2011-04-26, 00:25
|
|
doesn't afraid
Reg.datum: Nov 2009
|
Statins for the primary prevention of cardiovascular disease
http://onlinelibrary.wiley.com/o/coc...816/frame.html
Plain language summary
Statins for the primary prevention of cardiovascular disease
Cardiovascular disease (CVD) is ranked as the number one cause of mortality and is a major cause of morbidity world wide. Reducing high blood cholesterol which is a risk factor for CVD events is an important goal of medical treatment. Statins are the first-choice agents. Since the early statin trials were reported, several reviews of the effects of statins have been published highlighting their benefits particularly in people with a past history of CVD. However for people without a past history of CVD (primary prevention), the evidence is less clear. The aim of this systematic review is to assess the effects, both in terms of benefits and harms of statins for the primary prevention of CVD. We searched the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL), MEDLINE and EMBASE until 2007. We found 14 randomised control trials with 16 trial arms (34,272 patients) dating from 1994 to 2006. All were randomised control trials comparing statins with usual care or placebo. Duration of treatment was minimum one year and with follow up of a minimum of six months. All cause mortality. coronary heart disease and stroke events were reduced with the use of statins as was the need for revascularisations. Statin treatment reduced blood cholesterol. Taking statins did not increase the risk of adverse effects such as cancer. and few trials reported on costs or quality of life. This current systematic review highlights the shortcomings in the published trials and we recommend that caution should be taken in prescribing statins for primary prevention among people at low cardiovascular risk.
För den som vill ha en artikel på svenska:
http://www.dn.se/debatt/hogt-koleste...och-friska-man
Edit: Nu kanske detta inte hör till "Kost % Näring", men det har varit mycket kolesterolsnack här på sistone så jag tänkte det kunde vara intressant.
Senast redigerad av salmiak den 2011-04-26 klockan 00:28.
|
|
|
2011-04-26, 00:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
otroligt intressant faktiskt! Men jag tror forfarande att man ska tänka på att inte äta för mycket kolesterol!
|
|
|
2011-04-26, 06:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Fast det är ju fortfarande antagligen inte så att totalkolesterol är riskfaktorn. SÅ att skriva om kolesterolet så där tycker jag ger fel bild. Eftersom allt sänks lär ju även sdLDL sänkas. TG också kanske? Gör det det?
Sedan finns det någon hypotes som jag stött på om att statiner påverkar D-vitaminomsättning positivt vilket skulle kunna vara en indirekt positiv effekt som inte har med blodfetter att göra. Men det kan vara rent skitsnack och jag orkar inte leta upp det nu.
Statiner funkar ju helt klart, frågan är väl snarare om verkligen alla som får dom verkligen behöver det och om bieffekterna i alla lägen är befogade i förhållande till risk. Är jag 70 år tänker jag ju inte ta en medicin jag mår dåligt av om den sägs bota något jag inte märkbart lider av.
EDIT: Såg nu det "riktiga", inte bara pöbelns enkla.  Och där står det ju om LDL. Och ja, sänker man total-LDL lär ju som sagt även sdLDL sänkas. Så om det finns en skillnad mellan LDL och LDL lär det ju tyvärr inte märkas här.
EDIT igen: Här hittade jag en artikel i Lancet om aktivering av vitamin-D-receptorer från statiner:
Citat:
Abstract
There are many reasons why the dietary-heart-cholesterol hypothesis should be questioned, and why statins might be acting in some other way to reduce the risk of coronary heart disease. Here, I propose that rather than being cholesterol-lowering drugs per se, statins act as vitamin D analogues, and explain why. This proposition is based on published observations that the unexpected and unexplained clinical benefits produced by statins have also been shown to be properties of vitamin D. It seems likely that statins activate vitamin D receptors.
|
http://www.sciencedirect.com/science...0&searchtype=a
Grimes DS. Are statins analogues of vitamin D? Lancet. 2006 Jul 1;368(9529):83-6.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-04-26 klockan 06:59.
|
|
|
2011-04-26, 08:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Om nu statiner agerar som D-vitamin kan man undra varför biverkningarna av statiner är bl a muskelvärk och muskelsvaghet, tvärtemot vad D-vitamin bidrar till. I vilket fall är det väl betydligare smartare att strunta i statinerna och ta riktigt D-vitamin istället, som saknar biverkningar för de flesta i korrekt dos.
|
|
|
2011-04-26, 11:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av proteinsynthesis
|
Ett glas rödvin sägs sänka LDL kolesterolet bättre än vad statiner gör.
Källa finns; sök själv om det intresserar dig.
|
|
|
2011-04-26, 15:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av christofer79
Ett glas rödvin sägs sänka LDL kolesterolet bättre än vad statiner gör.
|
Man har även jämfört med omega-3 med fördel för omega-3. Men återigen får man ju se upp med alldeles för självklara kopplingar med LDL som orsaksfaktor. Sambandet är ju starkt men som det är mestadels en följd eller orsak kan man svårligen veta. Inte ens övervikt är en 100% klar oberoende riskfaktor, man kan ju faktiskt vara fet med perfekta värden.
|
|
|
2011-04-26, 15:52
|
|
doesn't afraid
|
Det är bra som attan att de verkligen tar tag i vilka faktorer som är de "viktiga". Hela kolesterol-konceptet har ju matats in i befolkningen och enorma mängder medicineras för det. Nya riktlinjer tycks vara svåra att få igenom, kanske just inom detta område.
