Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-04, 09:45   #1
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Dansk antropolog sågar den svenska feminismen på DN-debatt

Den danska antropologen Dennis Nørmark skriver en lång insändare på DN debatt om den svenska statsfeminismen:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/kare-svenskere

Citat:
"När den nederländske sociologen Geert Hofstede på 1980-talet mätte globala skillnader mellan värderingar upptäckte han att män, oavsett var i världen, uppvisade mer extrema beteenden än kvinnor och att de generellt varierade långt mer än kvinnors beteenden. Utifrån detta kom han fram till en värderingsparameter som också rymde det extrema, det konkurrensmässiga och det dominerande. Han kallade värdet för ”maskulinitet” och fann att nationer som placerade sig högt på detta index satte pris på värdighet, ära, förmågan att kunna klara sig själv och modet att dominera och ta ansvar.

Den plats i världen som mätte lägst på denna skala var Sverige. Sverige har fem poäng, där Danmark har 16. Skalan går upp till Japan, som toppar med 95. Utifrån Hofstedes studier skulle man kanske kunna dra slutsatsen att dessa siffror bara understryker Sveriges ledande position som det mest jämställda landet i världen. Men man skulle också kunna dra en annan slutsats. Nämligen att Sverige helt enkelt har valt den andra extremen och infört kvinnliga värden som kulturell norm och aktivt kuvat det som män sätter värde på."
Imorgon skall feministiska författaren Nina Björk skriva svar.

PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 09:53   #2
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Han missade att förklara vad som var dåligt med feminismmodellen, vilket hon garanterat plockar upp på och utnyttjar.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 10:02   #3
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Hur ofta vi använder konceptet moralisk skuld för att rättfärdiga saker är väl i övrigt något som Sverige borde fundera över.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 10:03   #4
Tyrwing
Registered User

Tyrwings avatar

Reg.datum: Dec 2011
Skönt att få det bekräftat åter igen, svenska män. Whipped to the bone. Nina tar väl billiga poäng som vanligt utan egentlig relevans till det som skrivits.
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 10:28   #5
qqq111
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Se det som något bra killar, kom i kontakt med er inre mansgris och nya världar kommer öppna upp sig för er.
Gammal 2013-06-04, 10:46   #6
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag ser gärna att en svensk sågar något svenskt, men när någon med gröt i käften gör detta har jag svårt att ta frågan på allvar.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:03   #7
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Är väl bra med ett perspektiv utifrån?
Thinking outside the box.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:10   #8
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Reg.datum: Jun 2010
Fantastiskt skrivet. Detta är något jag länge efterfrågat, en diskussion där vi tar tillvara på skillnader i stället för att ignorera dem.
Gammal 2013-06-04, 11:22   #9
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Oj.

Ska bli väldigt intressant att läsa svaret, hoppas innerligen att det kan hållas på en bra nivå med bra utbyte för den där var väldigt intressant och välskriven.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:37   #10
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag ser gärna att en svensk sågar något svenskt, men när någon med gröt i käften gör detta har jag svårt att ta frågan på allvar.
Sjunk inte till den nivån,
Det är bra att danskarna m.fl. Säger sånt som vår ruttna media vägrar.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:38   #11
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Intressant eftersom jag resonerar på samma sätt.

Att kvinnor får sätta agendan i stort vad gäller journalistisk och värderingar, leder till moderna flumpartier som Miljöpartiet, Centerpartiet etc med tankar om fri invandring, månggifte osv.

Det leder också till en något naiv världsbild fullt av fina resonemang och tankar, som sällan har hundraprocentig bäring i verkligheten. Det leder också till att vi inte hävdar våra intressen och egenart längre, utan underkuvar oss lätt andra religioner och kulturer. Även i vårt eget land.

Inget ont om kvinnor, men visst tror jag att Sverige är präglat av en snudd på naiv godtrogenhet och naivitet om sakers och tings varande. Kvinnor vill sällan diskutera saker, då det uppfattas som påhopp och hotfullt, alltså lägger man täcket på och skapar istället en stämning där ingen vågar prata; se diskussion om invandring, feminism, politik osv.

Kvinnor reagerar istället känslomässigt vid diskussion och vägrar diskutera sakfrågor. Dessutom anar jag en tendens att inte se nyanser utan se saker och ting svart/vitt, vilket ju också iofs härstammar från emotionellt baserat tänkande. Med andra ord blir människor rasister/anti-rasister, feminister/kvinnohatare osv.

