2014-01-27, 18:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Ajemän - Anton tränar sig lycklig!
Jag har käkat så många piller mot mina besvär (jag är bipolär). Jag har varit inlagd och suttit så jävla många timmar i gråtstolen hos läkarna. För mig så finns det INGENTING som hjälper så mycket som träning. Att träna-, äta- och sova bra är grunden för min lycka. Nu kör jag helhjärtat på den riktiga Anton - Inga piller, inga konstigheter, bara hård jävla träning och en positiv inställning.
Min sjukdom gör att det är svårt för mig att träna kontinuerligt, och att ha konstant fokus och motivation - Av den anledningen startar jag denna journal.
Jag kommer dela med mig av träningspass, måltider, recept och övriga tankar om livsstilen. Jag hoppas kunna motivera någon, jag hoppas kunna få motivation av någon.
Stats
Man, 26 år
180cm, 74kg.
PBn: 170/110/90
Styrkor: Rygg, rörlig
Prioriterar: Vader, axlar och hållning
Målbild:
Att bli stor, stark, hälsosam och lycklig. Det inkluderar cardio, meditation och rörelseträning.
Träningen
Varje pass baseras på EN (bas)övning, och i min värld så är t ex dips och militärpress basövningar. Sedan ligger fokus 100% på den övningen. Jag tror det krävs en riktigt hjälte för att gå in på gymmet och köra 7 ryggövningar med bra resultat i varje övning. För mig är det omöjligt
Ordentlig uppvärmning med stegnerande vikter, några tunga pangset, några set med lite högre reps, och så avslutar jag med en gnuggövning. Denna blir ofta superset och/eller dropset. Den avslutande övningen planerar jag aldrig, jag kör det jag känner för, och det jag tror jag behöver.
Jag har kört efter allt ifrån push-pull till 6-split, och ska jag vara ärlig så tycker jag det är förbenat tråkigt. Det som funkar bäst för mig är 100% fokus på EN övning, och när jag lämnar gymmet vill jag vara genomsvettig och helt slut i muskeln, och därför avslutar jag med en isolationsövning och lite högre reps.
Jag älskar att stretcha, och det blir ca 30 minuter per dag. Sporadiskt slänger jag in något yogapass, spinningpass eller löpning. När jag känner för det typ. 1-2 cardiopass per vecka. Ibland cardio på morgonen och styrka på kvällen.
Kosten
Husmanskost rakt igenom. Min kropp svarar oerhört bra på kolhydrater, och äter jag mycket fett så blir jag bara trött.
Bra föda på bra råvaror är grunden, men känner jag för att baka en flottig pizza så gör jag det. Jag åker aldrig till affären med ett recept i tankarna. Jag kollar på vad det är extrapris på, och vad jag är sugen på, och det är precis så jag vill leva mitt liv - inte efter ett slaviskt schema.
Jag har alltid legat på 2-2,5 gram protein per kroppsvikt, men nu provar jag att öka till ca 3,5. Why not?
Sömn och vila
8h sömn på vardagar, sova tills jag vaknar på helger.
Känner jag mig sliten i kroppen så tar jag en vilodag. Jag tror inte på att planera vilodagar, för det är inte kul att klampa omkring i lägenheten när man är äckligt träningssugen bara för det ligger vila på schemat…
På senare tid har jag funnit lugnet i mig, och lärt mig uppskatta att ligga och läsa, se på film och bara koppla av. Detta tror jag är oerhört viktigt för bra träningsresultat, och för välmåendet.
Summan av kardemumman: Hård träning, mycket basövningar, mycket mat, mycket vila och att lyssna på kroppen
Nu köttar vi oss lyckliga!!
Några riktigt dåliga bilder på min smalfeta form! (lovar att det kommer bättre)
|
|
|
2014-01-27, 18:04
|
|
Registered User
|
|
|
|
2014-01-27, 18:10
|
|
Registered User
|
Dagen so far
Dagens pass: Hantelpress
10g EAA
12,5kg x 15
20kg x 10
22,5kg x 10
25kg x 10
Första seten börjar:
Inget slarv, 100% rom och kontakten i bakhuvudet, men fokus på att pressa tunga vikter
32,5kg x 6
32,5kg x 5
32,5 x 5
27,5kg x 10
27,5kg x 10
22,5kg x 15
Superset lutande hantelflyes och cabelcross på knä
12,5kg hantlar x 8, cabel x 10
12,5kg hantlar x 8, cabel x 10
12,5kg hantlar x 7, cabel x 7
Dropset cabelcross
10g EAA
1h senare
Pasta carbonara! Om nom
Bra pass med bra fokus!
