Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-23, 22:04   #1
TWSS
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Var jag övertränad?

Tja!
Har hört och läst så mycket olika om just överträningTM...

Undrar eftersom jag just nu ökar bättre än jag någonsin gjort.. Har haft väldigt långsamma ökningar i styrka trots att jag är nybörjare. Har kört SS och ett PPL.
Körde förut 3-split 6 dagar i veckan, har nu gått över till 3 dagar fortf 3-split.

Och nu händer det grejjer! Piggare utanför gymmet och
Ökar varje pass ångesten är mycket bättre/typ borta.

Dock gick jag samtidigt från 2 till 3 gram protein/kg KV. Men jag tror jag var övertränad.

MEN kan man vara övertränad och samtidigt öka om än dåligt? Borde man inte bli svagare då?

Bör tillägga att jag kör fail varje pass och nästan varje set.
Mvh!
TWSS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 22:59   #2
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av TWSS Visa inlägg
Tja!
Har hört och läst så mycket olika om just överträningTM...

Undrar eftersom jag just nu ökar bättre än jag någonsin gjort.. Har haft väldigt långsamma ökningar i styrka trots att jag är nybörjare. Har kört SS och ett PPL.
Körde förut 3-split 6 dagar i veckan, har nu gått över till 3 dagar fortf 3-split.

Och nu händer det grejjer! Piggare utanför gymmet och
Ökar varje pass ångesten är mycket bättre/typ borta.

Dock gick jag samtidigt från 2 till 3 gram protein/kg KV. Men jag tror jag var övertränad.

MEN kan man vara övertränad och samtidigt öka om än dåligt? Borde man inte bli svagare då?

Bör tillägga att jag kör fail varje pass och nästan varje set.
Mvh!
Detta är inte så bra om man vill återhämta sig klokt & inte sätta för hög stress på kroppen. Kolla upp att träna till failure & när man bör göra det & inte.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 07:25   #3
TWSS
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Detta är inte så bra om man vill återhämta sig klokt & inte sätta för hög stress på kroppen. Kolla upp att träna till failure & när man bör göra det & inte.
Nej jag vet, tänkte inte på det förut.. Men med nuvarande frekvens funkar det ju
Gammal 2014-10-24, 08:41   #4
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Nä precis, men då är ju frågan om frekvensen kommer bli för liten på sikt? Och om du inte vill träna mer.

Ska du köra 3 pass så är det rekommenderat med helkropp just för att köra igenom hela kroppen.. Oftare!

Men sen om man trivs med det man har så duger det antagligen, men om man tänker långsiktigt för platåer kommer falla in, för alla.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 09:17   #5
hugok
Böj i curlracket

hugoks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Det är som Ozziking säger. Skippa hellre fail till förmån för frekvensen. Vill du satsa på styrka är 3 helkroppspass ofta att föredra.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 09:26   #6
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag personligen balanserar på gränsen när jag kör 3split*2/vecka och jag får medvetet hålla nere volym och fail för att inte gå sönder. Jag vet inte om jag vill kalla det övertränad men kanske lite för dåligt återhämtad.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 09:34   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av TWSS Visa inlägg
Tror det funkar såhär: Det finns en optimal träningsmängd, som gör att du ökar så snabbt du bara kan. Tränar du lite mer eller lite mindre än så, så ökar du långsammare. Tränar du mycket mindre eller mycket mer än så så ökar du ännu långsammare. Och tränar du tillräckligt mycket eller lite så står du still eller blir svagare.

Sen om man vill kalla ditt tillstånd för "övertränad" är en annan femma. Det är ett lite starkt ord.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 10:06   #8
TWSS
Registered User

Tack för bra och informativa svar!

Tänkte fortsätta som jag gör nu när det endå går så bra, när jay slår i platå går jag över till 3-split*2 och kör ett par reps från fail!

Målet är hypertrofi men kör alltid lågreps på första basövningarna jag kör, och försöker bli stark där. T.ex stångrodd på rygg/biceps och bänk på bröst/axlar/triceps.

Kan ju inte skippa benspark till fail, så mysigt ju.. Notsrs

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.