Nu låter det här säkert hätskt och jag garanterar att jag är för jämställdhet och kan kallas mig feminist utan problem, men jag tror också det finns något biologiskt som medför de här skillnaderna mellan könen.

I en mansdominerad sfär finns sällan saker som är tabu att prata om och det är högt i tak. Kvinnor vill hålla ihop och skapa gemenskap och undviker av evolutionära anledningar att skapa dispyter och osämja. Mäns testosteron och adrenalin gör istället att de inte sällan kan vara magneter och drivande för annorlunda åsikter, som går emot etablissemanget.

Det är sällan kvinnor är extrema och det visar ju sig tydligt också i senaste tidens diskussion om SD:s brist på kvinnliga väljare. Elefanten i rummet är ju att statistik ofta baseras på telefonintervjuer och att kvinnor förmodligen är långt mindre benägna att någorlunda offentligt skilja sig från normen på ett sätt som kan sätta de i en utsatt position. Med andra ord säger man sig rösta mindre på SD och kanske gör det. MEN om SD var ett större parti skulle kvinnor garanterat rösta på de i större omfattning och det handlar alltså om social proof. Nu har ju SD växt rätt mycket de senaste åren så det är inte helt givet längre. Beror på bostadsort och sådär också.

Hur som helst tror jag att Den Danske Antropologen slår huvudet på spiken. Men en sådan rättfram och ärlig analys skulle aldrig publiceras i Sverige tyvärr. Man ska ju inte tala om sakers rätta natur särskilt ofta i vårt nutida land.

För övrigt är det absolut inget fel på kvinnliga värderingar, men jag tror också att anledningen till att vi tappat någon slags självrespekt, stolthet och självhävdande beror på att feminina värderingar genomsyrar statsapparaten i för hög grad. Det skulle behövas en balans. Dessutom talar jag inte specifikt om kvinnor nödvändigtvis när jag talar om kvinnliga värderingar, då män också kan ge uttryck för de samma. Jag talar alltså om polariteten maskulint/feminint. Det finns fördelar med mer feminina strömningar också ska sägas, men det kan också medföra en rätt flummig och naiv inställning i allmänhet.

Som exempel kan nämnas floskler som att frågan om någon inte gillar pizza om de säger att invandringen kanske skulle minskas för att öka integrationen av de invandrare som redan befinner sig i Sverige. Jag har svårt att se att en sådan naivitet finns i egentligen i något annat land i världen om jag ska vara helt ärlig. Där står vi nog ut rätt mycket.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-04 klockan 11:42.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:39   #12
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Bara för att det är svårt att dechiffrera vad en dansk säger så betyder det inte att det inte är värt att lyssna på
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:55   #13
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Att det ens behövs drivas forskning för att bevisa (för invånare/samhälle) att där är skillnader mellan könen känns ju lite udda. Men anyway:

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0029265

Citat:
Abstract
Background

Sex differences in personality are believed to be comparatively small. However, research in this area has suffered from significant methodological limitations. We advance a set of guidelines for overcoming those limitations: (a) measure personality with a higher resolution than that afforded by the Big Five; (b) estimate sex differences on latent factors; and (c) assess global sex differences with multivariate effect sizes. We then apply these guidelines to a large, representative adult sample, and obtain what is presently the best estimate of global sex differences in personality.
Methodology/Principal Findings

Personality measures were obtained from a large US sample (N = 10,261) with the 16PF Questionnaire. Multigroup latent variable modeling was used to estimate sex differences on individual personality dimensions, which were then aggregated to yield a multivariate effect size (Mahalanobis D). We found a global effect size D = 2.71, corresponding to an overlap of only 10% between the male and female distributions. Even excluding the factor showing the largest univariate ES, the global effect size was D = 1.71 (24% overlap). These are extremely large differences by psychological standards.
Significance

The idea that there are only minor differences between the personality profiles of males and females should be rejected as based on inadequate methodology.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:57   #14
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Vilken Svensk vill få hela drevet mot sig och sjunk bomba sin karriär med en kort artikel ?
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:58   #15
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Nope.

Senast redigerad av Snubben den 2013-06-04 klockan 12:04. Anledning: Använder sig inte av forskning på det sätt som framställs i citatet.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.