Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-29, 21:45   #1
b1ff
Registered User

Reg.datum: Dec 2003
Mat under vila?

Hur viktigt är det igentligen med mat om man t e x vilar en vecka? Ungefär hur lång tid efter man tränat suger musklerna åt sig protein och kolhydrater till glykogendepåerna och för att bygga? Kan man slarva lite efteråt om man inte tränar? Hur lång tid innan träningspass bör man äta långsamma kolhydrater? Dvs hur långt tillbaka i maten går kroppen för att hämta energi? Om jag äter pasta idag, används den energin imorgon t e x eller när?

Hoppas ni förstår lite vart jag vill komma. Det blev rörigt och slarvigt men jag är trött

Om ni undrar varför jag slarvar med maten överhuvudtaget är det för att jag är 17 år och allmänt trött. Det är så jobbigt att laga mat om morsan inte är hemma och det blir lätt att man lever på skräpmat..
Gammal 2004-03-30, 05:11   #2
Dymion
Registered User

Dymions avatar

"Vill man bli fin så får man lida pin"
Dymion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-30, 13:06   #3
maximuscle
bulktime

Reg.datum: Sep 2001
du får väl börja jobba extra på helgerna så du har råd att käka ute istället så slipper du laga mat...
maximuscle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-30, 16:40   #4
b1ff
Registered User

Citat:
Originally posted by maximuscle
du får väl börja jobba extra på helgerna så du har råd att käka ute istället så slipper du laga mat...
Jobbar varje helg och då äter jag ännu mer skitmat

Men någon som har mer precisa svar?
Gammal 2004-03-30, 21:01   #5
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Om du menar om du behöver äta massor flera dagar efter passet så behöver du såklart inte det, att ligga vettigt i energifördelning är väl bra hur som helst. Och glukogenet i musklerna lagras ju mest ni direkt efter passet men går det en hel vecka så fylls det ju på också, om du inte äter för lite då det naturligtvis sjunker istället. Äter du lite mindre kanske du har lite mindre glukogen och därför inte klarar av precis lika mycket första träningspasset men det kan du säkert råda bot på genom att äta lite mer dagen innan.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.