Efter en promenad och en lång diskussion med mina personligheter har jag kommit fram till att starta en journal.
Den främsta anledningen till att jag startar en journal är att deffen börjar gå tungt, vikten går neråt men med vissa andra besvär.
Vilket leder till namnet på journalen... jag har blivit utmanad av en vän att gå ned ett visst antal kilon till nyårsafton. (+ att jag gillar Barney i HIMYM)
Dum som jag är så har jag jättesvårt att tacka nej till en utmaning, speciellt när det är en ganska realistisk utmaning.
Träningsbakgrund:
I barndoms åren tränade/tävlade jag i simning, men slutade när jag närmade mig 15 års åldern.
Efter många års stenhård träning uppstod skador i knä och axlar. Det satte sina spår, jag slutade utvecklas, fick inte träna och då kom insikten om att det var kört.
Slutade träna helt och valde att förstöra min kropp, men när jag närmade mig 19 började jag sakna vattnet och träningen. Började då röra på mig igen, gymma, body pump, spinning, rodd-pass, löpning, yoga, mm.
Bla bla bla bla
Nu är det gymmet som gäller, tillsammans med någon form av cardio då o då. Längtar fortfarande efter vattnet... lukten av klor
Längd Långa 161 cm Vikt 61 kg Ålder 25 Tränar på ÖKK
Mål 1 o 2
Deffa ner mig till 55 kg, göra utvärdering/granskning av vilka muskelgrupper som ska byggas upp. (Misstänker baksida lår/rumpa, mage o bröst)
Få en bättre teknik i mark o böj.
Långsiktiga mål
Börja närma mig de gamla sim-tiderna, i alla fall på de korta sträckorna. (Kan nämnas att mina favoritsträckor var 800m, 400m o 200m)
Utföra korrekta dips o chins
Målen kommer att fyllas ut men just nu ligger fokus på deffen.
Träningsprogram för tillfället
Tunga och få reps. ca 4-6 st. Uppdelat på
Bröst/triceps/mage
Rygg/axlar/biceps
Ben
Cardio i olika former kommer även in en hel del nu under deffen.
Kosten
Är som den är just nu. Här jag kan behöva hjälp. Så grymt tråkigt att laga mat till sig själv, i en kokvrå.
Viktnedgång trots en vilohelg med både lite choklad och alkohol!
Fick just reda på att blodvärdena inte har gått upp så mycket som jag hoppas på, trots allt knarkande av blutsaft o järnrika livsmedel. Blir till att skärpa till sig med maten ordentligt nu!
Känner mig förvånansvärt pigg idag, så det bli definitivt en sväng till gymmet idag! Kan bero på att jag somnade vid 21.30, var nog lite sliten efter helgens äventyr
Lutande hantelpress:
6 x 10 kg
6 x 10 kg
6 x 10 kg
6 x 10 kg
Gick alldeles för lätt, tänkte bänka men det var upptaget överallt.
Korsdrag i cc:
5 x 15 kg
5 x 15 kg
5 x 15 kg
5 x 15 kg
Puschdowns:
6 x minns inte
6 x
6 x
6 x
Dips i maskin
4 * 6 reps.
En bänk blev ledig! Hade energi kvar och var sugen på att bänka!
Bänkpress:
8 x 30 kg
5 x 35 kg
5 x 35 kg
4 x 35 kg
Leg-rises
4 * 8 reps
Chrunches
4 * 8 reps
Sidplankan med höftlyft
4 * 20 sekunder
Övrigt
Brukar vanligtvis bli miss-pepp när det är fullt med folk på gymmet, men jag börjar väll vänja mig nu. På mitt förra gym var vi MAX 4-5 personer samtidigt.
Det ett bra pass! Märker att jag blir svagare, men jag körde på bra ändå. Kunde nog tagit i lite mer på triceps men det tar jag igen nästa gång!
Kosten
Kcal: 1200
Protein: 124 g
kolhydrater: 110 g
Fett: 24 g
Effektiv dag:
Varit i skolan och pluggat.
Lagat enormt mycket köttfärssås på nötfärs, paprika, svamp osv.
Cykla fram och tillbaka till stan för en syn-undersökning,
Så nu kan jag ju bli geek på heltid!!
