Fundering över progression
Jag har länge tränat med samma antal set och rep och höjt vikter då jag känner att jag klarar mer vikt. Jag har kört 4-5 set per övning och utfört då 10 rep per set. Kanske oviktigt men målet med min träning är muskeltillväxt.
Jag har m a o tränat väldigt ensidigt utan att variera. Så jag har tänkt på hur jag ska kunna variera min träning och samtidigt tycka att det fortfarande är kul och har kommit på en lösning men behöver veta vad ni tycker om den.
Jag kommer dela upp min träning i två veckors perioder där jag under två veckor tränar alla muskelgrupper precis som jag tränat innan men sänker repsantalet från 10 till 8 rep per set. Jag behåller antal set och ökar vikten med 2,5kg i alla övningar. Efter två veckor går jag tillbaka till hur jag tränat som vanligt, sänker vikten igen och går upp till 10 rep. Sen upprepar jag detta hela tiden.
T.ex vanligtvis tränar jag bänkpress 4x10 @ 60kg.
Vecka 1&2: 4x8 @ 62,5kg
Vecka 3&4: 4x10 @ 60kg
Vecka 5&6: 4x8 @62,5
Osv..
Tillslut kommer jag att klara 10 repetioner på den vikt jag vanligtvis kör 8 repetioner med och då ökar jag bara vikten med 2,5kg för de två veckorsperioderna.
Jag vet inte om någon redan tränar på det här sättet, hursomhelst har jag aldrig hört talas om det här upplägget tidigare men det skulle vara intressant att höra era åsikter.
Senast redigerad av HästN den 2015-03-11 klockan 17:28.
|