Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-14, 12:26   #1
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Planka med mig

Citat:
För någon vecka sedan startades Planka med mig-kampanjen i Stockholm, och riktar sig till de betalande resenärer som vill hjälpa plankare. Vi har gjort en intervju med initiativtagaren Sanna Samuelsson för att få veta mer! Och tips till alla plankare alltså: när du ser symbolen på någons ryggsäck eller jacka så vet du att de är vänligt sinnade Kampanjen kan nås på plankamedmig@gmail.com

Varför startade ni kampanjen?
Därför att vi saknade ett sätt att signalera till folk utan kort att vi, trots att vi har kort, inte är fientligt inställda till de som plankar. Många av mina plankande vänner har berättat om hur de blir utskällda när de försöker gå bakom folk i de nya höga spärrarna. Att de blir sedda som utsugare, som osolidariska snyltare. Jag och många andra med kort gör inte så utan håller kanske hellre upp spärren efter oss, men det kan tolkas som en avvärjande gest också.

Vad går den ut på?
Det är en knapp som man kan ha på jackan eller ryggsäcken som signalerar att det är okej att gå bakom en i spärrarna. Med de nya spärrarna blir ju plankningen tyvärr en konflikt resenärer emellan, trots att det är företaget SL man eventuellt påverkar med sin plankning, och inte andra resenärer.

Hur påverkar avgiftstrycket förhållandet mellan resenärer?
Det skapar en aggressiv stämning, i uppdelningen mellan de som ”minsann bidrar” genom att betala och de som ”snyltar på systemet”. Men den där dikotomin är falsk. Vi är alla resenärer och tjänar på att ha ett öppet och solidariskt samhälle. Att betalande resenärer ska känna solidaritet med SL som tvingar oss att betala skitmycket för biljetter snarare än våra medmänniskor är befängt.

Vad tänker ni att ni ska uppnå genom kampanjen?
Kampanjens övergripande mål är att ändra hur vi ser på kollektivtrafiken, som något som är till för alla istället för bara oss som har råd att betala det svindyra månadskortet. Men också att de som plankar, oavsett om de bara gör det för att de inte har råd den här månaden eller av politiska skäl, ska slippa skämmas och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
http://planka.nu/2013/05/13/intervju...mig-kampanjen/

Jag skulle vilja höra vad andra människor har för syn på det här. Jag har själv inte någon enorm koll på vilka för- och nackdelar som det skulle innebära att ha gratis kollektivtrafik.
Personen som uttalar sig här känns dock extremt svävande i sina påståenden och är väldigt svår att ta på allvar. Jag kan iallafall inte hitta några sakliga argument överhuvudtaget.

Några frågor:
1. Är 790:- en skithög summa för att kunna röra sig fritt i hela Stockholmsregionen en hel månad?

2. Påverkar man verkligen företaget SL genom att vägra betala för sina resor, men utan att vara aktiv i frågan på något annat vid (vilket jag gissar på är fallet för det flesta som plankar). Om ja, hur då?

3. Hur ser du på folk som plankar? Utsugande, osolidariska snyltare eller människor som protesterar mot ett "system" som är felaktigt?

Jag kan väl besvara mina frågor själv:

1. Nej.
2. Nej, det tror jag inte att man gör.
3. Det är nog väldigt individuellt. Många av dem som försöker ta rygg på mig är ofta av samma slag: Man 20-30 år, jämnt fördelat över hela etnicitetspektrumet. Av klädsel att bedöma inga höginkomsstagare (fördomar från min sida, kanske). De flesta sätter sig inte på tvären utan backar bara när jag vänder mig om och stirrar på dem. Häromdagen var det en nisse som började protestera och käfta emot, men det är sällan det händer (etnisk svensk, JanOlsson).
Jag tror att 90% bara inte vill betala för sig, 9% låtsas att de gör någon form av insats och vill inte betala för sig och 1% är aktiva plankare som vill få till en förändring.

Senast redigerad av BlötSnö den 2013-05-14 klockan 12:29.
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:30   #2
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
1. Det är väl dyrare jämfört med andra länder

2. blir förlusten stor höjer de kanske priset ytligare eller om det skulle läggas på skatten så blir det vi som betalar skatt som får stå för kalaset, tycker vi har höga skatter som det är redan nu.

