2013-10-24, 10:20
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nötintag och risk för bukspottkörtelcancer
Citat:
Background:
Increasing nut intake has been associated with reduced risk of diabetes mellitus, which is a risk factor for pancreatic cancer.
Methods:
We prospectively followed 75 680 women in the Nurses' Health Study, and examined the association between nut consumption and pancreatic cancer risk. Participants with a previous history of cancer were excluded. Nut consumption was assessed at baseline and updated every 2 to 4 years. Relative risks (RRs) and 95% confidence intervals (95% CIs) were estimated using Cox proportional hazards models.
Results:
We documented 466 incident cases of pancreatic cancer. After adjusting for age, height, smoking, physical activity, and total energy intake, women who consumed a 28-g (1 oz) serving size of nuts 2 times per week experienced a significantly lower risk of pancreatic cancer (RR, 0.65; 95% CI, 0.47-0.92; P for trend=0.007) when compared with those who largely abstained from nuts. The results did not appreciably change after further adjustment for body mass index (BMI) and history of diabetes mellitus (RR, 0.68; 95% CI, 0.48-0.95; P for trend=0.01). The inverse association persisted within strata defined by BMI, physical activity, smoking, and intakes of red meat, fruits, and vegetables.
Conclusion:
Frequent nut consumption is inversely associated with risk of pancreatic cancer in this large prospective cohort of women, independent of other potential risk factors for pancreatic cancer
|
Br J Cancer. 2013 Oct 22. Nut consumption and risk of pancreatic cancer in women.
|
|
|
2013-10-24, 11:22
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Good stuff igen.
En del "hälsogurus" är emot nötter "för de innehåller ju så mycket kalorier". Men energin i nötter tas tvärtom inte upp enligt beräkning och innehåller nyttigheter. Är man allergiker är ju en näve sötmandel om dagen en nyttig del av en kost.
Och som alltid, så bryr folk sig inte så mycket om deras hälsa på sikt (just där och då), utan vill vara smala. Tänk långsiktigt också.
|
|
|
2013-10-24, 11:59
|
|
Retarded User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Good stuff igen.
En del "hälsogurus" är emot nötter "för de innehåller ju så mycket kalorier". Men energin i nötter tas tvärtom inte upp enligt beräkning och innehåller nyttigheter. Är man allergiker är ju en näve sötmandel om dagen en nyttig del av en kost.
Och som alltid, så bryr folk sig inte så mycket om deras hälsa på sikt (just där och då), utan vill vara smala. Tänk långsiktigt också.
|
En DEL av energin tas inte upp är det väl?
Är man INTE allergiker menade du va? Eller är sötmandlar bra mot andra sorts allergier?
|
|
|
2013-10-24, 13:48
|
|
Banned User
|
Såklart. Det är inte fritt fram att äta nötter.
Sötmandlar är allmänt nyttiga i edidemiologiska studier.
|
|
|
2013-10-24, 13:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Var rädd att de skulle ha hittat nån risk med nötkonsumtion. Nope. Still healthy.
|
|
|
2013-10-24, 13:53
|
|
Banned User
|
*HOST HOST* Berkhan. "Nuts suck ass" > inget direkt citat.
|
|
|
2013-10-24, 22:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Det är väl snarare så att nötter hyllas som "super food" av de flesta så kallade hälso-gurus? Visst, en del nötter har bra fetter (mandlar, valnötter), men överlag är dom jäkligt överskattade. Jordnötter har ju inte speciellt bra fett- och aminosyreprofil, eller hur? Sen handlar det inte bara om vad som är optimalt. Jag äter jordnötter för att jag gillar det. Men att hålla på och räkna mandlar under deff är ju lite waste. Däremot tur att man inte tar upp all energi av nötterna.
|
2013-10-24, 22:47
|
|
Ny dag, nya tag.
Reg.datum: Jun 2006
|
(Berätta gärna mer om mandlar och allergier om du är kvar i tråden tjing!)
|
|
|
2013-10-24, 22:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Själv undrade jag varför alla pratar om nötter, tänkte det handlade om nötkött när jag såg rubriken
|
|
|
2013-10-25, 19:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Har själv försökt äta sötmandlar oftare. Då jag inte äter spannmål är mandlar bra även med avseende på magnesiuminnehållet.
Sen att det smakar awesome och tränar käkmusklerna (vid ordentligt omnomnommande) är andra bonusar :P
|
C4L
|
|
|
2013-10-25, 20:31
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan
Det är väl snarare så att nötter hyllas som "super food" av de flesta så kallade hälso-gurus? Visst, en del nötter har bra fetter (mandlar, valnötter), men överlag är dom jäkligt överskattade. Jordnötter har ju inte speciellt bra fett- och aminosyreprofil, eller hur? Sen handlar det inte bara om vad som är optimalt. Jag äter jordnötter för att jag gillar det. Men att hålla på och räkna mandlar under deff är ju lite waste. Däremot tur att man inte tar upp all energi av nötterna.
|
Håller med. Har nog inte sett någon "guru" som sågar nötter.
|
|
|
2013-10-25, 20:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
bara för att ta en tjuvfråga här...
åt mkt mer nötter förr, och mådde mkt bra av det.
men fåt problem att smälta nötter det senaste, och övergått mer till kärnor och frön ( mest solrroskärnor/frön pumpa som min mage klarar bättre på något sätt, som jag blandar med olika nötter ist för att bara äta nötter drygar ut det .)
hur står sig dessa frön och kärnor vilka är bra / usla m.m
Senast redigerad av R Scarpa27 den 2013-10-25 klockan 20:35.
|
|
|
2013-10-25, 20:33
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Har själv försökt äta sötmandlar oftare. Då jag inte äter spannmål är mandlar bra även med avseende på magnesiuminnehållet.
Sen att det smakar awesome och tränar käkmusklerna (vid ordentligt omnomnommande) är andra bonusar :P
|
Men gud, det är ju så mycket fett i nötter och mandlar.
|
|
|
2013-10-25, 20:36
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Men gud, det är ju så mycket fett i nötter och mandlar.
|
gott sådant med =)
jordnötssmör tobbey? hrmm
|
|
|
2013-10-25, 20:38
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27
gott sådant med =)
jordnötssmör tobbey? hrmm 
|
 Äter det inte såååå mycket just nu dock!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:11.
|

|