Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-30, 16:17   #1
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Påverka kirurger/läkare med ny information?

Om man läser studier på nätet om nya tekniker (~5 år gamla) inom ett visst område, som verkar bättre på ALLA sätt, samtidigt som man misstänker att dessa inte alls används på sjukhus här, hur gör man bäst för att påverka/uppmärksamma om detta? Alternativt bara få besked om att de faktiskt använder/utvärderar dessa för tillfället.

Kan det fungera att leta fram några kirurgers/läkares/chefers mailadresser och skicka ett välformulerat och artigt mail med länkar till forskningsrapporter/sjukhusstudier, och tacka så mycket på förhand för eventuell feedback de kan ge?

Det vore ju skrämmande om man inte på något sätt kan påverka sånt här.
Än mer skrämmande om de inte ens är intresserade, utan hellre bekvämt kör på med sina gamla metoder utan att lyssna på något annat.

Någon?

(just mitt fall gäller thorax på KS, svårt/omöjligt hitta någon vanlig väg att gå vad jag kan se då man ej är patient där)
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 16:29   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag tvivlar på att vården som kollektiv inte har sett samma studier men att de kanske läser dem på ett annat sätt än vad du gör. Det tar också tid för nya metoder att faktiskt prövas och se om de är så bra som det påstås. En hel del studier utförs t ex med litet underlag, över en kort tid och inte så sällan också med egenintressen av att det ska ge ett visst resultat och då måste det testas i större omfattning och under längre tid för att någon ska kunna se om det är värt att använda det på riktigt.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 16:38   #3
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag tvivlar på att vården som kollektiv inte har sett samma studier men att de kanske läser dem på ett annat sätt än vad du gör. Det tar också tid för nya metoder att faktiskt prövas och se om de är så bra som det påstås. En hel del studier utförs t ex med litet underlag, över en kort tid och inte så sällan också med egenintressen av att det ska ge ett visst resultat och då måste det testas i större omfattning och under längre tid för att någon ska kunna se om det är värt att använda det på riktigt.
Jag kan tänka mig att vissa ingrepp är nedprioriterade, och man forskar inget där utan bara kör på för "det funkar ju".
Har själv läst historier om patienter som googlat lite innan eller känner någon som behandlats på annat sjukhus för samma åkomma, och som överraskat läkare/kirurger som aldrig hört talas om nya överlägsna saker som används på många andra sjukhus och varit standard länge.

Därför jag tänkte en heads-up kunde göra nytta i bästa fall.
Om det gäller sparade pengar, kortare rehab, snabbare operationer, så kanske det kan vara av intresse i alla fall, även om de inte bryr sig om patienterna så länge de överlever.
Gammal 2013-10-30, 16:45   #4
svag74
Registered User

svag74s avatar

Förövrigt, om ett sjukhus testar en ny metod under ett par år på kanske 100 patienter, och man använder en redan existerande teknik/pryl som annars används vid helt andra ingrepp - vad skulle de ha att vinna på att fejka en studie och lura andra?

Eller om de med smarta metoder kommer på att man behöver inte skära så mycket, det räcker med ett hål i kroppen istället för tre om man gör såhär - varför luras/vilseleda?

Jag snackar inte om nya supermediciner som botar allt, som ska säljas i enorm upplaga, där tillverkarna själva gjort studien.

EDIT: Dessutom studier som gjorts på flera olika sjukhus/länder, med liknande goda resultat.

Senast redigerad av svag74 den 2013-10-30 klockan 16:49.
Gammal 2013-10-30, 16:54   #5
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
Har du lust att dela med dig av din information för allmän granskning?
Gammal 2013-10-30, 16:55   #6
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Förövrigt, om ett sjukhus testar en ny metod under ett par år på kanske 100 patienter, och man använder en redan existerande teknik/pryl som annars används vid helt andra ingrepp - vad skulle de ha att vinna på att fejka en studie och lura andra?

Eller om de med smarta metoder kommer på att man behöver inte skära så mycket, det räcker med ett hål i kroppen istället för tre om man gör såhär - varför luras/vilseleda?

