2013-08-16, 17:31
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Vid en Pandemi
Hörde en forskare igår (vet ej namnet) som var 100 % säker på att en pandemi likt digerdöden kommer drabba jorden under "vår livstid", vilket jag tolkar som inom en 30-40 års tid.
Jag gissar att det blir lite likt serien "The walking dead" fast utan zombies. Mer att infrastruktur kommer slås ut, matbrist, folk som stjäl och dödar varandra, inget el eller vatten med mera.
Hur bör man förbereda sig för detta på bästa sätt?
Min egen lista på åtgärder som är möjliga att göra redan idag.
- Bo i ett hus på landet, lite mer avlägset från en större stad
- Ha egen brunn till huset för vatten
- Någon form av elaggregat, vindkraftverk, bergvärme eller liknande
- Vedkamin i huset
- Lära sig jaga, fiska, campa, bygga snaror m.m
- Lära sig grundläggande sjukvård
- Hamstra upp mat, konserver, ved, förnödenheter
- Bo nära rinnande sötvatten
- Träna någon form av självförsvar
- Lära sig skjuta med gevär samt pistol
- införskaffa gevär och pistol
- Göra huset "säkert" dvs för att förhindra tjuvar som vill åt det man har
Måste finnas mer man kan addera till denna lista. Pandemin pågår nog under x antal år innan de som kan bli smittade har dött och endast de immuna har klarat sig. Det gäller alltså att stå emot de smittade samt de som försöker ta det man har. Att överleva utan de saker vi tar för självklart idag som mat i butik, el, m.m.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2013-08-16, 17:38
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Hörde du forskaren på nätet? I Så fall, har du en länk?
|
2013-08-16, 18:04
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky
Hörde du forskaren på nätet? I Så fall, har du en länk?
|
Nej det var ett reportage eller dokumentär igår kväll på tv24 eller vad det heter. Såg bara som snabbast igår på jobbet.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2013-08-16, 18:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Om man kastar moral och medmänsklighet åt sidan och skaffar vapen tillsammans med en grupp likasinnade så räcker det att andra kan jaga, fiska, odla, bygga hus etc.
Då är det bara att flytta runt och ta det andra har, så slipper du hela Mcgyver-grejen
|
|
|
2013-08-16, 18:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2011
|
Skulle vara häftigt. Speciellt om dom blev Zombies..en dröm man haft ett tag
|
|
|
2013-08-16, 18:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Kan man överleva uppe i nordligaste Norrland helt på egen hand eller i fjällen har man en chans. Annars tror jag att man är rätt så rökt.
Att leva på jakt och fiske kan man glömma i Skåne, Halland och södra Småland i alla fall. Viltet kommer snabbt att förbrukas och det som finns kvar kommer skyddas av jägare och markägare.
|
2013-08-16, 18:25
|
|
crackoholic
Reg.datum: Aug 2004
|
Det finns forum som är helt inriktade på sånt här. Speciellt i Amerika finns det människor som har ett års matförråd i huset som de hela tiden äter av och fyller på.
Fan vad bitter man kommer vara om man inte köpt sig en machete när zombieapokalypsen väl börjar. Köpsuget har ju funnits varje gång man sett en zombiefilm.
|
|
|
2013-08-16, 18:25
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Hörde en forskare igår (vet ej namnet) som var 100 % säker på att en pandemi likt digerdöden kommer drabba jorden under "vår livstid", vilket jag tolkar som inom en 30-40 års tid.
|
Tror det är bullshit.
|
|
|
2013-08-16, 18:26
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Fast även om massor av människor dör vid en pandemi så brukar inte samhället falla sönder. Ta Spanska sjukan till exempel. Det är den influensa som dödat flest människor, mellan 50-100 miljoner människor fick sätta livet till mellan 1918 och 1920. Vilket motsvarade mellan 3-6% av världens befolkning vid den tiden. Dessutom pågick första världskriget samtidigt som ökade på dödstalen ytterligare. Trots att så många dog på så kort tid så föll inte samhällsstrukturerna samman.
För att något " Walking dead" scenario skulle inträffa så tror jag avsevärt större andel av befolkningen måste slås ut. Det närmaste vi har kommit är väl Digerdöden då 30–60% av Europas befolkning slogs ut (eller ca 75-200 miljoner). Paradoxalt ledde detta till förbättrad levnadsstandard för de som överlevde efter pesten. Jag citerar WikiPedia:
Citat:
Efter digerdöden förbättrades folks levnadsvillkor. Kanske så många som en hälften av Europas befolkning dog. Kött blev ett mycket vanligare födoämne för folk i gemen då kreaturskötseln fick ett nytt uppsving på jordar som övergivits. Boskapen drabbades inte av pesten, och det var färre människor som skulle dela på födan. Åkermarken och spannmålen räckte åt alla. De magraste markerna behövdes inte längre som åkermark, och där växte skogen upp på nytt och gav trä, som var en viktig råvara för fartyg, byggnader och medeltida redskap och maskiner.
