 övningar istället och höj intensiteten.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 22:22   #10
gyros
Registered User

gyross avatar

Reg.datum: Aug 2014
Som folk varit inne på i tråden så är drickbara kalorier ett enkelt sätt att öka sitt kaloriintag.
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 20:12   #11
LöptoK
Registered User

Ok, när du säger höj intensiteten menar du då öka vikt? Och hur är det med rep range och antal set?
Gammal 2016-04-26, 20:43   #12
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
40-60 reps per muskelgrupp och pass är bra riktlinjer och träna helst igenom kroppen två gånger i veckan.

Högre Intensitet = Tyngre arbetsvikter dvs lägre repsantal.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.