Jag snackar inte om nya supermediciner som botar allt, som ska säljas i enorm upplaga, där tillverkarna själva gjort studien.

EDIT: Dessutom studier som gjorts på flera olika sjukhus/länder, med liknande goda resultat.
På större sjukhus och kliniker diskuterar man ständigt nya metoder, läkemedel och senaste forskning. Man testar dock inte nya metoder och läkemedel hur som helst förrän det finns större studier som visar att det är säkert och effektivt. På privata mottagningar med ett fåtal läkare är man nog dock inte lika benägen att ta till sig den senaste forskningen.

Senast redigerad av Alkro den 2013-10-30 klockan 16:57.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 17:00   #7
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det där med att testa nya saker är ju också till viss del beroende av vilken backup man har om skiten träffar fläkten. På ett stort sjukhus har man ju i stort sett alltid möjligheten att snabbt få mycket och avancerad hjälp av folk som har som sin dagliga sysselsättning att hantera dagliga katastrofer. Den möjligheten har ju inte Lilla Mottagningen(tm).

Det är ju rätt omöjligt att uttala sig generellt i den här frågan, dock.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 17:03   #8
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det där med att testa nya saker är ju också till viss del beroende av vilken backup man har om skiten träffar fläkten. På ett stort sjukhus har man ju i stort sett alltid möjligheten att snabbt få mycket och avancerad hjälp av folk som har som sin dagliga sysselsättning att hantera dagliga katastrofer. Den möjligheten har ju inte Lilla Mottagningen(tm).
Vad jag menar är snarare att t.ex. en privat kardiolog på en egen mottagning är nog inte lika benägen att skriva ut de senaste medicinerna, utan att de snarare håller sig till sina säkra kort trots att det finns gott om evidens för de nya medicinerna. På en större klinik uppdaterar man ju regelbundet sina vårdprogram och på så sätt blir det ju mer naturligt att använda sig av nyare preparat.
Gammal 2013-10-30, 17:08   #9
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Har du lust att dela med dig av din information för allmän granskning?
Är nog av mindre intresse för allmänheten, då troligen några hundra eller så drabbas av spontan pneumothorax i Sverige per år, men jag kan posta ett utkast till hur ett sådant mail skulle kunna se ut, få se om ni tycker jag är dum i huvudet eller om detta kan vara värt att försöka med.
De som ej är insatta lär inte hänga med i vad som står, men ni kanske kan se om studierna kommer från pålitligt håll och verkar vettiga o.s.v.

Hej,
Jag förstår att det inte är standardprocedur att kontakta läkare såhär direkt, men om man inte kan påverka vården och tipsa om nya bättre metoder så är det ju skrämmande, så jag hoppas på respons!

Jag tänkte tipsa om nya effektivare tekniker vid förebyggande operationer av spontan pneumothorax, som jag hoppas ni kan ta till er, eller bekräfta att ni redan använder/utvärderar.
Det skulle kännas tryggt då dessa verkar fantastiskt bra på alla sätt, inte minst för patienterna.
Jag vore även mycket tacksam för lite kort feedback på era procedurer, och om ni tror att ni kommer uppdatera dem och bli ännu bättre inom kort, eller om pneumothorax är nedprioriterat.

Jag utgår från att ni liksom alla andra oftast utför någon lagning av lungan, följd av pleurodesis, via ett eller flera titthål (VATS).

Gällande stämplingen i lungan har man testat en enklare teknik där man med ett litet verktyg istället ”svetsar”, vilket ger mindre smärta och blod i pleura, MYCKET snabbare operation, det räcker med två små hål i sidan, samt ger snabbare rehab.
Detta verktyg används även till pleurodesis efteråt, istället för mekaniskt skrapande! Kostnadsbesparande ska detta vara också, och t.o.m. kunna utföras på vakna patienter.
http://www.ctsnet.org/portals/thorac...ogy/article-15
http://investorshub.advfn.com/boards...ge_id=51924360

Sedan har man även provat uni-port VATS, där patienterna endaste behöver genomlida ett litet hål i sidan för mindre långvarig nervsmärta. Kräver mer av kirurgen men annars bara positivt.
http://www.jthoracdis.com/article/view/1466/html

