Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-01, 09:00   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kolhydratkvalitet (GI & GL) och risk för diabetes typ 2

Citat:
Background:

Epidemiologic evidence for the relation between carbohydrate quality and risk of type 2 diabetes (T2D) has been mixed.

Objective:

We prospectively examined the association of dietary glycemic index (GI) and glycemic load (GL) with T2D risk.

Design:

We prospectively followed 74,248 women from the Nurses’ Health Study (1984–2008), 90,411women from the Nurses’ Health Study II (1991–2009), and 40,498 men from the Health Professionals Follow-Up Study (1986–2008) who were free of diabetes, cardiovascular disease, and cancer at baseline. Diet was assessed by using a validated questionnaire and updated every 4 y. We also conducted an updated meta-analysis, including results from our 3 cohorts and other studies.

Results:

During 3,800,618 person-years of follow-up, we documented 15,027 cases of incident T2D. In pooled multivariable analyses, those in the highest quintile of energy-adjusted GI had a 33% higher risk (95% CI: 26%, 41%) of T2D than those in the lowest quintile. Participants in the highest quintile of energy-adjusted GL had a 10% higher risk (95% CI: 2%, 18%) of T2D. Participants who consumed a combination diet that was high in GI or GL and low in cereal fiber had an ∼50% higher risk of T2D. In the updated meta-analysis, the summary RRs (95% CIs) comparing the highest with the lowest categories of GI and GL were 1.19 (1.14, 1.24) and 1.13 (1.08, 1.17), respectively.

Conclusion:

The updated analyses from our 3 cohorts and meta-analyses provide further evidence that higher dietary GI and GL are associated with increased risk of T2D.
Glycemic index, glycemic load, and risk of type 2 diabetes: results from 3 large US cohorts and an updated meta-analysis. Am J Clin Nutr April 30, 2014.

http://ajcn.nutrition.org/content/ea....full.pdf+html

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 06:12   #2
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Nu kommer snart någon IIFYM-tomte och kritiserar detta.

"VADÅ GLASS OCH BROCCOLI ÄR JU BÅDA CARBZ LIXOM?"
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 07:51   #3
broman
Registered User

bromans avatar

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Nu kommer snart någon IIFYM-tomte och kritiserar detta.

"VADÅ GLASS OCH BROCCOLI ÄR JU BÅDA CARBZ LIXOM?"
Beror ju lite på vad man utgår ifrån också, träningsresultat och hälsa är inte samma sak.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 08:25   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Och tränar man, har en aktiv vardag och använder högglykemiska kolhydrater på ett förståndigt sätt (i samband med träning eller som komplettering av måltider så att GI sänks etc) är det förmodligen inte skadligt överhuvudtaget skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 09:54   #5
Nutrid
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Beror ju lite på vad man utgår ifrån också, träningsresultat och hälsa är inte samma sak.
Jag tror att man får sämre resultat med socker och transfetter i jämförelse med de nyttigare alternativen i längden.

But you do what you want
Gammal 2014-05-02, 13:39   #6
ddavid
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Grejen är ju den att "IIFYM-tomtar" alltid står på en god grund innan de applicerar sitt tänk. Inte direkt att dom kör B&J för 1500 Kcal, godis för 1000 Kcal, chips för 500 Kcal och slutligen äter sina 2,0 g protein/kg. Hoppas jag iaf :P
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 14:18   #7
broman
Registered User

bromans avatar

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av ddavid Visa inlägg
Grejen är ju den att "IIFYM-tomtar" alltid står på en god grund innan de applicerar sitt tänk. Inte direkt att dom kör B&J för 1500 Kcal, godis för 1000 Kcal, chips för 500 Kcal och slutligen äter sina 2,0 g protein/kg. Hoppas jag iaf :P
Finns alltid folk som tar det till det extrema, tyvärr. Har hört folk som äter på IIFYM med billys pan pizza och godis etc, mest för att protestera mot "kyckling & ris CLEAN only" dieten.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 18:10   #8
Kendouy
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Jag tror att man får sämre resultat med socker och transfetter i jämförelse med de nyttigare alternativen i längden.

But you do what you want
Tro är att icke veta och den här studien bekräftar inte din tro på något sätt.

Hur många av deltagarna i studien tränar medvetet, hårt och ofta? Kanske inte så applicerbart på just det här forumet (eller är det? ) men absolut på en generell population.
Kendouy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 18:33   #9
Nutrid
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy Visa inlägg
Tro är att icke veta och den här studien bekräftar inte din tro på något sätt.

Hur många av deltagarna i studien tränar medvetet, hårt och ofta? Kanske inte så applicerbart på just det här forumet (eller är det? ) men absolut på en generell population.
Den bekräftar min tro till viss del då jag vet att många som även inte tränar tycker GI, sockerkonsumtion och så vidare är fullkomligt irrelevant.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.