Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-25, 08:46   #1
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Var går gränsen mellan bruk och missbruk?

Många äro de som vill bli kvitt sitt missbruk men när vet man egentligen när ens bruk blivit ett missbruk. Finns det generella riktlinjer eller är det ytterst individuellt?

Är det olika kriterier som gäller när det gäller olika områden eller är riktlinjerna snarlika för områden som:

mat
träning
sex
alkohol
rökning
droger
doping
mediciner
spel
självstympning

Är det upp till var och en att själva bestämma om de har ett sunt förhållande till dessa ovan och därmed kan se sig som brukare eller är det omgivningen som avgör?
Kan man om man missbrukar något av ovanstående gå tillbaka till att bli en vanlig brukare?

Diskutera fritt!
Gammal 2013-10-25, 08:51   #2
benya
Registered User

benyas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
Många äro de som vill bli kvitt sitt missbruk men när vet man egentligen när ens bruk blivit ett missbruk. Finns det generella riktlinjer eller är det ytterst individuellt?

Är det olika kriterier som gäller när det gäller olika områden eller är riktlinjerna snarlika för områden som:

mat
träning
sex
alkohol
rökning
droger
doping
mediciner
spel
självstympning

Är det upp till var och en att själva bestämma om de har ett sunt förhållande till dessa ovan och därmed kan se sig som brukare eller är det omgivningen som avgör?
Kan man om man missbrukar något av ovanstående gå tillbaka till att bli en vanlig brukare?

Diskutera fritt!
Mat – när man blir för fet/ohälsosamt överviktig
träning – påverkar ens sociala liv negativt samt leder till ohälsa
sex – om det förstör ens sexualmoral och man inte kan ha ett seriöst monogamt förhållande.
alkohol – går utöver sånt som är viktigt i livet som jobb och vänner
rökning – aldrig bra och röka. Feströker själv, så där går gränsen!!
droger – BAD! olagligt
doping – BAD! olagligt
mediciner – så länge det uppfyller hälsobefrämjande funktion och DR är med på det
spel – samma som alkohol
självstympning – ehm?!?!?1

Japp,. Det är upp till var och att bestämma till ca 60-70 % sen behöver man vara ödmjuk nog för att ta input av andra som har bättre objektiv syn på bruket/relationen till ovan.
benya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 08:58   #3
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Begreppet missbruk är bortlyft ur DSM-5. Man talar istället om "substance use disorder" som kan specifieras utifrån vilken substans det gäller. 11 huvudkriterier där problemets svårhet bedöms utifrån hur många av dessa som uppfylls (2-3: mild, 4-5: måttlig, 6 eller fler: svår)

1. Taking the substance in larger amounts or for longer than the you meant to
2. Wanting to cut down or stop using the substance but not managing to
3. Spending a lot of time getting, using, or recovering from use of the substance
4. Cravings and urges to use the substance
5. Not managing to do what you should at work, home or school, because of substance use
6. Continuing to use, even when it causes problems in relationships
7. Giving up important social, occupational or recreational activities because of substance use
8. Using substances again and again, even when it puts the you in danger
9. Continuing to use, even when the you know you have a physical or psychological problem that could have been caused or made worse by the substance
10. Needing more of the substance to get the effect you want (tolerance)
11. Development of withdrawal symptoms, which can be relieved by taking more of the substance.

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:21   #4
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Nu skall jag vara gravt pantad och hävda att det är en skillnad i inte bara vad, hur mycket och hur ofta, man gör något, utan även i vilket sammanhang.

Utan studier som backar upp vill jag hävda att supa sig full tre gånger i veckan på en nattklubb är inte lika mycket av ett missbruk som att supa sig full tre gånger i veckan ensam framför tv:n. Trots att konsumtionen är lika hög.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:41   #5
Halvar
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Nu skall jag vara gravt pantad och hävda att det är en skillnad i inte bara vad, hur mycket och hur ofta, man gör något, utan även i vilket sammanhang.

