2010-07-15, 23:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2002
|
Mat vid hjärnhinneinflammation
Har dragit på mig en hjärnhinneinflammation, dessbättre den "ofarliga" virusvarianten, dvs virus i ryggmärgen/nervsystemet. Eftersom jag blivit beordrad vila (helst inte ens tv-tittande) i några veckor (ev. månader) så tänkte jag roa mig med att prioritera kost som teoretiskt borde snabba på läkningen. Någon som vågar sig på något förslag med motivering?
- John Collins, Founder of Ironman
|
|
|
2010-07-16, 10:49
|
|
James Bond
Reg.datum: Nov 2005
|
Kost som tar bort virus?
Jovisst..
|
|
|
2010-07-16, 10:53
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Du kan äta EAA mellan målen för att minska muskelnedbrytningen vid sängliggande.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-07-16, 11:18
|
|
Registered User
|
njae
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe
Kost som tar bort virus?
Jovisst..
|
Njae..det finns ju kost som underlättar muskelbygge, kost som underlättar fettförbränngin etc..och det jag undrar över är exempel på kost som kan underlätta tillfrisknanade då man är sjuk. Jag kan ju själv gissa mig till att kost med tex antioxidater och bra fett är bra som alltid men är det något som är extra viktigt då man är sjuk? Vätskebalans, kaloribalans/överskott etc etc..
|
|
|
2010-07-16, 11:19
|
|
Registered User
|
Jag har inte alls hängt med när det gäller EAA, är det bevisat bra/nödvändigt och något man ofta har brist på?
|
|
|
2010-07-16, 11:33
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tanman
Njae..det finns ju kost som underlättar muskelbygge, kost som underlättar fettförbränngin etc..och det jag undrar över är exempel på kost som kan underlätta tillfrisknanade då man är sjuk. Jag kan ju själv gissa mig till att kost med tex antioxidater och bra fett är bra som alltid men är det något som är extra viktigt då man är sjuk? Vätskebalans, kaloribalans/överskott etc etc..
|
Finns ingen kost som gör att du blir frisk snabbare om du inte lider av någon sorts brist. Men att ligga på kaloriöverskott kan nog vara bra.
Citat:
Jag har inte alls hängt med när det gäller EAA, är det bevisat bra/nödvändigt och något man ofta har brist på?
|
Nej, inte direkt.
|
|
2010-07-16, 12:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Tanman, läs EAA stickyn i kosttillskott-delen.
|
|
|
2010-07-16, 15:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Hej Tanman!
Stärka och läka efter inflammation tor jag på.
IFD metoden inflammationsdämpande effekt.
Sanna Ehdin har flera böcker. Själv läser jag i Sannas MATBOK -för den självläkande människan.
Stark röda blåa bär det behövs inte stora mängder , bättre att välja flera olika. Blåbär är mest känd hallon bigarrå jordgubbar plommon sviskon ...
Det behövs bara små förändingar ifrån de matrutiner man redan har så har man vunnigt mycket. Lycka till! Mvh.Osten
|
|
|
2010-07-16, 16:38
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Osten
Hej Tanman!
Sanna Ehdin har flera böcker. Själv läser jag i Sannas MATBOK -för den självläkande människan.
Stark röda blåa bär det behövs inte stora mängder , bättre att välja flera olika. Blåbär är mest känd hallon bigarrå jordgubbar plommon sviskon ...
Det behövs bara små förändingar ifrån de matrutiner man redan har så har man vunnigt mycket. Lycka till! Mvh.Osten
|
För helvete.. Sluta snacka skit.
Ät vanligt, se till att täcka dina näringsbehov. Det finns inga magiska bär, vare sig blåbär eller annat exotiskt bär.
|
|
|
2010-07-16, 17:08
|
|
Workoholic
Reg.datum: Feb 2010
|
Blåbär och andra bär som hjälper att tillfriskna från en hjärnhinneinflammation?...
|
|
|
2010-07-16, 17:35
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Osten
Hej Tanman!
|
Du är avslöjad Sanna
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2010-07-16, 19:46
|
|
Registered User
|
Även om jag inte är ett fan av Sanna E så är Osten hittils än av få som tillfört något vettig info i denna tråd (mikalej, stafh och cero undantagna).
Jag tycker det är extremt märkligt att han blir påhoppad när han tror på att äta mycket blåbär när det på fullt allvar diskuteras i andra trådar om man ska ta 1 eller 2 flaskor gainer per dag eller om man bör fasta 16 eller 27 tim på IMF.
SJÄLVKLART tror jag inte att jag ska åka till ICA och köpa 500g frysta blåbär och vakna upp frisk imorgon utan av rent intresse undrade jag om det fanns någon forskning som kunde visa vilken sorts mat/näringsämnen man bör prioritera när man är sjuk.
Tydligen inte så då följer jag med glädje Ostens råd och prioriterar att få i mig nyttiga bär och frukter och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än om jag lidit brist på någon antioxidant.
|
|
|
2010-07-16, 22:29
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Även om jag inte är ett fan av Sanna E så är Osten hittils än av få som tillfört något vettig info i denna tråd (mikalej, stafh och cero undantagna).
Jag tycker det är extremt märkligt att han blir påhoppad när han tror på att äta mycket blåbär när det på fullt allvar diskuteras i andra trådar om man ska ta 1 eller 2 flaskor gainer per dag eller om man bör fasta 16 eller 27 tim på IMF.
SJÄLVKLART tror jag inte att jag ska åka till ICA och köpa 500g frysta blåbär och vakna upp frisk imorgon utan av rent intresse undrade jag om det fanns någon forskning som kunde visa vilken sorts mat/näringsämnen man bör prioritera när man är sjuk.
Tydligen inte så då följer jag med glädje Ostens råd och prioriterar att få i mig nyttiga bär och frukter och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än om jag lidit brist på någon antioxidant.
|
Dög inte "Ät vanligt, se till att täcka dina näringsbehov"?
Ställer du det rådet mot Ostens så vet jag vilket jag skulle välja.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2010-07-16, 23:08
|
|
Registered User
|
[QUOTE=Kischen;4481132]Dög inte "Ät vanligt, se till att täcka dina näringsbehov"?
Det är isåfall det enda kostråd man behöver ge, någonsin, till alla.
Om man täcker sina näringsbehov för det ändamål man vill uppnå så är man ju i hamn.. Nej jag tyckte inte att det var riktigt svar på min fråga även om jag förstår vad Anton menar.
|
|
|
2010-07-16, 23:45
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Ostens råd är i och för sig en chansning och vem vet, kanske bär och frukt tvärt om ger ett långsammare tillfrisknande?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.
|

|