Senast redigerad av Ajemän den 2014-01-27 klockan 18:14.
|
|
|
2014-01-28, 16:00
|
|
Registered User
|
Idag var det chins!
Uppvärmning
5
15 armhävningar
5
10 armhävningar
8
5
+10kg 3
+10kg 5
+15kg 3
Efter uppvärmning ganska lång vila, sedan:
+20kg 5
+20kg 4
+20kg 4
+20kg 3
+10kg 7
+10kg 7
+10kg 6, sedan utan vila en 5a på kroppsvikt med 100% kontakt
Jag är löjligt svag i chins jämfört med förut. Den smällen förtjänar jag. Är man så jävla lat att man sätter sig och gör 12:or i latsdrag istället för tunga chins så får man fan skylla sig själv!
PB är 3 tävlingsgodkända 5or på +30kg. 2 månader så är jag tillbaka!!
Efter chinsen blev det superset-serie på kabelrodd med brett T-handtag, latsdrag med samma handtag och stående framåtlutad handellyft för baksida axel
Körde 4 serier, så totalt 12 set. Riktigt bra kontakt i HELA ryggen!! Som alltid 100% rom.
Rodden körde jag stående i kabel med trissan längst ner, kroppen i 90 grader, ganska bakåtlutad så jag kunde spjärna med benen mot golvet.
Sedan upp med trissan till toppen, och sittande latsdrag på golvet, och spjärn med benen mot själva ställningen.
Två nya övningar för mig, men det var kändes överlägsna för att arbeta med HELA ryggen, jämfört med vanlig kabelrodd och latsdrag, som imo passar bättre till lite lägre reps. Fick en jävla puls och flås.
Passet gick nog på ca 50 min, vilket är vad de brukar ta. Blir passen längre så tappar jag fokus.
Sedan fick Mormors bageri stå för födan!
Endorfinerna sprudlar!!
Senast redigerad av Ajemän den 2014-01-28 klockan 16:02.
|
|
|
2014-01-29, 14:53
|
|
Registered User
|
Igårkväll drog jag hem till farsan, gick en långpromenad med hunden längst havet och sjönk sedan ner i ett varmt homoerotiskt bad där jag skrubbade hela kroppen och hade mig. Även en man behöver vårda sin hud!
Körde ett pass med farsan i morse, på hans gym. Gillade det inte alls. OL-stänger, taskig atmosfär och alldeles för kallt. Körde utan musik.
Inga pangpass direkt, men så är det ibland. Man får se saker positivt: Nu längtar jag ännu mer till nästa pass på mitt gym!!
Militärpress
20x5
20x10
15 armhävningar
30x5
Försiktig stretch av framsida axel samt bröst
30x5
35x5
40x3
40x2
50x3. Här märkte jag att ryggen var sliten. Nån sopa snodde mitt bälte för ett tag sen, så jag har kört helt utan bälte, och det tar som Fan på ryggen om man kör basövningar var dag!
50x1 + excentrisk
Valde att kliva ner i vikterna, mindre svank och mer fokus på buktryck och att låta axlarna jobba istället för att vara viktkåt.
40x5
40x5
35x7
35x5
30x8
30x7
20x8
Sedan sidolyft för axel. Allt ifrån 8or till dropset med tot 30 reps typ.
Ca 10 set totalt.
Sista settet var med 5kgs-hantlarna, så axlarna var rätt slut
Älskar att köra många set på denna övning, och att alternera mellan nästan helt rak arm och lillfingret uppåt för max aktivering av mellersta delta, till lite mer vinklade armbågar och lillfingret mot golvet.
Jag går dock inte i närheten av 90 graders vinkel i armbågsleden, det sätter alldeles för mycket press på rotatorcuffen som förhindrar inåtrotation i axelleden.