Nu ska jag bege mig emot gymmet för ett cardio-pass.
Idag ska det svettas!!!
Hantelrodd:
7 x 17,5 kg
7 x 17,5 kg
5 x 20 kg
5 x 20 kg <--- förlorat lite i styrka. De sista 5 gick inte lika lätt som vanligt
Latsdrag:
8 x 40 kg
6 x 40 kg
5 x 45 kg
5 x 45 kg <--- kan ju inte påstå att de sista repsen blev snygga
Axelpress:
8 x 9 kg
6 x 9 kg
5 x 10 kg
5 x 10 kg
Hantellyft åt sidan:
6 x 7 kg
6 x 7 kg
6 x 7 kg
6 x 7 kg
Bicepscurls i cc
8 x ?
5 x ?
5 x ?
5 x ?
Hantelcurls: <-- strikta med ett litet tryck högst upp
6 x 8 kg
6 x 8 kg
5 x 9 kg
6 x 8 kg
Rotatorcuf
några sets
Övrigt:
Börjar få svårt att isolera axlarna, så får kolla ut lite nyare övningar till nästa gång. Annars kändes passet bra! Har inte förlorat så mycket styrka. Märks mest på de sista repsen, då de går mycket tyngre än vanligt.
Kcal: 1180
Protein: 124g
Kolhydrater: 109g
Fett: 23g <--- lite dåligt med fett idag. Styra blodpudding igen kanske ?
Nya omklädningsrum med bastu, ny reception, klubbrum för SL/OL och ännu mer träningsyta. Det kommer bli löjligt bra.
Såg att du ville göra chins, hur ser den planen ut idag?
Skönt med mer träningsyta, skadar ju absolut inte
Ja du, det är en bra fråga. Just nu är det mest fokus på deffen.
För att bli bättre på chins så måste man ju öva på chins. Så blir väll till att börja hänga i den där chins-maskinen till att börja med. Borde nog även köra mer rotaturcuffar för att stabiliteten i axlarna. Har du några tips ?
För att bli bättre på chins så måste man ju öva på chins. Så blir väll till att börja hänga i den där chins-maskinen till att börja med. Borde nog även köra mer rotaturcuffar för att stabiliteten i axlarna. Har du några tips ?
Min uppfattning, och då talar jag från erfarenhet, är att det är bättre för nybörjare att köra loss i latsdraget istället för att köra i en chinsmaskin som hjälper till att trycka upp kroppen. Det känns som att i en chinsmaskin så kan man "fuska" med höft och trycka ifrån med benen, vilket innan man kan göra fullgoda chins känns lite kontraproduktivt.
Min rekommendation är att köra mycket latsdrag. Latsdrag med V-handtag, vanligt handtag, högreps, lågreps, ostrikta, överstrikta osv. Sedan, så fort man kan göra 2-3 chins så finns det egentligen ingen anledningen att lämna chinsräcket
Min uppfattning, och då talar jag från erfarenhet, är att det är bättre för nybörjare att köra loss i latsdraget istället för att köra i en chinsmaskin som hjälper till att trycka upp kroppen. Det känns som att i en chinsmaskin så kan man "fuska" med höft och trycka ifrån med benen, vilket innan man kan göra fullgoda chins känns lite kontraproduktivt.
Min rekommendation är att köra mycket latsdrag. Latsdrag med V-handtag, vanligt handtag, högreps, lågreps, ostrikta, överstrikta osv. Sedan, så fort man kan göra 2-3 chins så finns det egentligen ingen anledningen att lämna chinsräcket
Oookej. Känns ganska vettigt.
Latsdrag får det väll bli massor av sen då. Men det är bra för det tycker jag ju om. Latsdrag och en massa böj får det bli när deffen är klar.
Ett grymt pass på crosstrainern i nån timme. Kändes väldigt bra! Det gick trögt att cykla hem sen
varför bosätter jag mig för ANDRA gången i mitt liv, på en kulle.
Kcal: 1280
Protein: 133 g
Övrigt:
Stannade förbi ICA på vägen hem o köpte blodpuddning.... igen... Längtar redan till morgondagens middag