2007-03-03, 15:50
|
|
wohoo kl 00.00!
Reg.datum: Jul 2003
|
Köpa bostad privat?
hej kolo.
Jag har tänkt köpa en bostadsrätt och det här med att äga sin bostad är något för mig alldeles nytt.
Har sett att det finns en hel del privata annonser på tex blocket etc.
Är det krångligare / lättare att bli blåst osv när man köper privat än vid köp via mäklare?
Jag köper helst via mäklare då det känns tryggare, men har sett några privatannonser som verkar intressanta. Vad tycker ni?
|
|
|
2007-03-03, 16:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
som köpare ska du absolut gå genom en mäklare. det kostar ju inte dig något.
ska man däremot sälja sin bostad så finns det ju pengar att spara på att ta hand om det hela själv istället.
|
|
|
|
2007-03-03, 16:47
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av ligne
som köpare ska du absolut gå genom en mäklare. det kostar ju inte dig något.
ska man däremot sälja sin bostad så finns det ju pengar att spara på att ta hand om det hela själv istället.
|
Priset trissas ju upp av mäklaren så det är klart det kostar köparen också.
|
Balkantrappan
|
|
|
2007-03-03, 20:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash
Priset trissas ju upp av mäklaren så det är klart det kostar köparen också.
|
en mäklare kan inte trissa upp priset hur som helst.
det är förbjudet enligt lag.
dessutom så är det lättare för en köpare att gå genom mäklare så att man har koll på att alla papper skrivs som dom ska osv.
jag vet, jag köper och säljer lägenheter som många bytar underkläder 
|
|
|
|
2007-03-03, 21:22
|
|
Space explorer
Reg.datum: Feb 2005
|
Om du hittar en privat säljare så kanske ni kan komma överens om att låta en mäklare sköta enbart kontraktet. Om du dessutom erbjuder dig att betala mäklararvodet för det så borde det inte vara några konstigheter.
|
|
|
2007-07-13, 13:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av ligne
en mäklare kan inte trissa upp priset hur som helst.
det är förbjudet enligt lag.
dessutom så är det lättare för en köpare att gå genom mäklare så att man har koll på att alla papper skrivs som dom ska osv.
jag vet, jag köper och säljer lägenheter som många bytar underkläder  
|
dagens mäklare är falska skit som hissar priset upp för ingenting, och rae hem sina stora vinster efter såld bostad.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=bostadsr%E4tt
.
.
.
|
|
|
2007-07-13, 13:27
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
En bra idé är att lära sig vad det innebär att bo i bostadsrätt, eftersom det inte är att äga sin bostad, på samma sätt som du äger din bil. Kom ihåg att besiktiga köpet extremt noga med avseende på framtida underhåll. Ta också del av stadgar etc, så du inte står där och måste bekosta en badrumsrenovering själv eller liknande.
|
|
|
2007-07-13, 17:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av porja
dagens mäklare är falska skit som hissar priset upp för ingenting, och rae hem sina stora vinster efter såld bostad.
|
då får man väl välja en mäklare som inte har procent på priset.
|
|
|
|
2015-01-04, 21:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
*bumpelibump*
Lyfter denna gamla tråd då jag behöver tips, råd och tankeställare. Har nämligen ambitionen att köpa mig en lägenhet i huvudstaden. Har regelbundet sparat sedan jag inträdde i grottekvarnen på heltid, och har nu ett mindre kapital på ca en halv miljon.
Har varit på en del visningar under hösten, men ändå tänkt att 2015 kommer jag slå till.
Håller koll med hjälp av hemnet, och har en del visningar inbokade. En sak någon kanske kan bringa klarhet i är hur de uträkningar bankerna gör via hemnet fungerar? På hemnet kan man räkna på boendekostnader utifrån vilken insats man kan lägga. Lekte lite och noterade att en dubblerad kontantinsats endast gav ett par tusen i minskad månadskostnad för boendet.