Utan studier som backar upp vill jag hävda att supa sig full tre gånger i veckan på en nattklubb är inte lika mycket av ett missbruk som att supa sig full tre gånger i veckan ensam framför tv:n. Trots att konsumtionen är lika hög.
Kan hålla med dej
Halvar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:42   #6
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg

Givet att du inte prioriterar filmtittandet framför annat i livet. Om det är ren dötid du dessutom häller alkohol på är jag beredd att hålla med, men personligen finner jag det mycket mer underhållande att sitta och dra någon öl och spela spel än att ta mig till random danshak på avenyn. Jag tycker inte att det blir ett destruktivt beteende för det - så länge det är ens kvalitetstid snarare än ett rent tidsfördriv.

Sen finns det väl visserligen också olika syften till konsumtion av alkohol. Jag tycker öl är riktigt gott. Hade de gjort alkoholfri öl som smakade som starkare sådan hade det varit standard som måltidsdryck. Jag har också mött folk som bara dricker för just fyllan. Det finns ingen som helst uppskattning för drycken. Kombinera det med att sitta och sträckse TV4 i fyra timmar så är jag ännu mer benägen att hålla med.

Senast redigerad av Nordenator den 2013-10-25 klockan 09:48.
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 10:56   #7
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Om man drar alkoholparalellen till sexmissbruk skulle jag vilja se en skillnad i att ha kompulsivt sex med en massa dyra betalbrudar vs. att tvångsmässigt stoppa penisen i ett gloryhole.

Eller att beställa in och hetsäta en massa bakelser på ett café istället för att vräka i sig dem iklädd kalsonger stående vid köksbänken.

Eller att röka braj ihop med ett par kompisar framför en bra film vs att gömma sig på dass och stressinhalera i sig en joint på lunchrasten.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 11:44   #8
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Intressant frågeställning, hur många här brukar/missbrukar antalet timmar man sitter framför datorn/mobilen/kolo?
Gammal 2013-10-25, 11:47   #9
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Tar man droger, har sex, dricker, äter för att glömma/förtränga/bedöva är det mer ett missbruk än om man gör samma sak för att förhöja en upplevelse eller njuta lite extra om man redan mår bra enligt mig.
De personer jag känner som gjort det har det också gått extremt mkt mer åt helvete för än de som festknarkar/dricker lite för ofta men bara i samband med fest och inte för att bedöva nån typ av depp.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 12:22   #10
PontusAndersson
Registered User

PontusAnderssons avatar

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Ursprungligen postat av benya Visa inlägg
Mat – när man blir för fet/ohälsosamt överviktig
träning – påverkar ens sociala liv negativt samt leder till ohälsa
sex – om det förstör ens sexualmoral och man inte kan ha ett seriöst monogamt förhållande.
alkohol – går utöver sånt som är viktigt i livet som jobb och vänner
rökning – aldrig bra och röka. Feströker själv, så där går gränsen!!
droger – BAD! olagligt
doping – BAD! olagligt

mediciner – så länge det uppfyller hälsobefrämjande funktion och DR är med på det
spel – samma som alkohol
självstympning – ehm?!?!?1

Japp,. Det är upp till var och att bestämma till ca 60-70 % sen behöver man vara ödmjuk nog för att ta input av andra som har bättre objektiv syn på bruket/relationen till ovan.
Känns det inte lite vagt att grunda dina värderingar om vad som är rätt/fel enbart baserat på om det är lagligt eller inte?

PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 12:25   #11
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Inom psykiatrin så brukar man ofta säga att det övergår till missbruk när det är till skada för dig själv eller andra.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 12:27   #12
kjell33
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Enligt min erfarneht definieras missbruk som ngt som skapar ångest (aldrig mer-syndromet) samt att det inträffar när du VET att det inte kommer att sluta väl samt ett element av tvångsmässighet.

Senast redigerad av kjell33 den 2013-10-25 klockan 12:29.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 12:40   #13
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Ingen aning.
Gammal 2013-10-25, 12:43   #14
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Så länge man kan lägga ned saken inom en dag så ser jag det inte som missbruk.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 12:45   #15
knuckles
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
The sky is the limit
knuckles är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.