Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-27, 00:59   #1
Pontus
Beach 2023

Reg.datum: Jan 2003
Psylliumfrön + snabbmat

Denna dag har jag i princip bara käkat snabbmat (vart å jobbat utan planering av mat) och efter att ha käkat en liten pizza för ett tag sedan kom jag att tänka på det med Psylliumfrön. De skall tydligen sänka GI rätt bra har jag listat ut genom att söka lite...

Visst, käkar jag bara snabbmat så är ju oftast maten inte nyttig på något sätt men om jag tar Psylliumfrön till varje snabbmatsmåltid så borde åtminstonde GI sänkas, eller? Det borde ju vara bra om man inte vill lägga på sig fett lättare istället för muskler, insulinkänlighet? Eller är det II som är avgörande där eller har GI nåt med ökningar av fett/muskler?

Det jag vill komma fram till är Psylliumfrön bra att ta om jag käkar snabbmat? Och hur mycket Psylliumfrön för varje måltid? För ett tag sen åt jag tex Billys Pizza på knappt 200g, hur mycket frön skall man då ta?

Finns det nåt att sänka II med? Har för mig att man inte kunde slå ihop maten där på samma sätt som på GI så det kanske inte går...
Pontus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 06:34   #2
RealElwood
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Pizza har ju redan lågt GI, fettet sänker kolhydraterna. Så ju fetare mat desto längre från det hemska insulinträsket är du....
RealElwood är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 07:17   #3
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by RealElwood
Pizza har ju redan lågt GI, fettet sänker kolhydraterna. Så ju fetare mat desto längre från det hemska insulinträsket är du....
Pizza ger en enorm insulinutsöndring pga det mättade fettet och degen. Så långt ifrån insulinträsket hamnar man inte.
Gammal 2004-02-27, 13:58   #4
Pontus
Beach 2023

Okej tänkte mest på den stora delen vitt bröd som det är, glömde fettet (som iofs inte heller är det bästa). Den mesta snabbmaten är ju ganska fet så GI är alltså inget att ora sig för, och därför är Psylliumfrön inget att fundera över heller när man käkar snabbmat? (pizza, matlådor, vissa hamburgermål osv)

Det finns alltså inget sätt att minska insulinutsöndringen då mer än att byta ut måltiden helt?

Snabbmat är alltså ofta "bra" ur GI-synpunkt men dålig om man ser till näring och II?
Pontus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 14:38   #5
LunaSpice
Registered User

Citat:
Originally posted by Pontus
Snabbmat är alltså ofta "bra" ur GI-synpunkt men dålig om man ser till näring och II?
Ja.
Gammal 2004-02-27, 16:59   #6
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Det blir mindre insulin om du käkar ala.
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 18:04   #7
Castro
Registered User

Castros avatar

Citat:
Originally posted by Prankie
Det blir mindre insulin om du käkar ala.
Är det verkligen vetenskapligt bevisat än?
Castro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 12:36   #8
LunaSpice
Registered User

Citat:
Originally posted by Castro

Är det verkligen vetenskapligt bevisat än?
ALA ökar uttrycket av GLUT4kanaler på cellytorna. Eftersom GLUT4 transporterar in glukoset i cellerna så kommer detta leda till att glukoset snabbare kommer in i cellerna vilket i sin tur ger mindre insulinutsöndring.

Engagement of the Insulin-sensitive Pathway in the Stimulation of Glucose Transport by Alpha-lipoic Acid in 3T3-L1 Adipocytes.

Diabetologia 2000 (Mar); 43 (3): 294–303

Yaworsky K, Somwar R, Ramlal T, Tritschler HJ, Klip A

RESULTS: Short-term treatment of 3T3-L1 adipocytes with R (+) alpha-lipoic acid rapidly stimulated glucose uptake in a wortmannin-sensitive manner, induced a redistribution of GLUT1 and GLUT4 to the plasma membrane, caused tyrosine phosphorylation of insulin receptor substrate-1 and of the insulin receptor, increased the antiphosphotyrosine-associated and insulin receptor substrate-1 associated phosphatidylinositol 3-kinase activity and stimulated Akt activity.

CONCLUSION/INTERPRETATION: These results indicate that R (+) alpha-lipoic acid directly activates lipid, tyrosine and serine/threonine kinases in target cells, which could lead to the stimulation of glucose uptake induced by this natural cofactor. These properties are unique among all agents currently used to lower glycaemia in animals and humans with diabetes.

Senast redigerad av LunaSpice den 2004-02-28 klockan 12:44.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.