2014-05-06, 08:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kost för att förbättra sömnkvalitet hos idrottsmän
Citat:
Sleep has numerous important physiological and cognitive functions that may be particularly important to elite athletes. Recent evidence, as well as anecdotal information, suggests that athletes may experience a reduced quality and/or quantity of sleep. Sleep deprivation can have significant effects on athletic performance, especially submaximal, prolonged exercise. Compromised sleep may also influence learning, memory, cognition, pain perception, immunity and inflammation. Furthermore, changes in glucose metabolism and neuroendocrine function as a result of chronic, partial sleep deprivation may result in alterations in carbohydrate metabolism, appetite, food intake and protein synthesis. These factors can ultimately have a negative influence on an athlete's nutritional, metabolic and endocrine status and hence potentially reduce athletic performance. Research has identified a number of neurotransmitters associated with the sleep-wake cycle. These include serotonin, gamma-aminobutyric acid, orexin, melanin-concentrating hormone, cholinergic, galanin, noradrenaline, and histamine. Therefore, nutritional interventions that may act on these neurotransmitters in the brain may also influence sleep. Carbohydrate, tryptophan, valerian, melatonin and other nutritional interventions have been investigated as possible sleep inducers and represent promising potential interventions. In this review, the factors influencing sleep quality and quantity in athletic populations are examined and the potential impact of nutritional interventions is considered. While there is some research investigating the effects of nutritional interventions on sleep, future research may highlight the importance of nutritional and dietary interventions to enhance sleep.
|
Sports Med. 2014 May;44 Suppl 1:13-23. Sleep in elite athletes and nutritional interventions to enhance sleep.
http://download.springer.com/static/...d03ab&ext=.pdf
|
|
|
2014-05-06, 08:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Tror jag fick en hjärnblödning av att försöka läsa den där texten, är de ingen som bara kan säga till mig vad jag ska äta så äter jag det
|
|
|
2014-05-06, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL
Tror jag fick en hjärnblödning av att försöka läsa den där texten, är de ingen som bara kan säga till mig vad jag ska äta så äter jag det
|
Tack för att du faktiskt fick mig att öppna pdf:en, skummade igenom den och det verkade som intressant läsning så ska läsa det senare. Dom här punkterna tar dom upp.
Citat:
5 Practical Applications
In the first instance, athletes should focus on utilizing good
sleep hygiene to maximize sleep quality and quantity.
While research is minimal and somewhat inconclusive,
several practical recommendations may be suggested:
• High GI foods such as white rice, pasta, bread, and
potatoes may promote sleep; however, they should be
consumed more than 1 h before bedtime.
• Diets high in carbohydrate may result in shorter sleep
latencies.
• Diets high in protein may result in improved sleep
quality.
• Diets high in fat may negatively influence total sleep
time.
• When total caloric intake is decreased, sleep quality
may be disturbed.
• Small doses of tryptophan (1 g) may improve both
sleep latency and sleep quality. This can be achieved by
consuming approximately 300 g of turkey or approximately
200 g of pumpkin seeds.
• The hormone melatonin and foods that have a high
melatonin concentration may decrease sleep onset time.
• Subjective sleep quality may be improved with the
ingestion of the herb valerian; however, as with all
supplements, athletes should be aware of potential
contaminants as well as the inadvertent risk of a
positive drug test.
|
Så:
Mat med snabbt GI en timme innan sänggående.
Mycket kolhydrater i den dagliga kosten kan få dig att somna snabbare.
Mycket protein i den dagliga kosten kan få dig att sova bättre.
Mycket fett i kosten påverkar hur länge du sover negativt.
Att äta för lite stör sömnen.
Lite tryptofan kan få dig att somna snabbare och sova bättre, ät 300g kalkon eller 200g pumpakärnor.
Hormonet melatonin kan minska tiden mellan vakenhet och sömn.
Eventuellt sover du bättre om du äter växten pipört/vändeört/läkevändeört men man bör vara medveten om risken av kontaminering och/eller att pissa positivt på drogtest.
[Fritt översatt]
|
|
|
2014-05-06, 09:35
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Hmm, jag visste inte att det fanns mat som innehöll melatonin. Valnötter verkar ha störst mängd.
|
|
|
2014-05-06, 09:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
200 gram pumpakärnor ger 1100 kcal, minst. Så det kanske inte är något alla kan äta på daglig basis utan att tjockna till.
|
|
|
2014-05-06, 09:45
|
|
Ninja
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
200 gram pumpakärnor ger 1100 kcal, minst. Så det kanske inte är något alla kan äta på daglig basis utan att tjockna till.
|
300 g kalkon är väl genomförbart iofs. Men hur är det med att äta t.ex kalkon? Även om det innehåller lite mer tryptofan än t.ex kyckling så blir väl effekten inte så stor då det äts med alla andra aminosyror? Jag har fått för mig att effekten man vill uppnå endast går att få om man äter rent tryptofan på tom mage?
|
|
|
2014-05-06, 09:51
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Skulle jag äta så mycket proteinrik föda tätt inpå sänggående skulle jag få pissa minst en gång mitt i natten.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2014-05-06, 09:52
|
|
Ninja
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Skulle jag äta så mycket proteinrik föda tätt inpå sänggående skulle jag få pissa minst en gång mitt i natten.
|
Måste inte alla det?
|
|
|
2014-05-06, 10:03
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Måste inte alla det? 
|
Det borde vara relativt vanligt bland oss Koloiter iaf.
Jag har dock försökt lägga mycket mer kolhydrater efter träning och minimera proteinet(30-40g). Vissa nätter behöver jag inte upp
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2014-05-06, 10:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Måste inte alla det? 
|
Vad jag vet har inte alla exakt likadana njurar, urinblåsa, dricker samma mängder etc.
|
|
|
2014-05-06, 10:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Måste inte alla det? 
|
Jag vet inte om du var seriös men jag behöver inte gå upp mitt i natten om jag inte gör något mer extremt, dietar typ. Ser det snarare som ett tecken på att jag måste förbättra något om jag är tvungen att gå upp.
|
|
|
2014-05-06, 10:44
|
|
Ninja
|
Inte seriös, bara ledsen för att jag är tvungen att gå upp minst en gång per natt. Störs dock inte nämnvärt av det.
Vad jag läst så handlar det om mer än om hur man äter och dricker och kanske inte går att förbättra endast genom att ändra på dessa faktorer. Det är rätt vanligt också.
|
|
|
2014-05-06, 10:46
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Äter jag mindre protein nära sänggående behöver jag inte gå upp och kissa på natten.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2014-05-06, 11:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Nice one. Äre jag som har dålig koll eller kostar kalkon typ som oxfilé
|
|
2014-05-06, 11:12
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Står de när jag måste äta sagda kalkon, under dagen eller 1 timme innan jag ska sova?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.
|

|