2013-03-19, 15:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Processat kött och dödlighet
Citat:
BACKGROUND:
Recently, some US cohorts have shown a moderate association between red and processed meat consumption and mortality supporting the results of previous studies among vegetarians. The aim of this study was to examine the association of red meat, processed meat, and poultry consumption with the risk of early death in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC).
METHODS:
Included in the analysis were 448,568 men and women without prevalent cancer, stroke, or myocardial infarction, and with complete information on diet, smoking, physical activity and body mass index, who were between 35 and 69 years old at baseline. Cox proportional hazards regression was used to examine the association of meat consumption with all-cause and cause-specific mortality.
RESULTS:
As of June 2009, 26,344 deaths were observed. After multivariate adjustment, a high consumption of red meat was related to higher all-cause mortality (hazard ratio (HR) = 1.14, 95% confidence interval (CI) 1.01 to 1.28, 160+ versus 10 to 19.9 g/day), and the association was stronger for processed meat (HR = 1.44, 95% CI 1.24 to 1.66, 160+ versus 10 to 19.9 g/day). After correction for measurement error, higher all-cause mortality remained significant only for processed meat (HR = 1.18, 95% CI 1.11 to 1.25, per 50 g/d). We estimated that 3.3% (95% CI 1.5% to 5.0%) of deaths could be prevented if all participants had a processed meat consumption of less than 20 g/day. Significant associations with processed meat intake were observed for cardiovascular diseases, cancer, and 'other causes of death'. The consumption of poultry was not related to all-cause mortality.
CONCLUSIONS:
The results of our analysis support a moderate positive association between processed meat consumption and mortality, in particular due to cardiovascular diseases, but also to cancer.
|
BMC Med. 2013 Mar 7;11:63. Meat consumption and mortality - results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition.
|
|
|
2013-03-19, 15:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Tack för denna!
Inte så oväntat... Lite hypokondrisk/konspiratorisk som jag är tror jag att det är värre än vi anar med framför allt det röda kött vi äter idag!
Tapeworm
|
2013-03-19, 15:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Och vad menas med processat kött?
|
|
|
2013-03-19, 15:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2013-03-19, 15:40
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Love
Och vad menas med processat kött?
|
Charkprodukter, kött som blivit behandlat. Pålägg, bacon, korv osv. Dvs inte styckat oprocessat kött som du hittar i köttdisken, biff, kotletter osv.
Edit, Grub var före.
|
|
|
2013-03-19, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Tack. Behöver inte ha dåligt samvete för min entrecote idag då. I alla fall inte av den här anledningen.
|
|
|
2013-03-19, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Allt med E250 i.
|
Men det är inte så himla säkert att det är E250 det beror på. Skulle till exempel kunna vara bra vid hjärtkärlsjukdom och kopplingen till cancer är inte så säker ändå, det är ju en undersökt och godkänd tillsats. Finns många andra möjliga orsaker.
|
|
|
2013-03-19, 18:11
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Charkprodukter, kött som blivit behandlat. Pålägg, bacon, korv osv. Dvs inte styckat oprocessat kött som du hittar i köttdisken, biff, kotletter osv.
Edit, Grub var före.
|
Nej, men det oprocessade är kopplat till högre risk för sjukdom i vissa studier också. Så det är inte som att det plötsligt är helt ofarligt med hundraprocentig säkerhet.
|
|
|
2013-03-19, 19:37
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Nej, men det oprocessade är kopplat till högre risk för sjukdom i vissa studier också. Så det är inte som att det plötsligt är helt ofarligt med hundraprocentig säkerhet.
|
Det skrev jag inte. Rött kött har rekommendation på Max 500g i veckan så det anses inte vara "ofarligt". Men han frågade vad tråden handlade om, dvs charkvaror.
|
|
|
2013-03-19, 19:52
|
|
Registered User
|
Kolla Clintan! Vegan, dricker inte, röker inte, lever som en riktigt gammal arlakossa! Har jag hans fysik i den åldern är jag riktigt glad!
För att hålla det lite seriösare:
Jag personligen tror verkligen vi äter för mycket (rött)kött! Tror inte det är nyttigt i de mängderna. Kanske inte alltid köttet i sig som är det illa, men hur köttet/djuren blivit behandlade, oavsett om det är proccerat eller oprocceserat.
Tror det finns mer än rökning, strålning och sol som gjort att canser ökat som det gjort...
Tapeworm
|
2013-03-19, 19:52
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
allt är farligt...
snart e det bättre och käka vassle och malto hela dan...
ne men man kan inte leva efter allt som media blåser upp farligt hit och dit nya studier hela tiden... eat and be happy
|
|
|
2013-03-19, 19:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Sedan får man ju vara lite relativ...
Hellre äta kött än att röka? Risken att dö i cancer måste vara fruktansvärt mycket högre i den rökande gruppen. Dessa äter ju säkerligen också kött dock!
|
|
|
2013-03-19, 19:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u
allt är farligt...
snart e det bättre och käka vassle och malto hela dan...
ne men man kan inte leva efter allt som media blåser upp farligt hit och dit nya studier hela tiden... eat and be happy
|
Själv föredrar jag live and be happy.
|
|
|
2013-03-19, 20:02
|
|
Surgubbe
|
Man behöver inte leva på gojibär och sjögräs. Men man kan ju ta sig en tankeställare, en del på denna brädan äter ju mer än 1kg rött kött om dagen störe delen av året. Med lite sunt förnuft så kan man ju iaf minska chansen för att drabbas av negativa effekter av köttkonsumtion. Finns ju fler alternativ, kyckling, fisk osv.
|
|
|
2013-03-19, 20:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Själv föredrar jag live and be happy.
|
+1
Lite balans så blir allt bra! :-)
Äter själv väldigt mycket kött, dock mest kyckling och nötfärs. Så jag är ingen ekokärring som försöker omvandla folk! Tycker bara det kan vara värt att slänga en tanke på vad vi egentligen stoppar i oss!
Men än en gång; Det är farligt att leva, man kan dö!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.
|

|