Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-26, 00:09   #1
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Angående anklagan på utförande av internationellt körkort

Hej Kolo, utan att namnge organisationen så ansökte jag om internationellt körkort hos en myndighet i Sverige, detta pga. att jag ville konverta mitt svenska körkort utomlands.

Klart och gjort fick jag hem det internationella körkortet, och när jag skulle konvertera mitt svenska körkort fick jag avslag för att utfärdandedatum-texten ej var översatt i det internationella körkortet. Det kan man tycka är löjligt då ett datum inte kan betyda så mycket annat, men ändå.

I alla fall kontaktar jag denna svenska myndighet och förklara min situation, med bara vänliga ord att de inte översatt alla punkter i mitt svenska körkort och undrar om det finns något de kunde hjälpa mig med. Får då bara ett kort surt svar, "vi översätter inte utfärdandedatum".

Jag tycker att det är förjävligt att de inte går ut med detta på deras hemsida, där de påstår att deras internationellt körkort skulle räcka för att konverta det svenska körkortet i detta land. Så det skrev jag tillbaka men fick inget svar...

Så nu undrar jag om någon av er skulle gå vidare med detta på något sätt? Jag skulle ju vilja ha tillbaka pengarna t.ex., och detta kan ju inte vara helt riktigt enligt svensk lag? Några tips?
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997

Senast redigerad av MrBoris den 2015-01-26 klockan 00:11.
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 00:44   #2
hampfuz
Registered User

hampfuzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det är väl ändå ingen myndighet som lämnar ut internationella körkort? Det är väl föreningar?
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 00:48   #3
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz Visa inlägg
Det är väl ändå ingen myndighet som lämnar ut internationella körkort? Det är väl föreningar?
Korrekt my fault. Ontopic har du tips?
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
Gammal 2015-01-26, 00:59   #4
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Korrekt my fault. Ontopic har du tips?
Enklast vore väl om du tog körkort i landet du befinner dig i? Om du redan kan köra bil så pass att du har svenskt körkort så borde det väl vara en smal sak att fixa eventuell teori och uppkörning som behövs i det landet du befinner dig i.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 02:17   #5
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Enklast vore väl om du tog körkort i landet du befinner dig i? Om du redan kan köra bil så pass att du har svenskt körkort så borde det väl vara en smal sak att fixa eventuell teori och uppkörning som behövs i det landet du befinner dig i.
Absolut är det något jag skulle klara men att göra det då jag redan har rätt till att få mitt svenska körkort konverterat direkt för en mycket mindre kostnad och börda, så det känns ju dumt. Jag ska inte behöva lida tycker jag för att denna organisation inte gör sitt jobb
Gammal 2015-01-26, 08:57   #6
AeternusRex
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Men om det inte är ätt u-land eller bråkigt öststatland så är det bara att be om ett i landet du skall till.

Insta: aeternus_rex
AeternusRex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 09:12   #7
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Oftast är det ju inte så bara...
Hjälpte en doktorand att göra så i sverige, och hon ville övningsköra lite privat med mig innan (när jag hade bil) för att lära sig svenska regler och skyltar.

Kostnader.
Synundersökning: 150
Körkortstillstånd: 220
Kunskapsprov 325:-
Körprov 800:-
Tillverkning av körkort 150:-
Foto 80:-
Hyra bil vid prov 630:-
Riskettan 850:-
Halkbanan (Risk 2) 2000:-
Handledarkurs 2*400

Så ganska exakt 6k för att göra den manövern. Om man inte ska övningsköra något alls kommer man undan med 5200 sek.

Ett internationellt körkort kostar ett par hundralappar normalt.
Gammal 2015-01-26, 10:25   #8
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Hm, man får alltså konvertera sitt svenska till ett australiensiskt? Trodde jag skulle bli tvungen att ta om det där nere, fin överraskning.

MrBoris, vilken förening använde du för att få ditt internationella? Så att jag kan undvika hamna i samma sits. PM:a om du känner att du inte vill skriva offentligt vilken det är.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 10:35   #9
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Hm, man får alltså konvertera sitt svenska till ett australiensiskt? Trodde jag skulle bli tvungen att ta om det där nere, fin överraskning.
Nu har väl MrBoris flyttat till NZ, men nej, du bör kunna konvertera ditt svenska körkort utan problem. Kolla dock upp vilka regler som gäller i den stat du tänkt bo i.

BTW, så behövde jag varken ett internationellt körkort eller någon översättning för att kunna konvertera mitt körkort.
Gammal 2015-01-26, 10:43   #10
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Nu har väl MrBoris flyttat till NZ, men nej, du bör kunna konvertera ditt svenska körkort utan problem. Kolla dock upp vilka regler som gäller i den stat du tänkt bo i.

BTW, så behövde jag varken ett internationellt körkort eller någon översättning för att kunna konvertera mitt körkort.
Aa, till och med det, trodde han var kvar i Perth.

Så pass? Får kolla hur det ser ut i NSW då.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 11:09   #11
hampfuz
Registered User

hampfuzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag kollade på mitt internationella körkort, inte heller där är utfärdandedatum översatt. Det är det inte heller på något av exemplen man kan hitta på internet. Jag tror inte det ska översättas i IKK?
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 20:27   #12
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz Visa inlägg
Jag kollade på mitt internationella körkort, inte heller där är utfärdandedatum översatt. Det är det inte heller på något av exemplen man kan hitta på internet. Jag tror inte det ska översättas i IKK?
Det kanske inte ska det men isåfall bör ju hemsidor där det påstås att man kan konvertera sitt körkort med ett IKK och sitt originalkörkort revideras, för så är inte fallet. Man bör ha utfärdandedatum översatt. Så egentligen behöver jag inte slå ner på denna organisation, utan isåfall hela IKK rörelsen - lite inte på att ni kan få konvertera ert körkort om ni skaffar IKK. Skaffa en riktig översättning från en notarie/konsulat eller dylikt
Gammal 2015-01-26, 21:18   #13
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
intressant tråd dock, jag fick inte hyra bil i Sydafrika nu i början av förra året för att jag inte hade internationellt körkort. Visade upp mitt EU-kort och trodde naivt det gällde även där, men icke.

Behöver ansöka nu till nästa resa. Gick du till polisen eller var ansökte du?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 21:28   #14
8x8
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
intressant tråd dock, jag fick inte hyra bil i Sydafrika nu i början av förra året för att jag inte hade internationellt körkort. Visade upp mitt EU-kort och trodde naivt det gällde även där, men icke.

Behöver ansöka nu till nästa resa. Gick du till polisen eller var ansökte du?
Polisen har ingenting med utfärdande av körkort att göra. Jag skaffade internationellt körkort via Motormännen förra gången jag behövde ett.
8x8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-26, 23:18   #15
Tyrant
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Jag fixade via motormännen innan jag åkte dit. När jag sedan hyrde bil så kollade uthyraren bara på vanliga kk och sa att ingen kollar på ikk i Australien. Detta var i Cairns.
Tyrant är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.