Hur funkar detta?
|
|
|
2015-01-04, 21:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
endast gav ett par tusen per månad? endast???? huh``?
|
|
|
2015-01-04, 21:27
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
*bumpelibump*
Lyfter denna gamla tråd då jag behöver tips, råd och tankeställare. Har nämligen ambitionen att köpa mig en lägenhet i huvudstaden. Har regelbundet sparat sedan jag inträdde i grottekvarnen på heltid, och har nu ett mindre kapital på ca en halv miljon.
Har varit på en del visningar under hösten, men ändå tänkt att 2015 kommer jag slå till.
Håller koll med hjälp av hemnet, och har en del visningar inbokade. En sak någon kanske kan bringa klarhet i är hur de uträkningar bankerna gör via hemnet fungerar? På hemnet kan man räkna på boendekostnader utifrån vilken insats man kan lägga. Lekte lite och noterade att en dubblerad kontantinsats endast gav ett par tusen i minskad månadskostnad för boendet.
Hur funkar detta?
|
Du får ju lite lägre lån med högre insats. Glöm inte att ränteavdrag inte ska tas för givet.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-01-04, 21:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27
endast gav ett par tusen per månad? endast???? huh``?
|
Här inser jag min okunnighet, men säg att boendekostnaden är ca 7000 med en kontantinsats på ca 300.000.
Betalar jag dubbelt (600) minskas månadskostnaden till ca 5000. Betalar jag 1000.000 så minskas månadskostnaden med 500 kr (avgiften på bostadsrätten är ca 3000 kr / månad)
Tycker det är ganska liten påverkan med tanke på hur mycket pengar man betalar...
|
|
|
2015-01-04, 21:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Ofta räknar dom ju avgift+ränta(-30% skatteavdrag)+amortering. Sedan räknar dom säkert med eventuella toplån etc när du bara betalar 300.000kr kontant. När du istället väljer att betala 600.000kr kontant slipper du topplån och resultatet på boendekostanden blir där efter.
Allt över 600.000kr i det här fallet resulterar i mindre minskning av månadskostnaden än ökningen 300 till 600.000kr kontant med tanke på att räntan är såpas förmånlig som den är idag.
|
|
|
2015-01-04, 21:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Ofta räknar dom ju avgift+ränta(-30% skatteavdrag)+amortering. Sedan räknar dom säkert med eventuella toplån etc när du bara betalar 300.000kr kontant. När du istället väljer att betala 600.000kr kontant slipper du topplån och resultatet på boendekostanden blir där efter.
Allt över 600.000kr i det här fallet resulterar i mindre minskning av månadskostnaden än ökningen 300 till 600.000kr kontant med tanke på att räntan är såpas förmånlig som den är idag.
|
Tack för att du bringar klarhet! Den stora frågan är då, är det värt att tömma spargrisen helt för den ganska marginella effekt det får på ens boendekostnad?
|
|
|
2015-01-04, 22:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Tack för att du bringar klarhet! Den stora frågan är då, är det värt att tömma spargrisen helt för den ganska marginella effekt det får på ens boendekostnad?
|
Du kommer vara tvungen att amortera 2% av bostadens värde per år ner till 70% (75?) för att där efter amortera 1% av bostadens värde per år ner till 50% enl dom nya reglerna som skall komma nu. Något antagligen inte bankens snabbkalkyler tagit med i beräkningen än. Det är inte ens säkert att snabbkalkylen räknat med någon amortering öht.
Frågar du mig hade jag lagt undan en buffert och sedan petat in resterande i boendet. Några kommer säga att det är dumt med tanke på hur låga räntorna är och att du kan tjäna mer pengar på pengarna än vad dom hade sparat i ränta. Alternativet är att du lägger en så stor kontantinsats så du kommer ner till 70% av bostadens värde (om det finns möjlighet för det) och sedan amorterar dom 1% som kraven kommer ställa.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.
|

|