2004-03-24, 19:37
|
|
Banned
Reg.datum: Jan 2004
|
Godis efter passet?
Varför skulle det vara bra med godis efter passet? Det har jag inte förstått (det finns ju bättre snabba kolh. källor) tänk på att jag har en treårings intellekt, så ni får hemskt gärna förklara nogrannt varför det inte skulle vara onyttigt?
|
|
|
2004-03-24, 19:43
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.
Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.
Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.
Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.
Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.
|
|
|
2004-03-24, 19:49
|
|
Banned
|
King Grub: tack för snabbt svar, mendet5 är ju ganska stora mängder kolhydrat man skall få i sig direkt efter, det blir en himla massa raffinerat socker det om man käkar godis. För mycket raffinerat socker (även om det inte gör en fet i detta fallet) intaget flera ggr/vecka( om man kör tex tre pass/vecka) borde inte det kunna orsaka typ II Diabetes?
|
|
|
2004-03-24, 19:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Originally posted by RobbeliRobban
King Grub: tack för snabbt svar, mendet5 är ju ganska stora mängder kolhydrat man skall få i sig direkt efter, det blir en himla massa raffinerat socker det om man käkar godis. För mycket raffinerat socker (även om det inte gör en fet i detta fallet) intaget flera ggr/vecka( om man kör tex tre pass/vecka) borde inte det kunna orsaka typ II Diabetes?
|
Absolut inte; inte om du äter det efter träningen, när dina blodsocker- och insulinnivåer är under det normala. Då blir det inte alls några toppar på samma sätt, och efter hård ansträning kan kroppen ta upp energin utan att insulin behövs på samma sätt som om du suttit i soffan och mumsat.
|
|
|
2004-03-24, 19:56
|
|
Banned
|
Thanks Grub!  fast jag säkrar nog och äter bara snask efter extra hårda pass.+protte självklart.
|
|
|
2004-03-24, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Det är ju inte så mycket godis det handlar om... väger du 80 kilo så behöver du ju cirka 80 gram kolhydrater efter passet. Godiset innehåller cirka 80-85 gram kolisar per 100 gram godis. Det innebär att det räcker med ett hekto godis.
|
2004-03-24, 21:37
|
|
Who the fuck......?
Reg.datum: Mar 2004
|
Alltså...kalla mig korkad, envis, oseriös vad ni vill men...
Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...
Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up!!
2004-03-24, 21:46
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Kalleh: Jag kör inte heller med godis utom i undantagsfall, jag har svårt att stoppa i mig något i fast form efter träningen så något typ av gainerliknande passar mig mycket bättre.
Men skillnaden på återhämtningen är inte så stor så man väljer det man trivs bäst med.
|
|
2004-03-24, 21:47
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Originally posted by Kalleh
Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...
|
Iofs om man samtidigt känner att man vill öka sitt protein intag så måste man köpa både protein och gainer isf.
|
|
|
2004-03-24, 21:51
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
|
tja, gainer är ju socker det med.. knappast nyttigare för tänderna.
|
|
|
2004-03-24, 22:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
|
Nu är du allt korkad, envis och oseriös!
Skulle sockret i gainern vara bättre än sockret i godiset?
Visst, gainer fungerar fint, jag använder mig ibland av gainer. Saken är dock den att proteinhalten i gainern är alldeles för låg så jag måste ändock tillsätta extra vassleprotein, och då blir det ju inte heller billigare... eller nyttigare för tänderna!
|
2004-03-24, 23:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Godis är godare än ganier....
|
|
|
2004-03-24, 23:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
tycker att godiset mättar mycket bättre och det är man tacksam för under deffen!
|
|
|
2004-03-25, 00:37
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Gainer är nog bättre för tänderna den tuggar man ju inte och den fastnar inte mellan tänderna. tänderna utsätts även en längre tid för socker om man äter godis.
|
|
|
2004-03-25, 00:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Så det är alltså bättre att köpa några kg protein och dextros eller vad det heter det där sockret på ica och pula i sig efter träning än en gainer? Eller godis istället för dextroxet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.
|

|