En polare blev av med sin cykel (i princip ny, köpt i höstas för 3 papp) för nån vecka sedan. Kom ikväll att tänka på blocket och kollade lite snabbt där. Tro på fan att jag hittar två skumma annonser, med samma tel.nr, samma cykel (i princip) men olika säljarnamn och inga bilder. Det anges två olika svenska namn som säljare, men annonserna är skrivna riktigt efterblivet med annonstext som inte går ihop med säljarnamnet etc. Dessutom är det typiskt helsvenska namnet felstavat å det grövsta!
Hur som helst verkar det vara min polares cykel och annonserna osar stöld och ghettoskitunge lång väg (behöver tydligen pengar till moppedelar, inga bilder, felstavat modellnamn på hojen, kan inte stava till sitt påstått egna namn ens, oregistrerat kontantkort, inget postnummer angett, etc). Så frågan är, vad ska vi göra?
Tanken är nu att imorgon ringa grabben, som troligtvis är 14-17 år och be om att få komma och kolla på hojen imorgon kväll. Väl på plats har min polare ett par kännetecken att kolla efter och ifall det är hennes cykel så tar jag över och informerar grabben/grabbarna om att det är hennes cykel som de har stulit och att vi tar tillbaka den nu och om det inte känns okej för dem så ringer vi dit polisen så kan vi lösa det så. Har ni någon idé om ett smartare sätt? Vore det bättre att bara gå därifrån och säga att vi inte är intresserade av hojen, och sedan ringa dit polisen efteråt?