Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-23, 15:01   #1
Trytter
Registered User

Trytters avatar

Reg.datum: Oct 2003
Kolhydrater före/under träning

Har ganska länge experimenterat med mitt eget kolhydratsintag och kommit fram till att jag mår bäst och presterar bäst med att inta majoriteten före/under träning tillsammans med EAA. Körde länge på vanlig "stärkelsemat" av praktiska orsaker, massor av bröd eller ris, havre osv osv. Ville dock ha "renare" kolhydratskällor och var sugen på att experimentera ytterligare så jag testade malto och vitargo. Det här funkar dock inte särskilt bra på mig då jag (subjektiv upplevelse) mår dåligt (magen) samt får väldigt ostabilt blodsocker.
Träningen är huvudsakligen styrketräning.
Till frågan, jag funderar lite på att köra på torkad frukt i samband med träning men är tveksam med tanke på fruktoshalten, det är ca 70-100g kolhydrater som intas huvudsakligen före/under träning.
Godis är jag inte särskilt glad för att prova, även om jag på forumet läst en del om "glukosgodis" i samband med träning.
Efter mer läsand hittade jag russin men är inte säker på hur fruktos/glukos halten är med tanke på om man intar ca 70g kolhydrater?
Hur är fruktos/glukosfördelningen i russin? Finns det annan torkad frukt som kan funka bättre/lika bra? Fikon, Dadlar eller andra.
Har inget behov av att kolhydraterna ska vara "ubersnabba" men snarare är någon mellanting att föredra.
Försöker dock undvika allt för mycket gluten och vill gärna åt en "renare" kolhydratskälla.
Så hur funkar torkad frukt i större mängder som kolhydratskälla runt träning?
Trytter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 17:50   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du måste dricka till. Antingen dricker du eller så drar kolhydraterna till sig vatten från magsaften.

För mig låter det smartare att dricka juice blandat med hälften vatten innan träningen = ungefär isotont.

Ännu bättre är att fylla på med kolhydraterna efter träningspasset så att glykogendepåerna är fulla till nästa träningspass. Jag kan tänka mig ris, majs, potatis, bovete osv som alla är utan gluten.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 14:13   #3
Trytter
Registered User

Trytters avatar

Började tänka lite och funderade på om det inte var en bra idé att försöka ta reda på varför jag reagerar som jag gör på malto/vitargo, det verkar ju funka bra för de flesta.
Magproblemen är jag ganska säker på att de uppstår när jag druckit för lite vatten. Det jag inte riktigt förstår är varför jag upplever att blodsockret blir så pass instabilt som det blir trots att man intar det direkt före/under träning. Har testat allt mellan 30-80g med samma reaktion. Kan det ha ngt med insulinkänsligheten? Eller är det en vanesak? Kandke öka långsamt för att kroppen kan vänja sig, min kost i övrigt är väldigt sockerfattig.
Som sagt har jag ju haft bra resultat med större mängd kolhydrater från andra källor. En annan markant skillnad jag märkt är att när jag får kolhydraterna från malto/vitargo jämfört med andra kolhydratskällor är att jag tenderar att dra på mig mycket mer vätska även "utanför musklerna", den där vätskan som gör att man ser plufsig ut. Jag har en rätt låg kroppsfettprocent så det syns tydligt som om man gått upp ett par kilo fett. Detta har ju försvunnit efter en natts sömn men jag tycker ändå det är märkligt då jag inte får samma reaktion när jag intar kolhydraterna från andra källor. Kan det vara en idé att blanda malton med ex palatinos eller annan lågglykemisk källa? Eller testa bara malto lite längre, stegra långsamt och se om kroppen vänjer sig?

Den där om juice och vatten = ungefär isotont får du gärna förklara igen om du inte har ngt emot det. Isoton har med "samma osmolaritet" att göra om jag inte minns fel, men är inte 100 på hur du menar i sammanhanget....

Tack så mycket för hjälpen förresten!
Gammal 2013-03-24, 16:26   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Isoton dryck är ca 6 gram sackaros / dl.

Juice brukar innehålla 10 - 12 gram kolhydrater / dl.
1/4 glukos, 1/4 fruktos och 1/2 sackaros. Bortser vi från kalium i juicen så behöver du späda juicen minst hälften, gärna 2/3 med vatten för att inte belasta magsäcken.

Är smartare att dricka maltodextrin istället som blir isotont vid ca 15 - 20 %.
Ännu smartare är att fylla på med kolhydrater övriga tider på dygnet så att glykogendepåerna är fulla innan träningen.
Gammal 2013-03-24, 16:28   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trytter Visa inlägg
Det jag inte riktigt förstår är varför jag upplever att blodsockret blir så pass instabilt som det blir trots att man intar det direkt före/under träning.
Är du säker på att det är blodsockerproblem och inte blodtrycksfall du känner?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:13   #6
Trytter
Registered User

Trytters avatar

Hmm, kanske det är bäst att ställa maltofrågan i en ny post så jag inte blandar ihop det hela. Vill bara undvika att frågebomba forumet... =)
Sverker: Tack igen för hjälpen och förtydligandet! En lite följdfråga dock.. "Maltodextrin blir isotont vid 15-20%", men vad innebär det i praktiken?

King Grub: Är inte alls säker! Men inte helt säker på definitionsskillnaden mellan blodsockerfall & blodtrycksfall heller. Vet att jag läst skillnaden mellan de båda här på forumet en gång tidigare så jag får söka och se om jag hittar. Om det istället rör sig om ett blodtrycksfall, vad skulle det kunna bero på i mitt fall? Skulle maltodextrin kunna utlösa ngt sånt eller beror det på helt andra faktorer?

Tack igen för hjälpen och tålamodet! Inte lätt att föra en normal konversation när det glappar så pass i kunskapsnivån.....

EDIT: Hitta skillnaden mellan blodsocker & blodtrycksfall och det kunde jag ju iofs ha funderat ut med enkel logik... =) Men jag är fortfarande tveksam på hur de just relaterar till mitt intag av maltodextrin eller Vitargo.

Senast redigerad av Trytter den 2013-03-24 klockan 18:17.
Gammal 2013-03-24, 19:47   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trytter Visa inlägg
Hmm, kanske det är bäst att ställa maltofrågan i en ny post så jag inte blandar ihop det hela. Vill bara undvika att frågebomba forumet... =)
Sverker: Tack igen för hjälpen och förtydligandet! En lite följdfråga dock.. "Maltodextrin blir isotont vid 15-20%", men vad innebär det i praktiken?
Att du får i dig 15 gram snabba kolhydrater per dl vätska. Snabba kolhydrater som inte fastnar i magsäcken utan snabbt passerar ned i tarmarna för att absorberas.

Ifall du upplever en blodryckningssänkning i normalfallet kan kanske en isoton lösning hjälpa dig genom att drycken inte plockar vatten från blodet.
Gammal 2013-03-25, 11:49   #8
Trytter
Registered User

Trytters avatar

Tack igen! Tror dock inte det är vattenmängden som är problemet. Är ganska bra på att dricka ordentligt till och som sagt är det ju endast när jag använder malto eller vitargo jag upplever det som känns som blodsocker/blodtrycksfall. Man kan inte utlösa en liknande reaktion genom att dricka för mycket vatten?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:55.