Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-10, 21:37   #1
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Knöl på halsen

För några veckor sedan fick jag vad jag trodde var en finne på halsen, men den gick inte att klämma. Den var kvar kanske 2-3 veckor, men sedan några dagar tillbaka har den försvunnit. Under några enstaka dagar under den tiden kände jag någon liten sorts svullnad innanför den, som sedan försvann.

Den svullnaden har nu återkommit, men nu är den betydligt större. 2-2,5cm i diameter känns det som och den kanske sticker ut 0,5-1cm. (svårare att uppskatta)

Knölen/svullnaden är hård och i sig inte särskilt öm, men det ömmar lite om jag sträcker ut halsen eller sväljer (antagligen för att den trycker på något). Den är lokaliserad ungefär mittimellan adamsäpplet och hakspetsen, ungefär i en tänkt centrumlinje av ansiktet, men förskjuten något till höger (från mitt perspektiv).

Någon som vet vad det kan vara, och om det är något man bör uppsöka läkare för om det inte försvinner på några dagar?
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 22:01   #2
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Det kan vara värt att besöka läkare för att utesluta Hodkins lymfom om det är en lymfkörtel som varit svullen så länge.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 22:03   #3
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Det kan ju vara en "ansträngd" lymfkörtel ifall du har någon infektion i närheten.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 22:41   #4
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det kan ju vara en "ansträngd" lymfkörtel ifall du har någon infektion i närheten.
OK. Inte vad jag känner till iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det kan vara värt att besöka läkare för att utesluta Hodkins lymfom om det är en lymfkörtel som varit svullen så länge.
Den har som sagt bytt skepnad isåfall. Det som varade i 2-3 veckor satt liksom "i" huden som en finne. Det här sitter bakom huden, jag kan greppa huden utanför. Men antagligen hör det ihop, eftersom den sitter nästan precis innanför där "finnen" satt.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.