Avslutade med 2 lätta set för baksida axel, liggandes på mage i lutande bänk, och 1 set mkt lätta shrugs åt alla håll och vinklar. Mest för att få lite stretch i övre rygg.
Nu behöver axlar och rygg vila, så imorgon blir det jogging och vader. Om jag känner mig kry så blir det nog ett riktigt isolerande pass för armarna på kvällen också
Ett tips för er som är riktigt slitna efter passen: Gå en promenad på några kilometer efter gymmet. Duscha kallt och ät måltiden i lugn och ro. Gärna en ganska fettsnål måltid.
Det hjälper för mig, annars blir det komastadie efter passet
Ha en bra dag alla!!!
Senast redigerad av Ajemän den 2014-01-29 klockan 15:00.
|
|
|
2014-01-30, 17:22
|
|
Registered User
|
Gårdagen avslutade jag med 45 min stretch och rörelseträning. Fokus på underkroppen, mkt höftövningar och dyl. Jag brukar lyssna på ljudbok och göra det i lugn och ro innan jag somnar…
Oerhört kry imorse och ryggen kändes kanon, men jag ville ändå ta det lite lugnt, så idag blev det
Armar
Uppvärmning med lätt bänkpress, militärpress, stretch av framsida axel och bröst.
Dips
10
10
10kg 8
10kg 8
10kg 5
Aslänge sedan jag körde tips, så tog det försiktigt. Riktigt djupt för att få stretchen av framsida axel, och kontakt. Nästa dipspass blir det att panga på nån 20-kaka iaf…
Sedan div pushdowns i kabel med dropset och fullkontakt.
Efter det biceps med rak stång, ez-stång både stående och sittande. Handledscurl åt båda hållen med ez-stången, och slutligen 1 superset med hantelcurl och hammercurl.
Hade en sinnessjuk energi. Körde jag mig helt slut i biceps kunde jag likt förbenat stå och curla strikt med 15kgs-hantlarna 30 sek senare.
Det märktes att jag laddade med Coco puffs, ost, kex, vindruvor, kiwi, riskakor och kvarg i gårkväll. En kolhydratsmaskin!! :-)
Sällan jag kör så många bicepsövningar men helvete vad skönt det var. Triceps fick inte storpisk eftersom jag inte ville belasta ryggen så mycket, så det blev inga smalbänk eller liggande extensioner, som jag tycker är triceps grundövningar.
Ett riktigt roligt och skönt pass med bra energi, fokus och energi.
Nu ska jag och mina kära tjejkompisar laga en tacogratäng. Slänger upp bild och recept senare, den är TO DIE FOR!
Jag känner mig alltid så otroligt lycklig och glad efter passet - och det är vad som får mig att redan längta till nästa pass.
Mys i vintermörkret allihopa!! 
Ett par bilder efter passet!
Nöjd med underarmspumpen i sista bilden!
|
|
|
2014-01-31, 16:37
|
|
Registered User
|
Idag invigde jag mina nya dojor på löpbandet. Jag har knallat runt i de hela veckan, jag brukar vara lite försiktig vid nya skor. Det blev 17 min i lågt tempo, och lite gång i uppförsbacke. Tunga ben men inte mkt till flås. Körde med stängd mun.
Jag fick från den tidigare modellen som jag älskat sen dag 1, och dessa är samma sko i princip, men det känns som att de har lite mer dämpning och är en aning stadigare.
Snabba som faaaan
Sedan 6 set tunga vadpress i benpressen
3 set lätta benspark supersetat med 3 set lätta bencurl
4 set cablecrunches
1 rejält dropset i stående vadpress
3 tunga set vader i benpressen
1 set vader med typ 50-rep i benpressen
Jag hade energi i kroppen men inte i huvudet. Fick ett tråkigt besked samma minut som jag drog till gymmet, och det påverkar!
Hade kunnat löpa 3 gånger så fort och långt, men ibland är lagom bra...
Vader är den bortglömda muskelgruppen. Klart som fan man inte bygger vader om man kör 3 set vader på bendagen med inställningen "Jag har dåliga gener, det är inte lönt"
Alla kan bygga feta vader, men det gäller fan att lägga manken till och träna dom HÅRT, och MINST 2-3 gånger i veckan! Vaderna tål hur mycket stryk som helst!
