2009-03-13, 12:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
HDL- och LDL-buret kolesterol
Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut en sak.
Lipoproteinerna transporter fett. Eftersom fett har lägre densitet än vatten får lipoproteinet lägre densitet ju mer fett det binder, därav high- och low density lipoprotein. När kolesterol bärs av LDL, innebär detta att fler molekyler bundits till samma lipoprotein, korrekt? Än så länge känns det logiskt, om jag nu fattat det hela rätt. När LDL flyter i blodet tas mer av kolesterolet upp av makrofagerna, och därmed "kloggar" blodkärlen igen (åderförfettning). Detta skulle ju kunna liknas vid en person som bär en boll genom en smal korridor resp. en annan person som bär hela famnen full av bollar. Den som bär flera kommer att tappa av flertalet bollar när han tränger sig fram.
Har jag uppfattat det korrekt?
Min frågeställning:
Är det någon skillnad på kolesterolet i sig, eller är det endast hur mycket av det som binder sig vid varje lipoprotein som är skillnaden? I senare fall; Vad är det som avgör hur det binds och vad kan man göra åt det genom ändringar i kosten?
|
|
|
2009-03-13, 12:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
|
|
|
2009-03-13, 12:48
|
|
Vrickad & älskvard
|
Nyare forskning visar att Apo-kvoten är en bättre markör än LDL och HDL. Vilket de nämner, men ignorerar.
Alltså är deras texter om att mättat fett (kostråden i slutet) ger ökad risk för sjukdom (uttryckt som högre LDL-nivå) missvisande.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-13, 14:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Sambandet mellan LDL och hjärt-kärlsjukdom finns ju fortfarande kvar även om sambandet med apolipoproteinkvoten möjligvis är starkare, eller hur.
|
|
|
2009-03-13, 14:22
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Sambandet mellan LDL och hjärt-kärlsjukdom finns ju fortfarande kvar även om sambandet med apolipoproteinkvoten möjligvis är starkare, eller hur.
|
Nej, Apo-kvoten motsäger direkt sambandet då LDL-värdet kan vara högt utan att Apo-kvoten är ofördelaktig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-13, 14:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Nej, Apo-kvoten motsäger direkt sambandet då LDL-värdet kan vara högt utan att Apo-kvoten är ofördelaktig.
|
Precis, KAN VARA. Det är alltså ingen 100%-ig faktor men sambandet finns precis som Ola säger.
Precis som att högt BMI är en riskfaktor för metabola syndromet även om stor visceral fettansamling är en tydligare markör och kan drabba även smala.
|
|
|
2009-03-13, 14:30
|
|
Vrickad & älskvard
|
OK.
Poängen var att det verkar meningslöst att ge kostråd som sänker LDL utan att se till Apo-kvoten, eftersom LDL mycket väl kan vara lågt men med dålig Apo-kvot.
|
|
|
2009-03-13, 15:44
|
|
Registered User
|
Tack för svar!
Nu blir det till att googla på apolipoprotein också
|
|
|
2009-03-16, 22:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
OK.
Poängen var att det verkar meningslöst att ge kostråd som sänker LDL utan att se till Apo-kvoten, eftersom LDL mycket väl kan vara lågt men med dålig Apo-kvot.
|
I så fall skulle enormt många blodprover och andra undersökningar också vara meningslösa då det oftast finns bättre, dyrare alternativ som sjukhusens budget inte klarar.
Givetvis är den bästa undersökningen bäst, men så ofta får man nöja sig med en bra undersökning. Och som man kan höra i namnet, så är det fortfarande en bra undersökning bara inte perfekt...
Att ge kostråd och medicinera efter så lågt LDL som möjligt är fortfarande en mycket bra idé, trots Apo-kvotens existens...
|
2009-03-17, 09:11
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
I så fall skulle enormt många blodprover och andra undersökningar också vara meningslösa då det oftast finns bättre, dyrare alternativ som sjukhusens budget inte klarar.
|
Apotestet är billigare och kräver inte fasta.
Citat:
Att ge kostråd och medicinera efter så lågt LDL som möjligt är fortfarande en mycket bra idé, trots Apo-kvotens existens...
|
Nej.
Statiner ger i termer av hårda ändpunkter en minskad risk på ungefär 0,3% (om du sedan tidigare varit sjuk), men en fem mil lång lista biverkningar.
|
|
|
2009-03-17, 09:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Apotestet är billigare och kräver inte fasta.
Nej.
Statiner ger i termer av hårda ändpunkter en minskad risk på ungefär 0,3% (om du sedan tidigare varit sjuk), men en fem mil lång lista biverkningar.
|
Nu vet jag inte vad priserna för de två är, men det var heller inte det min poäng var. Min poäng var att ofta nöjer man sig med en bra undersökning istället för den bästa, och detta oftast av ekonomiska orsaker, ej har tekniken/kunskapen eller för att undvika förvirring (det låter löjligt jag vet) eller andra orsaker. Detta gör dock inte den bra undersökningen meningslös...
Ok enda anledningen till att starta en sådan diskussion är att öva sig i att argumentera för något. Om man vill komma närmare "sanningen" är det bara att bläddra i vilken medicinsk tidsskrift som helst, där pågår debatter hela tiden mellan folk som vet avsevärt mer än oss två.
Gick in på läkartindingins hemsida imorse och av en slump står det på framsidan: "Ju lägre LDL-kolesterol, desto bättre« gäller fortsatt"
www.lakartidningen.se
|
2009-03-17, 09:56
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Om man vill komma närmare "sanningen" är det bara att bläddra i vilken medicinsk tidsskrift som helst, där pågår debatter hela tiden mellan folk som vet avsevärt mer än oss två.
|
Mhm...
* Apolipoproteiner bättre riskmarkör än konventionella lipider (lakartidningen.se)
* Bättre riskmätare för hjärtinfarkt (dn.se som pekar på en studie i Lancet)
|
|
|
2009-03-17, 10:42
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC
|
Tack! (jag orkade inte leta fram den där här gången, kikat där tidigare)
|
|
|
2009-03-17, 14:50
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Oki det kanske inte framgick tydligt men hela sista stycket var som svar på huvuruvida det var en bra idé att medicinera ned LDL koncentrationen och statinernas vara eller ikke vara...
Jag tvivlar inte på att apo kommer att bli den nya riskmarkören inom sinom tid...
Senast redigerad av Doktorn den 2009-03-17 klockan 14:53.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.
|

|