3.är jag elak om jag säger att jag inte alls gillar snyltare?! Och speciellt inte de som tycker att de har rätt att göra som de vill utan att ta hänsyn till andra

Senast redigerad av jenni den 2013-05-14 klockan 12:37.
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:33   #3
micke81
något kärvare

Reg.datum: Sep 2007
Förkastligt,enda resultatet vi ser och kommer se mer av är att vi som betalar för oss kommer få betala mer.

Plankare är och förblir vidriga parasiter.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:35   #4
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
1.nej snarast billigt
2.nej
3. de vill bara inte betala, några få gömmer sig bakom något "högre syfte" = osolidariska snyltare
Gammal 2013-05-14, 12:35   #5
Blaine
Barnmorska

Blaines avatar

Reg.datum: May 2006
Betalade mitt månatliga SL-kort i förrgår – det kändes som vanligt.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:38   #6
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Vad går den ut på?
Det är en knapp som man kan ha på jackan eller ryggsäcken som signalerar att det är okej att gå bakom en i spärrarna. Med de nya spärrarna blir ju plankningen tyvärr en konflikt resenärer emellan, trots att det är företaget SL man eventuellt påverkar med sin plankning, och inte andra resenärer.
Varför saknar de normalt funtad förmåga att se konsekvenser?

Citat:
Vad tänker ni att ni ska uppnå genom kampanjen?
Kampanjens övergripande mål är att ändra hur vi ser på kollektivtrafiken, som något som är till för alla istället för bara oss som har råd att betala det svindyra månadskortet. Men också att de som plankar, oavsett om de bara gör det för att de inte har råd den här månaden eller av politiska skäl, ska slippa skämmas och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
790kr för fri transport i en månad, svindyrt?

Är det ens lönt att ge dessa verklighetsfrånvarande människor uppmärksamhet?

Senast redigerad av MathiasF den 2013-05-14 klockan 12:40.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:40   #7
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Nu när SL har ett elektroniskt system så borde de kunna erbjuda fler lösningar för korten typ innerstadskort, kort mellan 2 stationer osv. Jag tycker även att 50kr tor i innerstan kan va lite att ta i.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:42   #8
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed

Hackenschmidts avatar

Reg.datum: Sep 2011
1) Nej, men klart det känns i plånboken för de flesta.
2) Vet ej
3) Smidigt att a) slippa betala b) känna sig som en rebell c) tro man är aktivist - allt i ett. Jag gör ingen större distinktion mellan plankning och snatteri. Ta sig rättigheter på andras bekostnad är inte solidaritet för mig.

Däremot är jag fullkomligt negativt inställd till gratis kollektivtrafik, men när den nu kostar så får man betala för sig. Vill man driva frågan så kan man göra det på annat sätt.
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:52   #9
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Brukar alltid stanna upp när jag går igenom spärrarna för att knuffa bort eventuella parasiter.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:54   #10
MathiasF
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Brukar alltid stanna upp när jag går igenom spärrarna för att knuffa bort eventuella parasiter.
Hade gjort samma om jag åkte tunnelbana i stockholm.
Gammal 2013-05-14, 12:57   #11
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Ska ni ställa er och aktivt knuffa bort folk?
Gammal 2013-05-14, 12:58   #12
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Du märker ganska enkelt om någon tar rygg på dig. Skiter väl i om folk plankar med andra. Men mig ska de inte få hjälp av.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:59   #13
MathiasF
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Givetvis tar jag mig inte friheter som någon jävla stenkastare,
men jag låter ingen krama min rumpa genom spärrarna.
Gammal 2013-05-14, 13:00   #14
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Du märker ganska enkelt om någon tar rygg på dig. Skiter väl i om folk plankar med andra. Men mig ska de inte få hjälp av.
Jo men jag tänkte mest att det kan ju vara någon med kort som har bråttom/inte orkar ta upp kortet
Gammal 2013-05-14, 13:05   #15
micke81
något kärvare

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasF Visa inlägg
Givetvis tar jag mig inte friheter som någon jävla stenkastare,
men jag låter ingen krama min rumpa genom spärrarna.
Rent tekniskt sett så kan det nog vara korrekt,då man har en medborgerlig rättighet att fysiskt förhindrar att ett brott begås och även en moralisk skylldighet,men jag förstår ditt tänk och man bör tänka sej för så man inte sjunker till samma nivå som anarkistiska stenkastare.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.