Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-24, 18:19   #1
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
Trafikfråga, vem har företräde?



Vem har företräde och varför?

Finns ingen "lämna företräde"-skylt eller så.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:21   #2
dauit
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 287
eftersom den gröna bilen förmodligen kör på en huvudled behöver inte han lämna företräda för den röda bilen,

jag antar att det är en huvudled den gröna bilen åker på!
dauit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:21   #3
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Ögonkontakt och hänsyn är väl det som gäller? Eller kan man applicera störst går först här?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:26   #4
miaz
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 358
jag skulle säga gröna, eftersom den rödas går in i den grönas,
och inte tvärtom
miaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:27   #5
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 908
Man får helt enkelt köra på kugghjuls-principen.
Men det var nog världens kortaste påkörningsfält :P

Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-03-24 klockan 18:29.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:27   #6
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400


Sådär ser det ut IRL.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:27   #7
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:30   #8
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:48   #9
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Rätta mig om jag har fel, men visst heter det att ingen har företräde, däremot finns det situationer där man ska lämna företräde?
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:50   #10
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.
Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:55   #11
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 861
Ja, dom får acc-fälten kan ju inte bara dundra in hursomhelst såklart. Men när man själv kör på motorvägen, iallafall jag, och jag ser att någon är påväg in så lägger jag mig ju såklart ut i en fil till på en gång, alternativt, saktar ned eller kör på lite fortare beroende på situationen
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:57   #12
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 400
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.
Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.

Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:59   #13
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
Håller man hastighetsbegränsningen i högerfilen på en i övrigt tom motorväg så ska man inte behöva byta fil för att någon från accelerationsfältet inte kan anpassa hastigheten utan kör ut framför en i 90. På min körskola var de i alla fall noga med att man inte slöade på påfarterna.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:03   #14
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 439
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.

Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.
Hur försäkringsbolagen resonerar är inte alltid logiskt utan det kan förstås bli delat ansvar. Min gissning är dock att den som kommer från accelerationsfältet har största ansvaret eftersom han gör ett filbyte och inte lyckats anpassa hastigheten.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:06   #15
Dyrgripen
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 46
Grundregeln.
Dyrgripen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)