Nu blir det 2 dagars vila, och på måndag blir det böj!
Trevlig helg!
Senast redigerad av Ajemän den 2014-01-31 klockan 16:40.
|
|
|
2014-02-03, 15:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Jag gillar din inställning- din glöd kan nog motivera många!
Ska bli kul att följa!
|
|
|
2014-02-03, 16:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av newstick00
Jag gillar din inställning- din glöd kan nog motivera många!
Ska bli kul att följa!
|
Kul att höra!!
Idag blev det Frontböj
Efter 2 vilodagar ska man ha ett jävla pang i kroppen, och det satt där, MEN jag var väldigt stel i ländryggen. Så jag började med 3 mkt lätta set cabelcrunches.
Sedan:
20x15
20x10
40x10
50x5
60x4
60x2
70x4
70x3
70x3
60x5
60x5 drop till 50, x5
50x8
Stel rygg, kunde inte bygga upp nåt bra buktryck, kändes bara som att jag skulle kissa på mig om jag krämade mer med bålen. Saknade bältet.
Om jag inte missminner mig så drog jag 80x4 förra passet (see, därför ska man ha journal!  )
Benpress, benen högst upp, brett isär (fokus på röven)
1 uppvärmningsset
x12
x8
Bra stjärtkontakt!
Benspark 3 tunga set
2st 5-drop-5-set
1st 10-drop-10-set
Vadpress i benpressen, 8 set med ett glödande dropset som avslut. Ville typ skratt-gråta åt hate-love-smärtan.
Missnöjd med böjen, men bra pass i övrigt. Så är det ibland, inget att hänga läpp för. Ikväll blir det 45 min underkroppsstretch till en film.
Så får vi se vad mammsen har för mat att bjuda på ikväll då. Beställt kött, såklart, he he.
Är hos henne i Uppsala då jag var på intervju nr2 hos ett företag idag. Håller tummarna på att jag blir Uppsalabo!!
Senast redigerad av Ajemän den 2014-02-03 klockan 16:22.
|
|
|
2014-02-03, 17:10
|
|
Registered User
|
Go volym på vaderna, själv kan jag knappt gå på flera dagar efter "bara" 5sets.
Va är det för jobb du söker? Sedan hade det varit roligt att få lite fakta på tidigare träningserfarenhet etc. Helt jävla otränad ser du du inte ut att va.
Senast redigerad av newstick00 den 2014-02-03 klockan 17:13.
|
|
|
2014-02-03, 18:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Go volym på vaderna, själv kan jag knappt gå på flera dagar efter "bara" 5sets.
Va är det för jobb du söker? Sedan hade det varit roligt att få lite fakta på tidigare träningserfarenhet etc. Helt jävla otränad ser du du inte ut att va.
|
Hehe ja, jag gör en satsning på vader nu och har tammefasen träningsvärk i dom 24/7. Får se om det ger resultat
Jag kan berätta lite om jobbet när jag vet hur det gått! Jag ser bara vissa risker med att babbla för mkt…Även på internet
Jag började styrketräna någorlunda seriöst efter gymnasiet, gick upp från 57kg till dryga 70 på ett halvår, men drog sedan ut och reste. Alltid varit en speta, alltid varit den som "inte kan gå upp i vikt".
Sen har jag lallat runt med alltifrån pull/push till 5-split hyffsat seriöst i perioder, men aldrig riktigt hittat den sanna träningsglädjen, och jag har alltid haft problemen med att jag fallit tillbaka i livet och gömt mig under täcket.
Sen har jag ett par år med Thaiboxning och Brottning bakom mig.
Har gått Arnes styrketräningskurs steg1, sedan en annan lite längre kurs i styrketräning, löpteknik och kost.
Har åkt på de största nybörjarmissarna: Ätit för lite, för lite protein, grisbulkat mig fet, skadat ryggen i mark, rodd och böj pga dålig form, rotatorcuff pga dålig form i sidolyft, inflammation i underarm pga kass form i bicepscurl. Inte hållt kontinuitet, slarvat med sömn, kost, druckit alkohol och bara inte satsat helhjärtat helt enkelt, vilket gett mig halvhjärtade resultat.
