2014-02-28, 22:01
|
|
Boldly running where many have run before
Reg.datum: Feb 2014
|
Hur håller ni motivation med kosten under deff?
Jag har tränat ett bra tag nu, har inga specifika viktmål då stressen över att väga sig liksom sänkte min produktivitet i största allmänhet, men jag vill bli riktigt atletisk.
Jag är tjej, 26, kör sex pass i veckan och ändrade igår hela mitt upplägg. Eller ja, för träningen, jag försöker hålla mig kring 1500kcal/dag (det har jag lyckats uppskatta i alla fall, varierar lite i och med köttval och så) med 2 gram protein/kilo, kanske lite mer. Nu kör jag cardio efter vikter, så jag vet inte om det kommer ta ett tag innan jag ser resultat igen.
Blir bara så, ursäkta franskan, förbannat uttråkad av maten ibland.
I breda drag, ett typiskt exempel:
Efter gymmet (jag trivs med att köra tidigt, innan frukost. Tomt och trevligt på gymmet då!): Proteinshake (Self Omninutrition Micro Whey Active, naturellt) (vatten).
Frukost: 100 gram Lindahls kvarg 0.3%, 100 gram naturell lättyogurt, 100-150 gram frukt, 50 gram havregryn/en bovetemuffin med äpple om ca 50-60 gram/40 gram nötter, 1 ruta choklad med 70% kakao.
Lunch: 100 gram frukt, 100 gram grönsaker, 50-75 gram råris/dylikt, 90-110 gram kött, 50 gram kvarg.
Mellanmål: 1 proteinshake (vatten), en halv handfull russin eller en klementin.
Middag: 100 gram broccoli, 100 gram zucchini, 50 gram blomkål, 100 gram kvarg, två äggvitor, kanske lite sweet chili-sås, Sriracha hot sauce eller sambal oelek. Om jag blir riktigt sugen rör jag ihop chokladmousse (1 avokado, 0.5 banan, 1.5msk kakaopulver, typ 1msk honung) i mixern. Idag blev det en portabelloburgare (2 portabellosvampar, en stor hamburgerskiva, lite hamburgerdressing, lite sallad, några skivor gurka) vilket jag varmt rekommenderar!
Sista målet: 1 proteinshake blandad med 3dl mellanmjölk.
Jag mår bra, jag ser resultat, jag har energi och jag vet att kroppen älskar mig för mitt sätt att äta. Jag råkade bli vrålsugen på chips häromveckan, vilket jag tar som ett tecken på att jag säkert behöver äta mer kolhydrater en dag i veckan (jippi för att lära sig!), och kanske lite mer salt, men...
... hur håller man motivationen i längden?
Jag har börjat baka muffins, de blir lagom stora och är sjukt nyttiga, så kan man få lite variation genom att tillsätta olika ingredienser och allt sånt, men någonstans i bakhuvudet känner jag mig uttråkad. Blir inte längre sugen på godis, rotfrukter, bröd (utöver muffins) eller andra matvaror som kan sabotera.
Är det typ "Kämpa på, och ha alltid dina mål i åtanke"? För nu ska jag nå mina mål, ingen fråga om den saken, men tips om att hålla motivationen uppe uppskattas mycket!
|
|
|
2014-02-28, 22:16
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2013
|
3 dl mjölk på kvällen kanske du kan byta ut mot något annat (135 kcal). Det mättar dåligt och det ser ut som du får i dig ganska mycket mejeriprodukter ändå.
|
|
|
2014-02-28, 22:20
|
|
|
Läste någonstans att det är bra med casein på kvällen, så det var tanken med mjölken, har ingen avsikt att köpa något speciellt nattproteinpulver  men det kanske inte spelar roll, brukar bero på vem man frågar.
|
|
|
2014-02-28, 22:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2013
|
Är du ute efter protein kan ett ägg vara bra i och med att det proteinet också är långsamt (om det är av betydelse för dig).
|
|
|
2014-02-28, 22:31
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av sigill
Är du ute efter protein kan ett ägg vara bra i och med att det proteinet också är långsamt (om det är av betydelse för dig).
|
T.o.m långsammare än kasein.