Folkminskningen ledde till brist på arbetskraft. Godsägarna tvingades ta hänsyn till böndernas krav på höjda löner och förbättrade villkor. Bönderna kunde alltmer välja mellan olika arbetstillfällen och blev på så sätt rörligare och självmedvetna. Motsättningar uppstod mellan bönder och godsägare, som med tiden ledde till bondeuppror på flera håll i Europa. I Östeuropa, som var relativt förskonat från smittan, gick istället bönderna till att bli mer livegna.
|
|
|
|
2013-08-16, 18:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
Fast även om massor av människor dör vid en pandemi så brukar inte samhället falla sönder. Ta Spanska sjukan till exempel. Det är den influensa som dödat flest människor, mellan 50-100 miljoner människor fick sätta livet till mellan 1918 och 1920. Vilket motsvarade mellan 3-6% av världens befolkning vid den tiden. Dessutom pågick första världskriget samtidigt som ökade på dödstalen ytterligare. Trots att så många dog på så kort tid så föll inte samhällsstrukturerna samman.
För att något "Walking dead" scenario skulle inträffa så tror jag avsevärt större andel av befolkningen måste slås ut. Det närmaste vi har kommit är väl Digerdöden då 30–60% av Europas befolkning slogs ut (eller ca 75-200 miljoner). Paradoxalt ledde detta till förbättrad levnadsstandard för de som överlevde efter pesten. Jag citerar WikiPedia:
|
En enorm skillnad var att folk då kunde överleva på egen hand. Det är det väldigt få som kan idag. Likaså kunde genomsnittspersonen då inte röra sig i närheten av de sträckor som genomsnittspersonen idag kan göra.
|
2013-08-16, 18:36
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
En enorm skillnad var att folk då kunde överleva på egen hand. Det är det väldigt få som kan idag. Likaså kunde genomsnittspersonen då inte röra sig i närheten av de sträckor som genomsnittspersonen idag kan göra.
|
Å andra sidan så vet vi mycket bättre hur vi skall skydda oss idag. Under tiden för Digerdöden så ansågs det ju skadligt att tvätta sig och hygien i allmänhet var ju inte på dagens nivå direkt. Så det skall nog ett jävla elakt virus till för att tillräckligt många skall bli så sjuka att samhällsstrukturerna börja gå sönder.
|
|
|
2013-08-16, 18:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
Å andra sidan så vet vi mycket bättre hur vi skall skydda oss idag. Under tiden för Digerdöden så ansågs det ju skadligt att tvätta sig och hygien i allmänhet var ju inte på dagens nivå direkt. Så det skall nog ett jävla elakt virus till för att tillräckligt många skall bli så sjuka att samhällsstrukturerna börja gå sönder.
|
Tänk om det är ett vattenburet virus?
Spetskompetensen är tusentals gånger bättre nu än då. Men det hjälper inte när 99,5% av befolkningen inte har den kompetensen, springer runt som yra höns och desperat försöker koppla ihop sin smarta telefon och cykeldynamo med hjälp av silvertejp i hopp om att komma ut på internet som är enda informationskällan de känner till/kommer ihåg.
|
2013-08-16, 18:46
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Jag var väldigt aktiv på relaterade forum kring 2004-2005 då H5N1-skräcken var som högst, dvs. fågelinfluensan som kunde bli värre än spanska sjukan.
Det jag gjorde var helt enkelt att se till att ha mat hemma för 3-4 månaders tid, vattenreningstabletter, tamiflu, och högkvalitativa skyddsmasker ifall man skulle måsta gå ut. Maten kostade inget "extra" då jag ju ändå åt upp den tillslut.. så jag ser det väl som en grej man kan göra.
|
|
|
2013-08-16, 18:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Ha även i åtanke att matsituationen var betydligt värre förut, många som dukade under hade kunnat överleva ifall de haft tillräckligt med mat tiden innan sjukdom.
Lägger vi till medicin och kunnande idag jämfört med förut så ser en influensa som förr kunde dödat tiotusentals ut som en vanlig influensa.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.
|

|