2015-09-23, 10:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Min vän har fått ätstörning.
Hej.
Som många här vet så har jag lidit av ätstörning. Som tur är kom jag ur det. Idag pratade jag med en kompis som tränar på samma gym och han lider för tillfället av rätt hård ortorexi. Han får ångest av att äta socker och "onyttiga produkter", kort sammanfattat. Han har sökt vård om det här men han utsätter sin kropp för ursinniga saker.
Jag pratade med honom idag en stund, berättade vad han utsätter kroppen för osv osv. Han vet ju det. Men hur kan jag ge honom klokare råd om att han måste ta tag i det? Jag vet ju själv hur störd man är, och vet, men inte agerar. Jag har berättat att jag gärna stöttar honom i detta. Och förklarar att man känner sig plufsig och tjock för att man utsätter kroppen för mycket stress, vilket gör en vattning osv.
Vad mer kan jag göra än att just berätta hur det är?
Tack på förhand.
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2015-09-23, 10:27
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Vara ett stöd för honom om han känner att han behöver prata av sig om någonting, vad det än är.
|
|
|
2015-09-23, 10:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Vara ett stöd för honom om han känner att han behöver prata av sig om någonting, vad det än är.
|
Har sagt det till honom. Känner att jag borde kunna göra mer som tidigare drabbad..
|
|
|
|
2015-09-23, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2015
|
det bästa jag kan säga som själv är i en behandling för ortorexi är att verkligen trycka på att han ska lita på sina behandlare och framförallt inte ljuga för dem om vad han äter eller hur mycket han tränar för då kommer detta aldrig lösa sig!
annars är det ända som tidigare sagt att faktiskt finnas där när han känner sig asfet och som en ballong
|
|
|
2015-09-23, 15:40
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
En sak till, han ska hålla sig från träningsforum.
|
|
|
2015-09-23, 19:07
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
Mkt knepigt ämne, fixar han inte det själv så behövs ju hjälp, fast även med hjälp krävs det att han har något av en vilja också...
Hur är killen i vikt sett längd osv?
Nötter är ju nyttigt men samtidigt kaloririkt.
att vara rädd för för mkt socker e ju inte farligt, men har han optinoja på fett? och vissa kolhydrater?
Du kan ju alltid dra fram lite bilder på din utvecklig för han.
Som sagt svårt ämne och vi hoppas han får hjälp som hjälper, om det gått till överdrift.
|
|
|
2015-09-23, 19:33
|
|
Kramgo tjockis
Reg.datum: Sep 2015
|
I de flesta fall av ätstörningar, missbruk osv ligger nyckeln till framgång helt hos den drabbade. Det bästa man kan göra som närstående är att finnas där, räcka ut en hand och visa att man inte försvinner. Förstår din vilja att hjälpa men det är en tunn lina mellan att hjälpa och att jaga bort. Hjälp och stötta, ställ upp och finns där är mitt råd. Önskar dig och din vän all lycka
|
|
|
2015-09-24, 12:17
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Jag talar nu om saker som jag inte har mycket insikt och förståelse för men här är en tanke bara...
Kan han inte bara börja käka lite av sitt favoritgodis? Sånt brukar skapa sötsug. Folk i min närhet tyckte jag hade ortorexi i somras när jag deffade. Nu fulbulkar jag järnet med lösgodis och glass och skit nästan varje dag. Ok för att man inte behöver få ätstörning åt andra hållet som jag, men generellt så tycker jag att godisintag skapar godissug. Så har det alltid varit för mig.
Alltså, då menar jag inte att godis ska hjälpa. Men tänker mig att när kost-ovanan släpper så släpper kanske resten också.
Senast redigerad av Gerdler den 2015-09-24 klockan 12:18.
|
|
|
2015-09-24, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Var bara där som stöd för honom som kompis utan att döma honom och komma med råd för då kommer han bara känna att du föreläser för honom. Professionell hjälp behövs för att återställa ett hälsosamt ätmönster, stötta honom i det bara.
|
|
|
2015-09-24, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Han har sökt vård om det här men han utsätter sin kropp för ursinniga saker.
|
Vad för vård fick han och varför avslutades den?
|
|
|
2015-09-25, 13:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Vad för vård fick han och varför avslutades den?
|
Avslutades?
Han går hos sin läkare och har sökt in till psykiatrin.
|
|
|
|
2015-09-25, 13:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Avslutades?
Han går hos sin läkare och har sökt in till psykiatrin.
|
Mer än så kan du nog inte göra, uppmuntra honom att lyssna på sin läkare.
|
|
|
2015-09-25, 14:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Du beskriver det lite dåligt. Han vägrar äta socker och på så sätt utsätter sin kropp för fara?
Doesn't make sense
Du menar att det är ångesten i sig som är dålig då eller?
Senast redigerad av BobaFett den 2015-09-25 klockan 14:51.
|
|
|
2015-09-26, 09:04
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Påminn honom om riktiga problem i världen. Han borde se planeten och sakta zooma ut från sin ort för att inse hur stor planeten är och hur små hans problem är.
Jag inser att det är ett seriöst problem (ätstörningar) och nej jag har ingen erfarenhet utav det. Men jag vet att man måste bitchsläpa sig själv ibland och ta tag i sina problem.
|
2015-09-26, 09:06
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Är det farligt att vägra äta socker eller onyttiga saker?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.
|

|