Citat:
För någon vecka sedan startades Planka med mig-kampanjen i Stockholm, och riktar sig till de betalande resenärer som vill hjälpa plankare. Vi har gjort en intervju med initiativtagaren Sanna Samuelsson för att få veta mer! Och tips till alla plankare alltså: när du ser symbolen på någons ryggsäck eller jacka så vet du att de är vänligt sinnade Kampanjen kan nås på plankamedmig@gmail.com
Varför startade ni kampanjen?
Därför att vi saknade ett sätt att signalera till folk utan kort att vi, trots att vi har kort, inte är fientligt inställda till de som plankar. Många av mina plankande vänner har berättat om hur de blir utskällda när de försöker gå bakom folk i de nya höga spärrarna. Att de blir sedda som utsugare, som osolidariska snyltare. Jag och många andra med kort gör inte så utan håller kanske hellre upp spärren efter oss, men det kan tolkas som en avvärjande gest också.
Vad går den ut på?
Det är en knapp som man kan ha på jackan eller ryggsäcken som signalerar att det är okej att gå bakom en i spärrarna. Med de nya spärrarna blir ju plankningen tyvärr en konflikt resenärer emellan, trots att det är företaget SL man eventuellt påverkar med sin plankning, och inte andra resenärer.
Hur påverkar avgiftstrycket förhållandet mellan resenärer?
Det skapar en aggressiv stämning, i uppdelningen mellan de som ”minsann bidrar” genom att betala och de som ”snyltar på systemet”. Men den där dikotomin är falsk. Vi är alla resenärer och tjänar på att ha ett öppet och solidariskt samhälle. Att betalande resenärer ska känna solidaritet med SL som tvingar oss att betala skitmycket för biljetter snarare än våra medmänniskor är befängt.
Vad tänker ni att ni ska uppnå genom kampanjen?
Kampanjens övergripande mål är att ändra hur vi ser på kollektivtrafiken, som något som är till för alla istället för bara oss som har råd att betala det svindyra månadskortet. Men också att de som plankar, oavsett om de bara gör det för att de inte har råd den här månaden eller av politiska skäl, ska slippa skämmas och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
|
http://planka.nu/2013/05/13/intervju...mig-kampanjen/
Jag skulle vilja höra vad andra människor har för syn på det här. Jag har själv inte någon enorm koll på vilka för- och nackdelar som det skulle innebära att ha gratis kollektivtrafik.
Personen som uttalar sig här känns dock extremt svävande i sina påståenden och är väldigt svår att ta på allvar. Jag kan iallafall inte hitta några sakliga argument överhuvudtaget.
Några frågor:
1. Är 790:- en skithög summa för att kunna röra sig fritt i hela Stockholmsregionen en hel månad?
2. Påverkar man verkligen företaget SL genom att vägra betala för sina resor, men utan att vara aktiv i frågan på något annat vid (vilket jag gissar på är fallet för det flesta som plankar). Om ja, hur då?
3. Hur ser du på folk som plankar? Utsugande, osolidariska snyltare eller människor som protesterar mot ett "system" som är felaktigt?
Jag kan väl besvara mina frågor själv:
1. Nej.
2. Nej, det tror jag inte att man gör.
3. Det är nog väldigt individuellt. Många av dem som försöker ta rygg på mig är ofta av samma slag: Man 20-30 år, jämnt fördelat över hela etnicitetspektrumet. Av klädsel att bedöma inga höginkomsstagare (fördomar från min sida, kanske). De flesta sätter sig inte på tvären utan backar bara när jag vänder mig om och stirrar på dem. Häromdagen var det en nisse som började protestera och käfta emot, men det är sällan det händer (etnisk svensk, JanOlsson).
Jag tror att 90% bara inte vill betala för sig, 9% låtsas att de gör någon form av insats och vill inte betala för sig och 1% är aktiva plankare som vill få till en förändring.