2014-01-22, 23:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2010
|
Att alltid träna till failure, dåligt?
Jag har alltid tränat på så sätt att jag lyfter tills jag inte orkar lyfta mer. Klarar jag mina 10 reps ökar jag vikt tills dess att jag inte klarar dem.
Nu hörde jag på något gammalt Body-avsnitt att återhämtningen blir lidande av detta system.
Är det mest för de som kör flera pass per dag, eller bör jag också tänka om som bara kör 4-5 pass i veckan?
|
|
|
2014-01-22, 23:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Min träning gick som bäst när jag körde allt till failure. Jag vilade ca 3-4 dagar innan samma muskler fick stryk igen
|
|
|
2014-01-22, 23:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Dåligt och dåligt... Grejen är snarast att man helt enkelt sällan behöver träna till failure. När man har blivit rutinerad och blivit duktig på att pressa sig själv hårt kommer failure vara något som kräver mycket stor ansträngning, iaf i större basövningar. Inte sällan blir ansträngningen så stor att man resten av passet inte orkar riktigt prestera. Detta gör att det för de flesta är mer effektivt att lägga nära failure men göra desto fler set.
Sen hur failure påverkar återhämtningen vet jag inget om, men det påverkar helt klart motivationen och den psykiska förmågan att köra in sig själv i väggen pass efter pass på det sättet.
Men allt detta förutsätter såklart att man med failure menar att man verkligen pressar sig själv väldigt hårt innan man ger upp.
I små fjuttövningar som typ bicepscurls har det ingen större betydelse vad jag märkt.
|
2014-01-22, 23:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2014-01-22, 23:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Vissa klarar av det, andra inte. Är du av det rätta virket? Kör hårt.
|
|
|
2014-01-23, 00:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2012
|
Jag gör alltid det, men har alltid 2-3 dygn innan muskelgruppen tränas igen. Är nog väldigt individuellt vilken utveckling man når och hur pass kroppen orkar återhämta sig. Prova och utvärdera.
Är nog ganska stor skillnad på kostupplägg också. På deff tränar jag inte så.
|
|
|
2014-01-23, 00:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Jag tycker det är rätt trist att ligga helt freaking död i soffan i flera timmar varje dag för man köttat till failure i allt, men min kropp kanske är klen...
|
|
|
2014-01-23, 09:06
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Det beror på, menar du fail i varje set eller i slutet på en övning?
Sen beror det på vad du definierar fail. Är det när du vet att du inte får upp en till, eller står du och skriker och segar med en vikt som vägrar komma upp och efter en stund sakta börjar glida neråt?
Det sistnämnda klarar få att göra i varje set, speciellt om de tränar varje muskel mer än 1 gång i veckan. Fruktansvärt nedbrytande.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2014-01-23, 09:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Det beror på, menar du fail i varje set eller i slutet på en övning?
|
Inte behöver man lägga failen i slutet av ett set. Jag försöker nu lägga det mitt i settet typ eller typ 1/3-del från slutet. Börjar på lägre vikter och fler reps sedan går jag successivt uppåt i vikt till fail på typ andra repetitionen brukar den infinna sig. Efter det så går jag neråt i vikt igen.
|
|
|
|
2014-01-23, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Så länge volymen inte är för stor är det en fördel att träna till fail. I ena passet kan det vara att klippa de snabba fibrerna, 85-100 % 1RM till fail, och i passet efter kan det handla om att utmana muskelns arbetskapacitet 65-75 % 1RM till fail. Volym 2-8 set per muskelgrupp, 2-3 ggr per 5-6 dgr.
Jag utgår från att det handlar om att bygga maximal muskelvolym.
|
|
2014-01-23, 09:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Tycker failure är riktigt dåligt. Omöjligt att få ordentlig kvalitet om det blir fail tidigt i ett pass.
|
|
|
2014-01-23, 10:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggan
Inte behöver man lägga failen i slutet av ett set. Jag försöker nu lägga det mitt i settet typ eller typ 1/3-del från slutet. Börjar på lägre vikter och fler reps sedan går jag successivt uppåt i vikt till fail på typ andra repetitionen brukar den infinna sig. Efter det så går jag neråt i vikt igen.
|
Oj skulle inte stå "set" utan övning och inget annat...trött.
Inte behöver man lägga failen i slutet av en övning. Jag försöker nu lägga det mitt i övningen typ eller typ 1/3-del från slutet. Börjar på lägre vikter i setten och fler reps sedan går jag successivt uppåt i vikt i setten till fail på typ andra repetitionen brukar den infinna sig. Efter det så går jag neråt i vikt vid varje set igen.
|
|
|
|
2014-01-23, 11:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2013
|
Layne Norton pratar om failure här, jag rekommenderar dig att lyssna igenom hela.
Men som svar på topic, failure kan vara både ett positivt och negativt verktyg beroende på hur det används, kör man en frekvent split så kan failure vara direkt negativt då man inte hinner återhämta sig i tid.
Kör man dock en klassisk "brosplit" där varje muskel tränas så sällan som var 7e eller 8e så är det en annan sak.
Senast redigerad av Kaelel den 2014-01-23 klockan 11:30.
|
|
|
2014-01-23, 12:39
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Jag kör 2-split 2-3 ggr i veckan, ibland 4.
Kör absolut allting till failure så jag är riktigt trött, klarar knappt av att köra flyes och bröstpress samma pass men det känns bra, in och kör fort sen kan man vila muskeln 2-3 dagar minst.
Har inte tid att stå och glo på gymmet i flera timmar eller köra flera övningar per muskelgrupp. Sedan har jag inte så jättehöga ambitioner med styrketräningen just nu.
|
|
|
|
2014-01-23, 16:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Att alltid träna allt till failure är dåligt för de flesta. Iaf om man vill bli starkare och större på sikt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.
|

|