Till sist hoppas jag bara att man hos er inte tvingas till kemisk pleurodesis, då det verkar väldigt otillförlitlig och bara bör användas på svaga patienter som ej klarar större ingrepp.
Jag läser även överallt att pleural abrasion är ett mycket enklare och lindrigare ingrepp än pleurectomy, med mindre smärta, mindre nervskador, kortare operation och rehab, och man försvårar heller ej eventuella framtida lungoperationer på samma sätt. Återfallsrisken verkar ungefär likvärdig mellan de bägge. Så jag hoppas pleural abraion är standardvariant av pleurodesis hos er … allra helst med den där svetsapparaten såklart.
http://erj.ersjournals.com/content/31/4/837.full

Mycket tacksam för någon form av feedback,
Gammal 2013-10-30, 17:13   #10
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Citat:
Är nog av mindre intresse för allmänheten, då troligen några hundra eller så drabbas av spontan pneumothorax i Sverige per år, men jag kan posta ett utkast till hur ett sådant mail skulle kunna se ut, få se om ni tycker jag är dum i huvudet eller om detta kan vara värt att försöka med.
De som ej är insatta lär inte hänga med i vad som står, men ni kanske kan se om studierna kommer från pålitligt håll och verkar vettiga o.s.v.

Hej,
Jag förstår att det inte är standardprocedur att kontakta läkare såhär direkt, men om man inte kan påverka vården och tipsa om nya bättre metoder så är det ju skrämmande, så jag hoppas på respons!

Jag tänkte tipsa om nya effektivare tekniker vid förebyggande operationer av spontan pneumothorax, som jag hoppas ni kan ta till er, eller bekräfta att ni redan använder/utvärderar.
Det skulle kännas tryggt då dessa verkar fantastiskt bra på alla sätt, inte minst för patienterna.
Jag vore även mycket tacksam för lite kort feedback på era procedurer, och om ni tror att ni kommer uppdatera dem och bli ännu bättre inom kort, eller om pneumothorax är nedprioriterat.

Jag utgår från att ni liksom alla andra oftast utför någon lagning av lungan, följd av pleurodesis, via ett eller flera titthål (VATS).

Gällande stämplingen i lungan har man testat en enklare teknik där man med ett litet verktyg istället ”svetsar”, vilket ger mindre smärta och blod i pleura, MYCKET snabbare operation, det räcker med två små hål i sidan, samt ger snabbare rehab.
Detta verktyg används även till pleurodesis efteråt, istället för mekaniskt skrapande! Kostnadsbesparande ska detta vara också, och t.o.m. kunna utföras på vakna patienter.
http://www.ctsnet.org/portals/thorac...ogy/article-15
http://investorshub.advfn.com/boards...ge_id=51924360

Sedan har man även provat uni-port VATS, där patienterna endaste behöver genomlida ett litet hål i sidan för mindre långvarig nervsmärta. Kräver mer av kirurgen men annars bara positivt.
http://www.jthoracdis.com/article/view/1466/html

Till sist hoppas jag bara att man hos er inte tvingas till kemisk pleurodesis, då det verkar väldigt otillförlitlig och bara bör användas på svaga patienter som ej klarar större ingrepp.
Jag läser även överallt att pleural abrasion är ett mycket enklare och lindrigare ingrepp än pleurectomy, med mindre smärta, mindre nervskador, kortare operation och rehab, och man försvårar heller ej eventuella framtida lungoperationer på samma sätt. Återfallsrisken verkar ungefär likvärdig mellan de bägge. Så jag hoppas pleural abraion är standardvariant av pleurodesis hos er … allra helst med den där svetsapparaten såklart.
http://erj.ersjournals.com/content/31/4/837.full

Mycket tacksam för någon form av feedback,
Om du har egna erfarenheter som patient(eller anhörig) när det gäller pneumothorax tycker jag du ska inleda med det.
Gammal 2013-10-30, 17:16   #11
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Om du har egna erfarenheter som patient(eller anhörig) när det gäller pneumothorax tycker jag du ska inleda med det.
Ej hos KS.

