Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-10, 21:36   #1
nissepelle
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Har eventuellt hittat stulen cykel

En polare blev av med sin cykel (i princip ny, köpt i höstas för 3 papp) för nån vecka sedan. Kom ikväll att tänka på blocket och kollade lite snabbt där. Tro på fan att jag hittar två skumma annonser, med samma tel.nr, samma cykel (i princip) men olika säljarnamn och inga bilder. Det anges två olika svenska namn som säljare, men annonserna är skrivna riktigt efterblivet med annonstext som inte går ihop med säljarnamnet etc. Dessutom är det typiskt helsvenska namnet felstavat å det grövsta!

Hur som helst verkar det vara min polares cykel och annonserna osar stöld och ghettoskitunge lång väg (behöver tydligen pengar till moppedelar, inga bilder, felstavat modellnamn på hojen, kan inte stava till sitt påstått egna namn ens, oregistrerat kontantkort, inget postnummer angett, etc). Så frågan är, vad ska vi göra?

Tanken är nu att imorgon ringa grabben, som troligtvis är 14-17 år och be om att få komma och kolla på hojen imorgon kväll. Väl på plats har min polare ett par kännetecken att kolla efter och ifall det är hennes cykel så tar jag över och informerar grabben/grabbarna om att det är hennes cykel som de har stulit och att vi tar tillbaka den nu och om det inte känns okej för dem så ringer vi dit polisen så kan vi lösa det så. Har ni någon idé om ett smartare sätt? Vore det bättre att bara gå därifrån och säga att vi inte är intresserade av hojen, och sedan ringa dit polisen efteråt?
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 21:41   #2
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?

Reg.datum: Nov 2010
Du tänker som jag skulle gjort, akta för knivar bara.. ghettoskitungarna fattar ju inte att man dör om man hugger! :/
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 21:53   #3
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Håll avstånd till dem och var gärna fler än två pers som åker dit.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:06   #4
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.

Du får endast ta tillbaka stulet gods när gärningen begås, då räknas det som nödvärn.

Tar du tillbaka stöldgodset vid ett senare tillfälla gör du dig skyldig till självtäkt.

Så tyvärr kommer du begå ett brott om du bestämmer dig för att ta tillbaka cykeln. Kan vara bra att veta.

Senast redigerad av r1kkie den 2014-04-10 klockan 22:10.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:15   #5
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Ta tillbaka den, åk dit med kompisen eller flera st och sen när du/om du ser att det är rätt cykel, så tar du den bara och åker. Inga problem? Du finns ju ändå på kolo!
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:25   #6
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Ring polisen direkt istället, fråga om de har tid att åka och kolla på de och om de svarar att de inte har det så säg att du tänker åka och kolla läget i alla fall så blir de lite fart på dem. Säg inget om att du ska nita ungen eller ta tillbaks cykeln säg bara att du ska åka dit och kolla på den eller bara allmänt kolla läget, indirekt tvingar du dem att åka och hjälpa dig då eftersom 1+1 blir 2 och de fattar att de kan bli strul om du åker dit. Om de säger åt dig att inte åka dit så säg bara att du ska göra det i alla fall, stå på dig

Senast redigerad av XXXL den 2014-04-10 klockan 22:28.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:26   #7
nissepelle
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Alltså jag är ingen tuffing som föreställer mig att börja veva eller hota med stryk. Dock är jag 2 meter lång och väger över 100 pannor så om det är en eller två stycken 15 åringar som möter upp så tror jag inte att det kommer bli några försök till kraftmätning.

Men ska man verkligen åka dit ett helt gäng? Känns som att man söker trubbel i så fall, eller jag vet inte. Skulle väl iofs kunna höra om ett par killar vill följa med, men det känns ju samtidigt väldigt löjligt ifall det inte ens är hennes cykel när vi kommer dit.

Man skulle väl iofs kunna känna av stämningen på plats. Om det är ett helt gäng som möter upp och saker verkar lite shady så är det ju bara att njaa vi är inte intresserade av att köpa cykeln, och sedan ringa polisen eller nåt. Skulle det däremot vara 1 eller 2 stycken nervösa smågrabbar som stulit sin första cykel i desperation för att kunna köpa trim till sina mopeder, så är det ju bara att ta kommandot och cykla hem cykeln.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:31   #8
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Det här är en klassisk situation där allt verkar glasklart och det är du som gör precis allt rätt men sen är det du som åker på det i alla fall.

Lite som att nån gör inbrott hos dig och halkar på din entré matta och du får betala kalaset.
Gammal 2014-04-10, 22:46   #9
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Sannolikheten att skitungarna vet om att "BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader." är nog ytterst liten..
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 22:53   #10
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Nån tjurig farsa kanske däremot, hur gammal är man om man tänkt "runda ihop ett gäng grabbar" och knacka dörr?
Gammal 2014-04-10, 23:45   #11
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Det här är en klassisk situation där allt verkar glasklart och det är du som gör precis allt rätt men sen är det du som åker på det i alla fall.

Lite som att nån gör inbrott hos dig och halkar på din entré matta och du får betala kalaset.
+1 på din första punkt, men andra är inget annat än en ren skröna.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 06:30   #12
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
De kan ju alltid släppa cykeln frivilligt om du påpekar att den är stulen och att det tjejens cykel och att de nu ska lämna tillbaka den. Tjafsa på ett tag så med lite tur så släpper de den.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 06:32   #13
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H Visa inlägg
Sannolikheten att skitungarna vet om att "BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader." är nog ytterst liten..
Sannolikheten är nog väldigt låg men kan ändå vara bra att veta innan att det man tänker göra faktiskt är ett brott.

Frågan är vad som händer om det blir våld inblandad om man kan åtalad för rån när man försöker ta tillbaka sina egna saker?
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 06:37   #14
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Min cykel blev stulen en gång och mot alla odds hittade jag och en kompis den Ringde polisen kommer jag ihåg som avrådde oss att ta den igen. Kommer inte riktigt ihåg vad som hände sen, har för mig att jag fick en ny.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 07:04   #15
Ajemän
Registered User

Ajemäns avatar

Reg.datum: Jan 2014
Jag tycker man löser sina egna problem om man finner det möjligt. Polisen har att göra...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.