Att sedan bestämma vad som är "för högt" blodtryck, kolesterolvärde, apo-kvot är ju inte det lättaste heller.
Dessutom får jag känslan ibland av att det är svårare att ta beslutet "Nej, eventuella biverkningar överväger den eventuella vinst du kan få av att äta denna medicin" samt att patienten upplever det jobbigare att inte få något utskrivet.
Ps. Nu har det även varit tal på att börja massmedicinera med olika Cox-hämmare, (typ aspirin för er som undrar), då man tyckt att fördelar övervägt nackdelar hos många människor i högre ålder.
@cristofer79
Alkohol tycks höja HDL i vilket fall och nu som vi märker allt eftersom verkar kvoten vara mer central än kolesterolvärdet i sig. Om man ska gå in än djupare verkar antalet partiklar av resp dessutom spela roll.
Senast redigerad av salmiak den 2011-04-26 klockan 15:55.
|
|
|
2011-04-26, 16:06
|
|
Registered User
|
Angående alkohol så verkar det även påverka blodtryck positivt. Emellertid är den främsta evidensen för alkoholens "fördelar" på epidemiologisk nivå och där handlar det sannolikt bara om att de som kan hantera ett glas vin om dagen är de människorna som är måttliga med allt, de som inte har alkoholproblem, de som har en hög utbildning, ett starkt socialt nätverk etc.
Socialt nätverk på recept kanske vore något?  Det är ju förmodligen en av faktorerna till att mycket gruppbehandling tycks funka, folk som är ensamma får någon att prata med. Av samma anledning "funkar" homeopati.  Jämför tiden för konsultation med homeopaten jämfört med en läkare i primärvården.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-04-26 klockan 16:08.
|
|
|
2011-04-26, 16:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
helt ovetenskapligt, men min granne på landet fick väldiga svaghetskänslor i benen/random problem med benen och när han slutade med statiner, min pappa (läkare) hade hört om dessa biverkningar och uppmanade honom att prova att sluta medicinera. problemen försvann.
|
|
|
2011-04-26, 16:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Angående alkohol så verkar det även påverka blodtryck positivt. Emellertid är den främsta evidensen för alkoholens "fördelar" på epidemiologisk nivå och där handlar det sannolikt bara om att de som kan hantera ett glas vin om dagen är de människorna som är måttliga med allt, de som inte har alkoholproblem, de som har en hög utbildning, ett starkt socialt nätverk etc.
Socialt nätverk på recept kanske vore något?  Det är ju förmodligen en av faktorerna till att mycket gruppbehandling tycks funka, folk som är ensamma får någon att prata med. Av samma anledning "funkar" homeopati.  Jämför tiden för konsultation med homeopaten jämfört med en läkare i primärvården.
|
socialt nätverk på recept FTW.!
|
|
|
2011-04-26, 16:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
socialt nätverk på recept FTW.!
|
Ja det är faktiskt sagt med en stor skopa allvar. Jag tror inte kostens optionani kan mäta sig för fem öre med socialt nätverk. Att sitta ensam och käka "perfekt" mat lär inte göra en friskare än att käka lite skräp med nära och kära.
|
|
|
2011-04-26, 16:34
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Den dagen vi kan börja vaccinera mot quickfix-föreställningar är mycket vunnet. Jag tror att en icke föraktlig del av framgången för statiner - liksom för VLCD:s, fettupptagsblockerare och NSAID - kan hänföras till människans ständiga önskan att det skall finnas en snabb, enkel lösning på jobbiga problem. Att säga åt en patient att han (det är än så länge oftast en han) att han behöver banta och (framför allt) röra sig mer är en sak, att få honom att verkligen göra det är en helt annan. Sjukt mycket enklare att både skriva ut och få utskrivet ett piller.
|
|
|
2011-04-26, 16:57
|
|
doesn't afraid
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja det är faktiskt sagt med en stor skopa allvar. Jag tror inte kostens optionani kan mäta sig för fem öre med socialt nätverk. Att sitta ensam och käka "perfekt" mat lär inte göra en friskare än att käka lite skräp med nära och kära.
|
Stort +1
Sen, skämt åsido, blir det recept på hund dessutom! Går ju iofs att köpa receptfritt också.
Senast redigerad av salmiak den 2011-04-26 klockan 17:02.
|
|
|
2011-04-26, 19:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av salmiak
Sen, skämt åsido, blir det recept på hund dessutom! Går ju iofs att köpa receptfritt också. 
|
Hur ska man kunna tillaga hunden utan ett bra recept?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:24.
|

|