Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 22:41   #1
HerrLuta
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
HerrLuta, jakten på muskler och DC 2016/17

Well well, känns ju som att en evighetsresa startar här och nu (iofs så startade den för ett år sedan) men tiden går ju fort när man har roligt! Och vad är roligare än att gå till gymmet!?

En journal känns på sin plats för att få lite extra input och kanske feedback desto mer man utvecklas. Ibland behöver jag även någon som säger till mig att inte tänka så förbannat mycket på allt utan bara köra!

Började träna seriöst för cirka ett år sedan då jag, kanske något förhastat införskaffade mig ett träningsprogram på internet som heter Scrawny to Brawny. Hade inte så värst bra koll på träning vid tillfället utan hade mest innan det kört samma upplägg vecka efter vecka utan att göra några ökningar/förändringar och dessutom käkat för lite hela tiden.

Programmet jag köpte slutar nu i april och mer och mer mot slutet har jag funnit att deras upplägg inte har varit optimalt för mig och därför har jag frångått det mer och mer. Dock har jag gjort ökningar vilket jag är nöjd med men nu vill jag lägga det på en annan nivå! Målet är som sagt att om ett antal år tävla i AF på Decembercupen och förhoppningsvis med en bra placering!

Startade min seriösa träning med hjälp av en PT på Fysiken, Kaserntorget i Gbg och gjorde där mina första riktiga ökningar någonsin. Vägde vid det tillfället 60,2 kg med en fettprocent på 9,2 % och framåt har det gått sedan dess, dock inte så fort som jag hade velat.

I nuläget ser det ut som nedan:

Längd: 178 cm
Kroppsvikt: 69,2 kg (8/3 kl. 05.37)
Hals: 37 cm
Axlar: 114 cm
Bröst: 93 cm
Höger överarm: 28,8 cm
Midja: 76,5 cm
Rumpa: 93 cm
Höger lår: 51 cm
Höger vad: 33 cm

Alla mått i avslappnat tillstånd, senaste mätningen skedde den 2/3.

Lite styrkemått:
PB Bänkpress - 75 kg
PB Marklyft - 137,5 kg
PB Chins - 15 st (KV)
PB Dips - 21 st (KV)
PB Knäböj - ?

Som ni kan se, inte något fysmonster direkt så styrkan ska ju förhoppningsvis öka!

Målet just nu är en stadig viktuppgång på ca 200 g i veckan men kan tyvärr inte säga direkt vad jag ligger på för energiintag per dag men lovar att väga så fort jag kan! Gissar iaf på att jag ligger på ca. 3000 om dagen.

Även nya fettprocentsmått ska komma upp nästa vecka btw (tror jag)!

Kör för tillfället på en helt ny 4 dagars split med utseendet: Bröst/axlar - Rygg - Armar - Ben.

Nu blev det en jävla röra detta, allt som oftast så när jag skriver tyvärr... Jag hoppas iaf att någon ska kunna tycka att det är lite kul att följa de framsteg jag gör och kom gärna med tips eller allmänna tankar!

Sängdags om några minuter sen armpass och jobb i morgon!

Peace out!
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 20:29   #2
HerrLuta
Registered User

Nyss käkat lite gött och funderar på att stanna hemma nu på kvällen trots att det är fest hos en kompis. Jag har ingenting emot att dricka ibland och ska ärligt erkänna att det kan vara lite "kul" att vara lite go ibland men då jag kan välja går jag hellre upp tidigt på morgonen, känner mig pigg och går och kör ett gött pass på gymmet.

Jag har inga problem med att inte dricka på en fest, det jobbigaste är bara de blickar man faktiskt får för att man väljer att avstå. Vissa personer förstår givetvis de val man gör, men det är tråkigt att bli ansedd som någon som avviker bara för att man tackar nej ibland. Samtidigt är det tråkigt om folk då skulle sluta fråga en om man vill hänga på - knepigt det där.

Började iaf dagen med att promenera till gymmet som vanligt, tar cirka 36 minuter så det blir som en uppvärmning. Öppnar klockan nio på helger så jag hade fått lite dispens på jobbet och fick börja 30 minuter senare än vanligt.

Det var armar på schemat och blev ett helt ok pass, dock lite stressad pga. jobbet så hoppas på bättre fokus nästa gång. Passet såg ut som följande:

Pulldowns, supinerat grepp 10 set * 10 reps
Sittande hammercurls 5 set * 8 reps
Liggande frenchpress 10 set * 10 reps
Sittande triceps extension 5 set * 10 reps per arm
Scott curl, med E-Z-bar 5 set * 10 reps
Diamond push ups 5 set * max reps
Zottman curls 5 set * max reps per arm

Pulldownsen brände faktiskt rätt bra mot slutet och hittade verkligen kontakten så de sista seten brände ganska bra. Har gått på detta program precis denna veckan så håller på att känna in lite var jag ska ligga viktmässigt och har fått trappa ner en del eftersom det är fler set än vad jag är van vid och att jag nu fokuserar lite mer på TUT och att känna efter mer än vad jag gjort förr.