Sammantaget så har det gett mig en jäkligt bra grund att stå på. Det var väldigt länge sedan jag skadade mig nu. Allt är utläkt, jag vet hur jag ska träna, äta och sova, jag vet ungefär vad min kropp svarar bra/dåligt på, och det enda som avgör min framtid är hur jag levererar.
Jag har hittat träningsglädjen som aldrig förr, och det är nu resultaten ska komma
Senast redigerad av Ajemän den 2014-02-03 klockan 18:10.
|
|
|
2014-02-04, 08:40
|
|
Registered User
|
Ajemän - Jag tänkte mer om vad för typ av jobb, kontorsjobb, lager, cykelbud, you name it. Mest för att få en uppfattning om hur du rör dig i din vardag, men jag väntar och ser
Du har helt klart en bra träningsgrund att utgå ifrån.
|
|
|
2014-02-04, 09:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ajemän - Jag tänkte mer om vad för typ av jobb, kontorsjobb, lager, cykelbud, you name it. Mest för att få en uppfattning om hur du rör dig i din vardag, men jag väntar och ser
Du har helt klart en bra träningsgrund att utgå ifrån.
|
Aha. Det är typ 50% kontor/bilkörning och 50% "promenad". Ganska lagom ansträngningsgrad tycker jag. Gillar inte att sitta på röven hela dagen, gillar inte heller att lyfta saker hela dagarna heller
Hade tänkt sätta ett morgonpass innan jag sticker hem till Lund, men spar mig tills ikväll, för då ska jag greppa samma hantlar som på förra bröstpasset, och sätta 2 reps till!!!
Tror den här biten är jävligt viktig: Om jag inte drar fler reps idag på hantelpressen, vad gav då mitt förra bröstpass?
Det blir liksom kvitto på hurvida upplägget funkar. Jag har skött kost och sömn bra sedan det senaste presspasset, så om jag inte ökat så måste jag lägga om nånting - Reps, set, pyramid, dropset, fler övningar, färre övningar, andra övningar eller dyl
Hur går din träning??
Senast redigerad av Ajemän den 2014-02-04 klockan 09:50.
|
|
|
2014-02-04, 21:47
|
|
Registered User
|
Ajebus visst blev det pb  Lite Eminem i lurarna och en dos jävlaranamma så brukar det ta sig
Hantelpress
Uppvärmning
And theeen
32,5x 8 (6)
37,5x2
27,5x10
27,5x10 superset hantelflyes 12,5x10
27,5x6 superset hantelflyes 12,5x10
Smalbänk
Lite osäker på vikterna, men eftersom det var den sekundära övningen så spelar det inte så stor roll. Fokuserar på en övning som sagt
6 set, några tunga, sedan några drop ner till bara stången x25
5 set triceps pushdown med kabel
6 set cabel cross för pattarna, de 3 sista drop set oct slutligen 10 armhävningar
DÖD
Grymt pass  Riktigt fin pump
Blodcirkulationen fick igång linimentet jag drog på för 4 dagar sedan, hehe.
Inte mycket som slår Linnex
Nu ska jag äta en ko…
Imorgon blir det mark och stångrodd!
Lev väl!
|
2014-02-05, 15:18
|
|
Registered User
|
Vaknade upp och kände att det var en bajsdag.
La mig igen.
Gav mig fan på att ha en bra dag, kändes som att jag skulle lyckas.
Kom till gymet, och insåg att det aldrig skulle bli ett bra pass.
Bestämde mig för att köra lite mark, sedan bara köra lite random typ, men fokus på att förbättra min svank (=träna rumpa och baksida lår, stretcha höftböjarna)
5 set rätt lätta mark, fokus på teknik
3 set ok latsdrag
3 set lätta utfall i smith (insåg att detta var en MKT bra övning för att stretcha höftböjarna)
4 set ok shrugs i smith
Sen släppte jag stången och gick. Det var inte min dag idag helt enkelt...
Imorn blir det rodd och baksida lår, och då jävlar ska det spruta svett över hela lokalen.
Senast redigerad av Ajemän den 2014-02-05 klockan 15:20.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.
|

|