2013-03-24, 18:19
|
#1
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
|
Trafikfråga, vem har företräde?
Vem har företräde och varför?
Finns ingen "lämna företräde"-skylt eller så.
__________________
P r o f e . t
|
|
|
2013-03-24, 18:21
|
#2
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 287
|
eftersom den gröna bilen förmodligen kör på en huvudled behöver inte han lämna företräda för den röda bilen,
jag antar att det är en huvudled den gröna bilen åker på!
|
|
|
2013-03-24, 18:21
|
#3
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
|
Ögonkontakt och hänsyn är väl det som gäller? Eller kan man applicera störst går först här?
|
|
|
2013-03-24, 18:26
|
#4
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 358
|
jag skulle säga gröna, eftersom den rödas går in i den grönas,
och inte tvärtom
|
|
|
2013-03-24, 18:27
|
#5
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 908
|
Man får helt enkelt köra på kugghjuls-principen.
Men det var nog världens kortaste påkörningsfält :P
Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-03-24 klockan 18:29.
|
|
|
2013-03-24, 18:27
|
#6
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
|
Sådär ser det ut IRL.
__________________
P r o f e . t
|
|
|
2013-03-24, 18:30
|
#8
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
|
Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.
__________________
P r o f e . t
|
|
|
2013-03-24, 18:48
|
#9
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
|
Rätta mig om jag har fel, men visst heter det att ingen har företräde, däremot finns det situationer där man ska lämna företräde?
__________________
Lennart, Sir.
|
|
|
2013-03-24, 18:50
|
#10
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky
Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.
|
Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.
|
|
|
2013-03-24, 18:55
|
#11
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 861
|
Ja, dom får acc-fälten kan ju inte bara dundra in hursomhelst såklart. Men när man själv kör på motorvägen, iallafall jag, och jag ser att någon är påväg in så lägger jag mig ju såklart ut i en fil till på en gång, alternativt, saktar ned eller kör på lite fortare beroende på situationen
|
|
|
2013-03-24, 18:57
|
#12
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge
Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.
|
Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.
Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.
__________________
P r o f e . t
|
|
|
2013-03-24, 18:59
|
#13
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
|
Håller man hastighetsbegränsningen i högerfilen på en i övrigt tom motorväg så ska man inte behöva byta fil för att någon från accelerationsfältet inte kan anpassa hastigheten utan kör ut framför en i 90. På min körskola var de i alla fall noga med att man inte slöade på påfarterna.
|
|
|
2013-03-24, 19:03
|
#14
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky
Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.
Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.
|
Hur försäkringsbolagen resonerar är inte alltid logiskt utan det kan förstås bli delat ansvar. Min gissning är dock att den som kommer från accelerationsfältet har största ansvaret eftersom han gör ett filbyte och inte lyckats anpassa hastigheten.
|
|
|
2013-03-24, 19:06
|
#15
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 46
|
Grundregeln.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.
|
    
|