Citat:
Ursprungligen postat av Averman
Allt som på papperet verkar solklart är inte alltid lika enkelt i verkligheten. Om du siktar på att tappa 17kg och inte är en rutinerad "deffare" (vilket jag antar att du inte är eftersom du skriver här) bör du, enligt mig, ta god tid på dig.
|
Citat:
Ursprungligen postat av arogen
STORT +1 på detta.
|
ännu större +1!
17kg är ingen barnlek om man inte är grovt överviktig. Sen är jag väldigt kritisk till att sätta en så precis viktgräns om man inte har en invägning att klara.
17kg skulle jag räkna med minst 35veckor och då med ganska strikt diet.
35 veckor är en lång tid, det kommer garanterat någon sorts "högtid" mellan som innebär lite mer mat, du kan bli sjuk en period, tungt på jobbet/skolan.
Det är bra att ha ett mål, men att sätta upp ett mål på 17kg ser jag som dumt då planeringen blir svårare.
Att börja med tex 10kg's mål, så kan vi räkna på lite mer tid, 20 veckor, istället och ge oss lite utrymme för jobbiga perioder.
Det skulle innebära att du skulle kunna börja i december, köra på hårt i januari, feb, mars. Utvärdera kroppen i spegeln, behöver du tappa några kg till kan du göra ett sista ryck med träskdiet och känna dig nöjd i april.
Det är så jag hade gjort i alla fall

Jag hade INTE börjat i augusti, det skulle innebära att du kanske når ditt mål i december/januari, och då kommer du vara redigt trött på diet! Men det är fortfarande nästan 5 månader till sommarvärmen och "beachen" som du ska hålla kosten under.