2006-10-26, 20:04
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Varför filmdubletter?
Varför kommer det ofta ut två filmer med nästan identisk story mindre än ett år mellan varandra, från olika filmstudios?
t.ex. Deep Impact och Armageddon, The Cave och The Descent, Matrix och 13:th floor, Capote och Infamous osv...
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-10-26, 20:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
De flesta filmer följer ju samma spår, vissa är bara mer lika än andra.
Samma sak som pojke möter flicka, flicka vill inte ha pojke, pojke får flicka i slutet, alla drama/dramakomedier är likadana.
|
|
|
|
2006-10-26, 20:11
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Varför kommer det ofta ut två filmer med nästan identisk story mindre än ett år mellan varandra, från olika filmstudios?
Matrix och 13:th floor,
|
Har vi sett helt olika 13:th floor?
|
|
|
2006-10-26, 20:11
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H
De flesta filmer följer ju samma spår, vissa är bara mer lika än andra.
Samma sak som pojke möter flicka, flicka vill inte ha pojke, pojke får flicka i slutet, alla drama/dramakomedier är likadana.
|
Nej, jag snackar om filmer som nästan är identiska. Som kommer ut nästan samtidigt. Det skulle vara en annan sak om de kom ut med 10 års mellanrum.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2006-10-26, 20:12
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Har vi sett helt olika 13:th floor? 
|
Jag har inte sett den alls.  Jag har bara hört att den behandlar samma saker som Matrix.
|
|
|
|
2006-10-26, 20:13
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Jag har inte sett den alls.  Jag har bara hört att den behandlar samma saker som Matrix.
|
Den personen borde sätta sig och titta igenom filmen igen.
Fast dom andra filmerna håller jag med om dock.
|
|
|
2006-10-26, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Håller med. Det jag stör mig på är att alla ska släppa filmer om kända superhjältar, någon slags filmtrend. Batman, Stålmannen , Catwoman o fan vad alla filmer heter dem senaste åren ;P
|
|
|
2006-10-26, 20:15
|
|
|
Vulcano och Dantes Peak.
|
|
|
|
2006-10-26, 20:16
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av _henkee
Håller med. Det jag stör mig på är att alla ska släppa filmer om kända superhjältar, någon slags filmtrend. Batman, Stålmannen , Catwoman o fan vad alla filmer heter dem senaste åren ;P
|
Nej, det kan jag förstå. En superhjältetrend förstår man att filmbolagen hakar på, men varför göra två EXAKT likadana filmer om Truman Capote?? Capote-trend??
|
|
|
|
2006-10-26, 20:17
|
|
AKA Kapten Klänning
Reg.datum: Feb 2004
|
X-Men och X-Men II.
|
|
|
2006-10-26, 20:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
X-Men och X-Men II.
|
Hahaha
|
|
|
|
2006-10-26, 20:34
|
|
<Walking Apocalypse>
Reg.datum: Jun 2003
|
King Kong VS Godzilla och Bareback Mountain.
De hade samma personkemi och älskade varandra lika mycket...
|
|
|
2006-10-28, 08:01
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Varfor?
Att gora en film e ju en ganska lang process.
Min larare har nu i 2 ar vantat att borja filma sin lagbudgetfilm pa 2.5 miljoner dollar, innan dess tog det ju ett tag att skriva manus.
Filmer kostar idag runt 70 miljoner dollar att gora. Det e ju enorma projekt. Har man kopt rattigheterna for manuset pa kanske en miljon dollar, lagt ut 1-2 miljoner pa pre-production och signat skadisar for x-miljoner sa e det svart att backa ur.
Infamous som Capote filmades samtidigt har jag hort.
Normalt tar manusskapandet allt fran 2-3 manader till flera ar. Fran att manuset har kopts och fatt green light kan det ta nagon manad till 1-2 ar innan man borjar filma. Man gor saker i pre-production som att kolla i Armageddons fall om manuset stammer med verkligheten, osv (vilket den inte gor, men men)... man gor tester for att se vad man kan gora med digitala efekter osv. Sen borjas filmandet som e den snabbast delen i kjedjan, oftast fardigt pa 2-4 manader. Sen kommer klippningen som tar generellt 6-9 manader. Sen planeras en lansering da filmen antagligen drar in mest pengar.
Sa skulle man gora en film sa snabbt som mojligt sa tar det anda nog 6-12 manader.
Att sagan om ringen tog lang tid e ju delvis sant. 18 manaders filmande for skadisarna vilket motsvarar 6 manader per film, vilket inte e nagot extremt.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2006-10-28, 08:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
t.ex. Deep Impact och Armageddon, The Cave och The Descent, Matrix och 13:th floor, Capote och Infamous osv...
|
På frågan vet jag ej. Men tack för upplysningen, tyckte nämligen om the cave. Så nu ligger The descent på nedladdning.
|
|
|
2006-10-28, 09:03
|
|
Periodare
Reg.datum: Feb 2004
|
Och varför är det alltid den som marknadsförs mindre som är bättre?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.
|

|