2 ägg är ju ~135 kcal. Och ägg är gott med mycket bra grejjer i
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...09&postcount=2
Om jag nu tolkar den där rätt, vill säga ^^
|
Senast redigerad av StarkaUlf den 2014-02-28 klockan 22:40.
|
|
|
2014-02-28, 22:37
|
|
|
Jag tror att jag klarar mig  slänger in lite Arlas Västan (5% eller eko 10%) också under dagen ibland, så protein borde vara klappat och klart.
Visste inte att ägg är så långsamt, det är ju rätt häftigt! Är det skillnad på vitan och gulan? Jag är inte så fäst vid äggula, men lättstekt kan det funka.
Senast redigerad av Sohlsken den 2014-02-28 klockan 22:39.
|
|
|
2014-02-28, 22:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Blir du uttråkad av maten kan du ju söka runt på olika recept. Finns tex ett helt sub-forum här på kollo på temat.
Sen är gillar många, myself included, proteinfluff i deff-tider. Går utmärkt att göra på casein-protein, så kan bli en bra "kvälls-treat". Här är en tråd omet: http://130.218.181.62.in-addr.dgcsys...d.php?t=153619
Sen är jag rätt mkt för inställningen att "njuta när jag äter, men inte äta för att njuta". Höjjer upplevelsen på även den enklaste maten tycker jag.
|
|
|
2014-02-28, 22:41
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
När jag ska motivera mig till att göra något jobbigt (t ex en deff) så brukar jag försöka föreställa mig hur jag kommer att tänka och känna när det är som jobbigast. Om jag ska deffa, t ex, så försöker jag tänka mig in i hur det kommer kännas när min kropp är så sugen på näring att jag känner mig helt seg i skallen, magen kurrar och jag är arg, men inte får äta mer på ett tag för att det ingår inte i mitt schema. Och/eller att jag sitter på filmkväll med grabbarna och känner den sociala pressen att äta chips och dip. Eller jag är hemma hos mamma och hon vill ge mig saft och bullar. Sedan försöker jag komma på vad jag ska tänka och göra i dessa situationer för att klara av det.
|
|
|
2014-03-01, 02:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Ett par flaskor cola zero elr pepsi max i veckan för att stilla sötsuget
|
|
|
2014-03-01, 05:18
|
|
Liten & Snäll...
Reg.datum: Jun 2010
|
- Framstegen i spegeln.
- Tanken på att man inte kommer någonstans utan slit.
- Målsättningarna i fokus.
|
2014-03-01, 13:25
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Albin Eriksson
- Framstegen i spegeln.
- Tanken på att man inte kommer någonstans utan slit.
- Målsättningarna i fokus.
|
Kan bara hålla med!
Dedikation och konsekvent, det tar tid att få en riktigt bra form.. men det är värt det
|
|
|
2014-03-03, 20:01
|
|
|
Det är kul att se att folk har lite olika sätt att ta sig fram på. Tror att jag får hålla med er sista två, Albin och Marvid.
Dock svårt att se framstegen i spegeln när jag spenderar minst en timme om dagen framför den  mitt gym har speglar typ överallt
Jag får la kämpa på!
|
|
|
2014-03-03, 20:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2012
|
google chrome> youtube> zyzz> fuark.
|
|
|
2014-03-03, 20:52
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
ett tips är att ta bilder, svårt, nästan omöjligt se framsteg om man tittar i spegeln mycket varje dag.
bilder på olika kroppsvinklar och efter en månad jämför man, då får man svart på vitt resultaten och har man skött sig bra är de ganska tydliga. Det ger även motivation att fortsätta mera!
|
2014-03-03, 21:28
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Radikaal
ett tips är att ta bilder, svårt, nästan omöjligt se framsteg om man tittar i spegeln mycket varje dag.
bilder på olika kroppsvinklar och efter en månad jämför man, då får man svart på vitt resultaten och har man skött sig bra är de ganska tydliga. Det ger även motivation att fortsätta mera!
|
Det är en bra poäng. Jag gjorde det förr, dock höll jag inte kosten och träningen så som jag gör nu. Kanske kommer se framsteg denna gången.
En gång i månaden säger du? Det låter rätt lagom  Tack!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.
|

|