Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-30, 16:08   #1
Henrik L
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Hur lång tid planerar ni för vid mellanlandningar?

Tjo, ska åka till en vän i nord Norge om ca en månad och har planera resan. Det är första gången som jag inte kommer att flyga direktflyg och har börjat fundera på hur lång tid jag kommer att behöva vid mellanlandning.

Man vill ju kanske ha lite extra tid inplanerat vid mellanlandning så man slipper missa sitt flyg vid en mindre försening. Vad tycker ni?

Hur gör man föresten vid en mellanlandning? Kommer jag att behöva gå och hämta min väska för att checka in den igen för nästa flyg eller sköter flygbolaget/flygbolagen det åt mig?
Henrik L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 16:25   #2
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Bokar du resan som ett, dvs på en och samma biljett, så ser flygbolaget till att du är inom tiden för minimum transfer time (MTT/MCT). Vill du istället ha mer tid på ett ställe där du mellanlandar, låt säga ett eller två dygn, bokar du det som en stopover.

Vid mellanlandningar där du skall vidare med samma flyg är det olika från olika bolag och flygplatser. På vissa måste du kliva av planet och på vissa kan du sitta kvar.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 16:42   #3
Blaine
Barnmorska

Blaines avatar

Reg.datum: May 2006
Du behöver inte bry dig om bagage vid en mellanlandning, men säkerställ det vid första incheckningen så slipper du oroa dig.

Har du tur så behöver du inte ens byta plan, och kan sitta kvar, eller eventuellt gå av en stund och gå in igen till samma gate.

En "standard"-mellanlandning är dock att gå av planet, vänta på flygplatsen en stund och checka in till nästa plan på en annan gate. En timme, eller två om du är orolig, bör nog räcka gott och väl.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 18:35   #4
Omnomnom
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Bokar du resan som ett, dvs på en och samma biljett, så ser flygbolaget till att du är inom tiden för minimum transfer time (MTT/MCT).
Det är dock ingen garanti för att incheckat bagage hinner lastas om. Fast senast det hände mig fick jag det utkört vilket var bekvämt.

Hur mycket tid beror på flygplatsstorleken mm. Räkna med minst 1h.
Omnomnom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 18:46   #5
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Vet att på vägen in i Norge måste du hämta ut bagaget och sedan checka in det på nytt igen om du byter till inrikes, vilket du kommer göra om du ska vidare uppåt. Är det på Gardemoen du byta?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 19:52   #6
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
fick mellanlanda en gång [2 timmar skulle det ta] tog 14 timmar aldrig varit så trött på att sitta och vänta...
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 20:06   #7
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Om du måste hantera bagage själv kan du fråga när du checkar in. Ibland kan de checka in dig till slutdestinationen och då behöver du inte göra något, ibland kan de bara checka in dig på en första del av resan - då måste du hämta bagage och checka in på nytt. Det beror på bolag du reser med.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 21:11   #8
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?

Reg.datum: Nov 2010
Flög Dubai->Frankfurt->Stockholm och hade en timme på mig i Frankfurt för att byta, det var på håret och gick med en del ordentligt springande.

Sen är ju Frankfurts flygplats löjligt stor samt att de hade 4 personer som skulle ta hand om hundratals resenärers säkerhetskontroll.
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 11:06   #9
Henrik L
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeblixten Visa inlägg
Flög Dubai->Frankfurt->Stockholm och hade en timme på mig i Frankfurt för att byta, det var på håret och gick med en del ordentligt springande.

Sen är ju Frankfurts flygplats löjligt stor samt att de hade 4 personer som skulle ta hand om hundratals resenärers säkerhetskontroll.
Det är det här jag är rädd för, det är ju inte precis ovanligt att man blir 10-30minuter sen med flyget. Finns 1000 olika saker som kan hända på flygplatserna och så kan ju planet bli tvungen att flyga i motvind.

Blir nog att jag planerar med 1,5 timme på varje flygplats. Annars kanske man får vänta till nästa dag om man missar flyget.
Henrik L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 14:11   #10
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ligger man på gränsen så brukar man kunna prata med personal och få gå före.

Hur mycket tid man behöver skiljer sig avsevärt från flygplats till flygplats men jag skulle boka hela resab på en gång så brukar det inte vara några problem, dels planerar flygbolagen för det och dels brukar dom vara schyssta om man ställt till det.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.