Jag fick enkelt drän i bröstet (sånt man inte ens känner till att det existerar på alla sjukhus) vilket är bästa lösningen i enklare fall, men de flesta åker på stora operationer förr eller senare, så därför jag vill ha de bästa teknikerna den dag det är jag som ligger där.
Avslutar med mitt namn samt att jag haft min första, och är orolig för operation i framtiden. Inkluderade ej det här på forumet.
Gammal 2013-10-30, 17:20   #12
nissepelle
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Det är inte så att sjukhusens olika avdelningar sitter ovetandes om framsteg och ny forskning inom sina områden. Det finns människor som arbetar heltid med dessa frågor, så du kan vara lugn. Att något sedan verkar vara på ett visst sätt för dig som lekman betyder inte att vårdkunniga uppfattar saken på samma sätt. Det finns säkerligen massor som verkar fullkomligt obegripligt och baklänges när man inte är insatt.

Det är även så att allting har en prislapp, och våra svenska sjukhus har inte obegränsat med pengar (tacka nedskärningarna för det). Man gör kostnadskalkyler på allt där man räknar på hur mycket tex en ny teknik eller medicin kan hjälpa och minska lidande, till vilket pris.
nissepelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 17:24   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Vad jag menar är snarare att t.ex. en privat kardiolog på en egen mottagning är nog inte lika benägen att skriva ut de senaste medicinerna, utan att de snarare håller sig till sina säkra kort trots att det finns gott om evidens för de nya medicinerna. På en större klinik uppdaterar man ju regelbundet sina vårdprogram och på så sätt blir det ju mer naturligt att använda sig av nyare preparat.
Jo; jag tänkte mer på att börja tillämpa nya operationsmetoder etc.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 17:29   #14
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle Visa inlägg
Det är inte så att sjukhusens olika avdelningar sitter ovetandes om framsteg och ny forskning inom sina områden. Det finns människor som arbetar heltid med dessa frågor, så du kan vara lugn. Att något sedan verkar vara på ett visst sätt för dig som lekman betyder inte att vårdkunniga uppfattar saken på samma sätt. Det finns säkerligen massor som verkar fullkomligt obegripligt och baklänges när man inte är insatt.

Det är även så att allting har en prislapp, och våra svenska sjukhus har inte obegränsat med pengar (tacka nedskärningarna för det). Man gör kostnadskalkyler på allt där man räknar på hur mycket tex en ny teknik eller medicin kan hjälpa och minska lidande, till vilket pris.
Som jag sa, det finns (enligt andra forumposter) fortfarande svenska sjukhus som inte känner till finurliga lilla dosan jag fick på bröstet, som gör att man kan gå hem första dagen istället för att ligga kopplad till en sug i fem dagar.

Jag tror det kan behövas lite påtryckning ibland, eller tips.

Och om ny teknik ger kortare operationer, snabbare rehab, lägre löpande kostnader, färre återbesök/uppföljning av kroniska smärtor, så bör ju inte ekonomi vara ett hinder om de tänker längre än näsan räcker.
Gammal 2013-10-30, 17:32   #15
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Citat:
Ej hos KS.

Jag fick enkelt drän i bröstet (sånt man inte ens känner till att det existerar på alla sjukhus) vilket är bästa lösningen i enklare fall, men de flesta åker på stora operationer förr eller senare, så därför jag vill ha de bästa teknikerna den dag det är jag som ligger där.
Avslutar med mitt namn samt att jag haft min första, och är orolig för operation i framtiden. Inkluderade ej det här på forumet.
Om du faktiskt är orolig inför en framtida operation så skulle jag nog börja med att skriva om det och att du har hört om de metoderna du skriver. Nu låter det mest som att du försöker sälja in någon slags medicinteknisk utrustning. Kirurgiska kliniker bombarderas med säljare som vill sälja den senaste prylen som ska "revolutionera" just deras område, ofta underbyggt med fina foldrar och massvis av studier. Om du ska få något slags svar föreslår jag att du fokusera på det ur ditt perspektiv som patient.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.