Började tänka lite och funderade på om det inte var en bra idé att försöka ta reda på varför jag reagerar som jag gör på malto/vitargo, det verkar ju funka bra för de flesta.
Magproblemen är jag ganska säker på att de uppstår när jag druckit för lite vatten. Det jag inte riktigt förstår är varför jag upplever att blodsockret blir så pass instabilt som det blir trots att man intar det direkt före/under träning. Har testat allt mellan 30-80g med samma reaktion. Kan det ha ngt med insulinkänsligheten? Eller är det en vanesak? Kandke öka långsamt för att kroppen kan vänja sig, min kost i övrigt är väldigt sockerfattig.
Som sagt har jag ju haft bra resultat med större mängd kolhydrater från andra källor. En annan markant skillnad jag märkt är att när jag får kolhydraterna från malto/vitargo jämfört med andra kolhydratskällor är att jag tenderar att dra på mig mycket mer vätska även "utanför musklerna", den där vätskan som gör att man ser plufsig ut. Jag har en rätt låg kroppsfettprocent så det syns tydligt som om man gått upp ett par kilo fett. Detta har ju försvunnit efter en natts sömn men jag tycker ändå det är märkligt då jag inte får samma reaktion när jag intar kolhydraterna från andra källor. Kan det vara en idé att blanda malton med ex palatinos eller annan lågglykemisk källa? Eller testa bara malto lite längre, stegra långsamt och se om kroppen vänjer sig?
Den där om juice och vatten = ungefär isotont får du gärna förklara igen om du inte har ngt emot det. Isoton har med "samma osmolaritet" att göra om jag inte minns fel, men är inte 100 på hur du menar i sammanhanget....
Tack så mycket för hjälpen förresten!