Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-04, 14:14   #1
Inlines
Registered User

Reg.datum: Sep 2014
Frukost, muskler och Crohns. Går det ihop?

Hej!

Jag har några frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med. Men först får ni lite bakgrundsinformation.

Jag är en kille på 25 år, 182cm, 76kg. Och jag har även den kroniska tarmsjukdomen Morbus Crohns(En av nackdelarna är att man vid
inflammation tar upp näring mycket sämre, det är därför det kan vara aktuellt att berätta).

Är en riktigt färsking kring hela stryketräningsuniversumet. Började stryketräna de senaste 5 månaderna med målet att bli större och starkare, och hållit relativt bra på rutinerna.

Kör just nu ett 3-1-3 variant där;

Dag 1: ben/mage
Dag 2: Bröst/axlar/triceps
Dag 3: Rygg Biceps
Dag 4: Vila
(Hojta om ni vill ha det fulla schemat, med alla övningar/sets/reps etc)

Är ganska bra på att lyssna på min kropp och tar ut en extra dags vila när jag känner att det behövs.

Det jag funderar är över är min kost.

I och med min crohns har jag otroligt svårt att få i mig mat på morgonen/förmiddagen
(Vi pratar att jag kan genuint spy av en macka innan elva-tolv, annars kraftigt illamående).
Därefter stiger min aptit och jag får i mig en stadig lunch, någon macka till mellanmål, stadig middag
och sedan ungefär 2dl kvarg med ett äpple i till kvällen.
Jag får visserligen i mig en proteinshake på mornarna, och tar även en på kvällskvisten i samband med träningen.

Jag bör få i mig tillräckligt mycket kalorier som det är, eventuellt något i underkant, då jag har märkt skillnad på både min kropp och min styrka. Så jag går ju inte bakåt iallafall.

Hur viktigt är det med att äta en stadig frukost vid muskelbygge? Försökt läsa runt en del, och som med så mycket annat finns det olika svar.Jag verkar vara i någon form utav en ofrivillig periodisk fasta, som några tydligen använder för att gå ner i fett och andra säger att man kan tillochmed bygga mer muskler genom detta(?).

Är det bara att slå mig själv på käften, slänga i mig en skål gröt och hålla igen truten så inget kommer upp, eller kan jag fortsätta som jag gör?
Har ni eventuellt några andra tips kring min kost? Gainers?

Finns det andra här med liknande problem, och hur gör ni?
Inlines är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-04, 14:39   #2
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Det är ingen fara med att göra som du gör.
Nu är det så att du har en sjukdom och då får du göra det bästa av situationen, helt enkelt.

Ser du till att äta ordentligt sett över hela dagen så kommer du att kunna bygga rejält med muskler.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-04, 14:54   #3
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Känner igen mig med aptiten. Hemskt tråkigt att inte kunna äta normalt på morgonen.

Jag hade en variant av Chrons där ingen medicin eller behandling fungerade tillräckligt för att jag skulle bli bra. Kosten har alltid fungerat för mig och för att jag ska hålla frisk och Chrons borta så fick jag börja äta väldigt strikt och "extremt".

Så det enda sättet för mig att fortsätta göra det jag gillar (träna, nörda mig i teknik, ha en hög och normal aptit osv) så måste jag äta en växtbaserad kost med 90E% hel mat.
Mitt järn har alltid sjunkit till bottennivåer, även när jag ätit stora mängder medicin, men på detta sättet så kan jag ha perfekta nivåer av alla näringsämnen och korrigera brister. Idag äter jag alltid över 1000 kcal till frukost.

Det är väldigt få människor som är villiga att ta tag i sin Chrons och äta "extremt" hälsosamt för att få fungera normalt. Om medicinerna fungerade skulle jag aldrig upptäckt växtbaserad kost, så det får jag vara glad över.

Lycka till!

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2014-09-04 klockan 14:55.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-04, 23:06   #4
Inlines
Registered User

Reg.datum: Sep 2014
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Känner igen mig med aptiten. Hemskt tråkigt att inte kunna äta normalt på morgonen.

Jag hade en variant av Chrons där ingen medicin eller behandling fungerade tillräckligt för att jag skulle bli bra. Kosten har alltid fungerat för mig och för att jag ska hålla frisk och Chrons borta så fick jag börja äta väldigt strikt och "extremt".

Så det enda sättet för mig att fortsätta göra det jag gillar (träna, nörda mig i teknik, ha en hög och normal aptit osv) så måste jag äta en växtbaserad kost med 90E% hel mat.
Mitt järn har alltid sjunkit till bottennivåer, även när jag ätit stora mängder medicin, men på detta sättet så kan jag ha perfekta nivåer av alla näringsämnen och korrigera brister. Idag äter jag alltid över 1000 kcal till frukost.

Det är väldigt få människor som är villiga att ta tag i sin Chrons och äta "extremt" hälsosamt för att få fungera normalt. Om medicinerna fungerade skulle jag aldrig upptäckt växtbaserad kost, så det får jag vara glad över.

Lycka till!

Växtbaserad kost? Det är inte ens någonting som min dietist nämnt, eller jag ens hört om. Jag gissar på att det är något åt vegan hållet?
Hur får du i dig den mängd protein som behövs? Och vad äter du om dagarna?

Om det är någonting som har hjälpt dig så finns det ju ingen anledning att inte pröva det i några veckor, i min mening. Berätta gärna mer om hur dina kostvanor ser ut, så jag kan få en bättre inblick i det hela.
Inlines är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 08:22   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
När det gäller kost får var och en hitta något som funkar för det beror delvis på vilka skador tarmen har och hur känslig man är. Sen är det dessutom så att det är svårt att avgöra om kosten har någon betydelse då sjukdomen går i skov och det är oklart vad som utlöser sådana. Vissa saker verkar det finnas en klar koppling till (vissa värktabletter, övriga sjukdomar, stress) medan andra är mer sådant man funderar på om det har en koppling.
Det jag tror man absolut bör undvika är att göra stora omläggningar av kosten på en gång utan det mesta bör ske gradvis. Har man haft mycket problem så är tarmarna känsligare och det tar också längre tid att anpassa de enzymer som behövs.

I det aktuella fallet så nej det finns inget krav på att äta frukost och man behöver inte heller ta någon proteindrink. Ät när det funkar och så länge inte skoven är för många och/eller allvarliga så går det att både bli stark och bygga muskler.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-06, 07:27   #6
Faran
Like a fuQing orange

Farans avatar

Reg.datum: Nov 2009
Ang. din dåliga aptit på morgonen, så tror jag inte att det är länkat till din Crohns. Jag har samma sjukdom, och tycker att frukosten är dagens godaste mål. Jag kan nog fylla dagsbehovet av kalorier under en fin hotellfrukost

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.