Frukost, muskler och Crohns. Går det ihop?
Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med. Men först får ni lite bakgrundsinformation.
Jag är en kille på 25 år, 182cm, 76kg. Och jag har även den kroniska tarmsjukdomen Morbus Crohns(En av nackdelarna är att man vid
inflammation tar upp näring mycket sämre, det är därför det kan vara aktuellt att berätta).
Är en riktigt färsking kring hela stryketräningsuniversumet. Började stryketräna de senaste 5 månaderna med målet att bli större och starkare, och hållit relativt bra på rutinerna.
Kör just nu ett 3-1-3 variant där;
Dag 1: ben/mage
Dag 2: Bröst/axlar/triceps
Dag 3: Rygg Biceps
Dag 4: Vila
(Hojta om ni vill ha det fulla schemat, med alla övningar/sets/reps etc)
Är ganska bra på att lyssna på min kropp och tar ut en extra dags vila när jag känner att det behövs.
Det jag funderar är över är min kost.
I och med min crohns har jag otroligt svårt att få i mig mat på morgonen/förmiddagen
(Vi pratar att jag kan genuint spy av en macka innan elva-tolv, annars kraftigt illamående).
Därefter stiger min aptit och jag får i mig en stadig lunch, någon macka till mellanmål, stadig middag
och sedan ungefär 2dl kvarg med ett äpple i till kvällen.
Jag får visserligen i mig en proteinshake på mornarna, och tar även en på kvällskvisten i samband med träningen.
Jag bör få i mig tillräckligt mycket kalorier som det är, eventuellt något i underkant, då jag har märkt skillnad på både min kropp och min styrka. Så jag går ju inte bakåt iallafall.
Hur viktigt är det med att äta en stadig frukost vid muskelbygge? Försökt läsa runt en del, och som med så mycket annat finns det olika svar.Jag verkar vara i någon form utav en ofrivillig periodisk fasta, som några tydligen använder för att gå ner i fett och andra säger att man kan tillochmed bygga mer muskler genom detta(?).
Är det bara att slå mig själv på käften, slänga i mig en skål gröt och hålla igen truten så inget kommer upp, eller kan jag fortsätta som jag gör?
Har ni eventuellt några andra tips kring min kost? Gainers?
Finns det andra här med liknande problem, och hur gör ni?
|