Har även idag vägt vad jag käkat men inte räknat ut exakta makros för det än men det postar jag i morgon tänkte jag. Kanske är helt jäkla ute och cyklar jämfört med hur mycket jag tror att jag äter, men vi får väl se. Tog även lite bilder idag som dessvärre inte gick att "vända" i datorn så får ta nya i morgon helt enkelt. Är tyvärr väldigt missnöjd med utvecklingen både om man tittar på omkretsmått och bilder, men det är lätt att inte se de framsteg man har gjort. Vill ju så mycket mer!

Nu ska jag snart bestämma mig om jag ska gå till den där festen eller inte, köpte två 50 cl läsk på vägen hem från jobbet för att ha något att dricka där iaf :P Pepsi Max och en Coca-Cola Zero, variation skadar ju aldrig!

I morgon tänkte jag besöka gymmet tidigt igen och då är det dags för ben!
Alltid lite ångest inför benpassen och speciellt inför 5 set * 10 reps i marklyft, psyket är typ viktigare där än vad kroppen mäktar med kan jag tycka. Men ser fram emot träningsvärken dagen efter!

Ha't fint!
Gammal 2013-03-09, 20:54   #3
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Reg.datum: May 2011
Tips är att fatta sig relativt kort, de flesta klarar sig utan en wall of text. Jag läser ju såklart, men du är ju min kompis ;-)
Gammal 2013-03-12, 14:47   #4
HerrLuta
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Limpanz Visa inlägg
Tips är att fatta sig relativt kort, de flesta klarar sig utan en wall of text. Jag läser ju såklart, men du är ju min kompis ;-)
Hehe, ska tänka på detta! Kan skriva en bok om cirka 20-30 kg muskler senare istället
Gammal 2013-03-12, 14:55   #5
HerrLuta
Registered User

Sååå, är på vagnen just nu efter att typ ha somnat i biblioteket ex antal gånger. Att gå upp 05.30 med mindre än sju timmars sömn funkar inte riktigt för mig, sju timmar får bannemej vara minimum.

Var iaf på gymmet 06.35 och körde mitt ryggpass vilket såg ut som följande:

Latsdrag 10 set * 10-5 reps (arbetsvikten, dvs 5 reps ska jag ha "hittat på 4:e setet)
Sittande rodd i maskin 5 set * 8 reps
Sittande bred rodd i kabel 5 set * 12 reps
Hantelshrugs 5 set * 20 (supersettar med nästa övning)
Stående sidolyft 5 set * 10 reps
Enarmsrodd i maskin 5 set * 10

Har svårt att hitta riktigt bra kontakt med ryggen men det gick bättre än förra veckan. Skitklen i greppet i vänster handen tyvärr. Remmarna fuckar typ bara till det där.

Nu hem för lite sömn, sen postar jag lördagens vägda mat
Gammal 2013-03-12, 14:57   #6
HerrLuta
Registered User

*vänsterhanden
Gammal 2013-03-12, 20:58   #7
HerrLuta
Registered User

Finally, här är lördagens käk som i slutändan blev mindre än vad jag trodde.

Frukost kl. 07.50:
115 g paprika
148 g gullök
225 g ägg
1 tsk olivolja
80 g havregryn
111 g äpple
35 g j-smör

3 piller D-vitamin (Body Science)
1 tsk fiskolja
1 piller multivitamin (MittVal Sport)

Totalt: 957 kcal - 50 P - 76 K - 48 F

Pre-workout kl. 08.55:
1 skopa Scivation Xtend Orange Dream
5 g kreatin

Post-workout kl. 10.20:
1 skopa Scivation Xtend Orange Dream
5 g kreatin
1 piller Magnesium (Body Science Wellness Series)

Lunch kl. 14.00:
100 g mathavre (okokt vikt)
103 g tomat
50 g vitkål
170 g kyckling (tillagad vikt)
40 g bladspenat

Totalt: 549 kcal - 49 P - 63 K - 7 F

Proteinshake kl. 17.00:
80 g Whey 100 (Body Science)

Totalt: 315 kcal - 63 P - 5 K - 5 F

Middag kl. 20.00:
404 g potatis
89 g gullök
67 g vitkål
108 g broccoli (kokt)
5 g olivolja
170 g kyckling (tillagad)

5 g fiskolja

Totalt: 563 kcal - 44 P - 74 K - 6 F

Kvällsmål kl. 00.30 (sent som fan, jag vet):
250 g kvarg, Lidl
166 g frysta bär
21 g havreringar
Fun Light Jordgubb
1 piller Magnesium

Totalt: 333 kcal - 35 P - 38 K - 2 F

Totalt intag under hela dagen:
2717 kcal - 241 P - 256 K - 68 F

Antar att detta är lite för lite om jag ska öka i vikt varje vecka så därmed tänkte jag öka kolhydratsintaget en aning så att jag landar på cirka 3000 till en början. Efter det får jag se om jag behöver öka mer.

