Hej, Tar just nu zink citrat 30 mg mot akne och har gjort det lite över en månad. Ser inga resultat än. Kan jag höja dosen utan någon fara?( nu vet ni inte iof vad för kost jag äter i övrigt).
Ni som äter zink mot akne blev ni hjälpta? vilket sorts zink är bäst mot akne? och vilken dos bör man ligga på?
Zink har hjälpt för mig, men va försiktig med att köra för höga doser av zink. Har för mig att det är runt 30mg/dag som är max. Var många år sen jag körde det just för finnar å sånt men då kollade jag upp toxiska nivåer och kommer ihåg att jag skulle passa mig för att överdosera, någon annan har nog mer korrekt info när det gäller detta.
En annan sak som är viktig är att försöka att aldrig pilla sig med fingrarna i ansiktet samt att ha god handhygien (för även om man försöker att helt sluta att pilla sig i ansiktet så gör man det omedvetet ibland). Då slipper man få bakterier och skit i ansiktet.
Körde 50mg under mycket lång tid.. får nog se över vilken form av zink man stoppar i sig också då upptaget varierar. Annars är tidsutsöndrande vitamin b5 att rekomendera! 2g om dagen hjälper mig betydligt mer än 10g av vanligt b5(stora dosen är för att det inte stannar kvar särskilt länge annars)