Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-21, 16:38   #1
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Börja koda

Har googlat lite, finns en uppsjö av olika sidor där man kan börja lära sig grunderna.
Är främst intresserad av språken: HTML5, CSS3 och C#.
Ska man börja med ett visst språk?
Är det någon speciell sida som ni prövat, och rekommenderar? Betalar gärna en slant för att få rätt program och schyst upplägg.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 16:50   #2
ducedo
Registered User

ducedos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Nog viktigt att du bestämmer dig för vad du är intresserad av. HTML och CSS anses i regel inte som programmering utan det är snarare en metod för att märka upp och styla text. Grunderna där lär inte ta mer än någon timme och sedan handlar det snarare om tekniker för att lösa olika problem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Markup_language

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4

Senast redigerad av ducedo den 2014-04-21 klockan 16:57.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 16:57   #3
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
http://www.microsoftvirtualacademy.com/
http://www.codecademy.com/
https://www.udacity.com/courses#!/All

Dessa sidor har jag använt mig lite av när jag inte haft något att göra. Kan rekommendera alla.

Sen kan du googla tutorials på till exempel Youtube för det du är intresserad av.

Angående språk så är väl JavaScript det som känns hetast för tillfället. Förmodar att det är främst webbprogrammering du är intresserad av. Då hade jag börjat nöta igenom Codecadamy.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 16:59   #4
ducedo
Registered User

ducedos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Angående språk så är väl JavaScript det som känns hetast för tillfället. Förmodar att det är främst webbprogrammering du är intresserad av. Då hade jag börjat nöta igenom Codecadamy.
Är det webb du är intresserad av så brukar utvecklingen vara följande:

HTML -> CSS -> JavaScript (jQuery) -> PHP -> MySQL

Angående program så kommer du långt med Notepad+ eller Sublime Text 2 (båda gratis).

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4

Senast redigerad av ducedo den 2014-04-21 klockan 17:09.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 17:02   #5
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Är det webb du är intresserad av så brukar utvecklingen vara följande:

HTML -> CSS -> JavaScript (jQuery) -> PHP -> MySQL
Och de fyra första finns på Codecadamy.

Personligen hade jag börjat med JS så man inte blir avskräckt innan man ens har börjat. Iofs är HTML5 ganska smutt.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 17:08   #6
PureWhey
Banned User

Tack så mycket grabbar, codecademy verkar grymt. Hoppar på "kursen" med HTML och CSS :-]
Gammal 2014-04-21, 17:49   #7
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Är också intresserad men av andra språk som R, SQL och Java.

Vad säger ni om:
http://www.tutorialspoint.com/sql/sql-overview.htm?

Hittade R via codeschool och Java kommer jag till en början gå via universitet, SQL verkar lite svårare att hitta dock.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 12:41   #8
Pelle2
Registered User

Pelle2s avatar

Reg.datum: Jan 2005
ASP.NET med MVC
Pelle2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 12:47   #9
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Är också intresserad men av andra språk som R, SQL och Java.

Vad säger ni om:
http://www.tutorialspoint.com/sql/sql-overview.htm?

Hittade R via codeschool och Java kommer jag till en början gå via universitet, SQL verkar lite svårare att hitta dock.
R, som i statistikprogrammet? Det känns inte meningsfullt att lära sig det utan att samtididigt/innan få statistikutbildningen som hör till.
Gammal 2014-04-22, 13:16   #10
milax
Registered User

milaxs avatar

Reg.datum: Apr 2012
Med risk för att vara tråkig så tycker jag att du ska börja från grunden. Lär dig att programmera i ett "normalt" programspråk jag godkänner C# av ovan nämda alternativ. Men än viktigare är att du lär dig programmeringsmetodik.
Du bör lära dig hur man strukturerar upp dina program på ett snyggt sätt så att de är lätta att sätta sig in i för andra.
Du bör lära dig lite om objektorientering/olika relationer mellan klasser.

Eller så skiter du i allt jag skrivit, gör några tutorials och lallar runt med att klippa och klistra in funktioner du hittat på google...
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 14:07   #11
PureWhey
Banned User

Kommer antagligen börja på en programmeringsutb. efter sommaren så jag kommer försöka lära mig grunderna så bra som möjligt. Körde lite igår på en av sidorna som redan är nämnda, inget klippa och klistra ännu.
Kommer försöka mig på C# också efter jag kommit in i grunderna lite, att strukturera koderna förståeligt förstod jag direkt är viktigt.

Får se hur det går..
Gammal 2014-04-22, 14:12   #12
milax
Registered User

milaxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Kommer antagligen börja på en programmeringsutb. efter sommaren så jag kommer försöka lära mig grunderna så bra som möjligt. Körde lite igår på en av sidorna som redan är nämnda, inget klippa och klistra ännu.
Kommer försöka mig på C# också efter jag kommit in i grunderna lite, att strukturera koderna förståeligt förstod jag direkt är viktigt.

Får se hur det går..
Lycka till! Hoppas att du kommer att gilla det.
Gammal 2014-04-22, 14:15   #13
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
När jag läste programmering på universitetet klippte och klistrade vi en hel del. Jag säger inte att det är rätt, utan snarare att det ändå funkar rätt bra för inlärning. Det är ju ändå sällan så att man hittar EXAKT rätt kod för det man vill göra, man måste modifiera den lite, och då måste man sätta sig in i vad den gör.

Allt är väl iofs på en skala, och fördelen jag hade var ju att jag utöver klipp och klistra också hade gedigen undervisning.
Gammal 2014-04-22, 14:27   #14
milax
Registered User

milaxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
När jag läste programmering på universitetet klippte och klistrade vi en hel del. Jag säger inte att det är rätt, utan snarare att det ändå funkar rätt bra för inlärning. Det är ju ändå sällan så att man hittar EXAKT rätt kod för det man vill göra, man måste modifiera den lite, och då måste man sätta sig in i vad den gör.

Allt är väl iofs på en skala, och fördelen jag hade var ju att jag utöver klipp och klistra också hade gedigen undervisning.
Inget fel i att klippa och klistra. Är det gratis kod, utan licensproblem och välskrivet så är det ju på gränsen till kriminellt att inte göra det (Fan nu låter jag ju som programmerarnas Axon).
Men jag tycker att man bör ha grunderna först bara så man vet vad man sysslar med...
Gammal 2014-04-22, 14:50   #15
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Jag rekommenderar att aldrig klippa och klistra kod när man lär sig. Om du hittar någon kod du vill använda så skriv av för hand istället. Det sätter sig på ett helt annat sätt om du faktiskt skriver koden själv.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.