Kvällens käk på bilden: bulgur, kyckling och grönsaker.
Ganska mycket standard.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_1141.jpg (106.1 KB, 45 visningar)
Gammal 2013-03-13, 01:54   #8
Tapper93
Registered User

Tapper93s avatar

Reg.datum: Jan 2013
Mums för maten!
Gammal 2013-03-13, 16:14   #9
HerrLuta
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tapper93 Visa inlägg
Mums för maten!
Man tackar!
Gammal 2013-03-13, 22:38   #10
HerrLuta
Registered User

Helt död i armarna efter dagens pass och har typ värk i händerna. Sjukt störande dock att min vänsterhand inte pallar greppet lika bra som högern gör. Får jobba på't!

Läggdags nu eftersom det vankas uppstigning klockan 05.30 i morgon. Lite aminosyror och Craze på det så ska jag nog kunna lösa ett gött benpass där på morgonkvisten! Ser dock inte fram emot "jag vill dö-känslan" som infinner sig ungefär i slutet av det tredje setet av fem set marklyft * 10 reps. Rena döden...

Dock stor god jäkla frukost efter det - fatti bom bom!

Natti!
Gammal 2013-03-14, 09:38   #11
HerrLuta
Registered User

Snart hemma efter avslutat benpass som såg ut som nedan:

Sittande benspark, ett ben 5 set * 15-5 reps (sista setet ska jag inte orka mer än 5 reps)
Sittande lårcurl, ett ben 5 set * 15-5 reps (samma upplägg)
Benpress, ett ben 5 set * 15-5 reps (samma upplägg)
Marklyft, död start 5 set * 10 reps
Gående utfall med hantlar 5 set * 16 steg
Stående vadpress 5 set * 30-15 reps (samma upplägg som på bensparken)
Sittande vadpress 5 set * 30-15 reps (samma upplägg)

Ökade lite på vikterna och repsen så bättre än senast. Dock stör jag mig som satan på vänsterhanden. Känns som att inget hjälper oavsett om jag provar remmar, talkar, mm. Får väl helt enkelt försöka jobba på att öka greppstryrkan - några tips om hur man kan göra? Upplevde även sk. "parkinson-vader" när passet var slut och hela vägen hem :P

Frukosten smakar nu jäkligt gott och sen blir det plugg i princip hela dagen - yippie!
Gammal 2013-03-14, 10:32   #12
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Reg.datum: May 2011
Kolla i träningsdelen på forumet så finns det en tråd högst upp om greppträning
Gammal 2013-03-14, 15:01   #13
HerrLuta
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Limpanz Visa inlägg
Kolla i träningsdelen på forumet så finns det en tråd högst upp om greppträning
Merci
Gammal 2013-03-16, 23:49   #14
HerrLuta
Registered User

Snart dags för att knyta sig men tänkte snabbt summera dagen.

Jobbade från 09.00-17.00 och eftersom gymmet stänger 18.00 hann jag nästan med ett fruktansvärt effektivt ryggpass. Missade att genomföra hela passet med två set pga. stängning, men jag var nöjd ändå. Har dessutom kommit underfund med att jag är bättre utan femma än med - kanske ska köpa nya?

En snabb dusch och sen hem för att senare käka ute på restaurang Tvåkanten som hade grymt bra käk! Både råbiff och oxfilé plus en efterrätt gick nej så jag var väldigt nöjd!

Blir antagligen ett sent armpass i morgon pga. tråkigt tentaplugg och att jag måste handla. Tänkte dock slänga upp lite formbilder och en typisk "matdag" dokumenterad i bilder i morgon så stay tuned!

Oxfilé Tournedos på bilden- perfekt tillagad!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg image.jpg (118.1 KB, 31 visningar)
Gammal 2013-03-19, 14:36   #15
HerrLuta
Registered User

Hinner inte med att uppdatera lika frekvent som jag vill tyvärr men så blir det med tentaplugget i hasorna. Skönt att den dock är över nu så då är det bara projektarbetet kvar.

Vaknade 05.30 i morse och kände mig sleten som satan men tog mig ur sängen ändå. Morgonvikten landade på 69,2 kg. Hällde i mig lite aminosyror och malto och traskade iväg på en 36 minuters promenad till gymmet. Helt ensam där till en början klokas 06.30. 1,5 timme senare hade jag avverkat bröst/axlar och mage men inget vidare pass. Stod stilla på i princip samma vikter men tror att tekniken slipades något på vissa övningar.

(10 set * 10 reps i bänken med 4 sekunders negativ fas är fortfarande riktigt drygt - tar en jäkla tid trots 1 min vila mellan seten)

Var nyss på MM Sports och en påse Whey 100, kreatinmonohydrat och omega 3. Har innan blivit rekommenderad att ta 10 piller om egen av BS Omega-3 men han i butiken sa "max 4 stycken!". Några tankar om detta?

Kvällen till ära postas det äntligen lite bilder
Bifogade bilder
Filtyp: jpg image.jpg (63.4 KB, 11 visningar)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.