Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-19, 12:18   #1
Skön
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Börja på ny kula som vuxen - utan direkt utbildning

Har harvat för länge på mitt jobb nu, och 23 år gammal(pojk) så vill jag göra något annat. Men med mediokra betyg och stukad självkänsla så känns inte alternativen så många. Så kära vänner, upplys mig om idéer på vad man kan tänkas hitta på. Jag är mest sugen på någon form av utbildning som leder till ett säkert jobb.
KOMVUX, KY, eller hur gör man?

Jag är sugen på att bli ambulansförare eller liknande. Det som går bort är hantverksjobb och ja frisör och dylikt.

Tack vänner!
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:40   #2
feyin
Busunge

feyins avatar

Reg.datum: Aug 2008
23 år... Världen är öppen! Mitt råd är inte att ta den första bästa utbildningen du hittar för i panik över att man tror det är bråttom. Ha tålamod och välj det du tycker verkar intressant och rimligt. Sedan får du jobba upp den behörighet som krävs till just detta om det är något du inte redan har.

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:57   #3
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Har harvat för länge på mitt jobb nu, och 23 år gammal(pojk) så vill jag göra något annat. Men med mediokra betyg och stukad självkänsla så känns inte alternativen så många. Så kära vänner, upplys mig om idéer på vad man kan tänkas hitta på. Jag är mest sugen på någon form av utbildning som leder till ett säkert jobb.
KOMVUX, KY, eller hur gör man?

Jag är sugen på att bli ambulansförare eller liknande. Det som går bort är hantverksjobb och ja frisör och dylikt.

Tack vänner!
Läs upp dina betyg på komvux/distans? NTI skolan tex är bra. då kan du ju välja hur mycket du vill plugga kvartstid tex och fortfarande jobba. Sen har du ju tid på och fundera på någon högskoleutbildning du vill gå framöver.
Gammal 2013-03-19, 13:18   #4
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
23 år? Fortfarande barnrumpa med massor av möjligheter! Högskoleprovet minst 2 gånger ska göras. Köp högskoleprovboken när du ska studera för det, det räddade mitt liv vid 25 års ålder.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 13:22   #5
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Som sagt, 23 är inget, 33 funkar, 43 är tufft 53 är snudd på självmord och 63 är kaxigt ;-)
Gammal 2013-03-19, 14:26   #6
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Folkhögskola, bo på deras internat gå klart allmänt program ett år, du flyttar bort och träffar nytt folk. Sedan söker du in på en lämplig linje nästa höst. Det är öppet intag. Kostar 4000kr månad som täcks av CSN och då ingår allt.

Sjuksköterska låter kanske som ett jobb för dig? Inriktining mot akutsjukvård och anestesi.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 15:18   #7
spas
Registered User

Reg.datum: Jan 2003
Det känns inte som att rubriken matchar innehållet. =)

Halva min klass på högskolan vart nog fan runt 25 när de började.

Har du barn och dyra huslån blir det lite snårigt. Om inte så läs upp betyg, gå någon KY utbildning som intresserar dig eller bara testa nått annat jobb ett tag.

"The world is yours" känns passande.
Gammal 2013-03-19, 15:21   #8
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Kör bara!

Mvh 25åring som siktar på tekniskt basår till hösten.
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 15:27   #9
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Lokförare KY 60 veckor. Bra jobb. Bra betalt. Dåliga arbetstider (beroende på var man arbetar). Beroende på var du bor så är det en viss brist inom den yrkeskategorin, så arbete lär du kunna få. En del pensionsavgångar av efterkrigstidsbarnen nu.

Ambulansförare måste väl vara utbildade sjuksköterskor eller liknande förresten?
Inte bara köra dit fort och sedan sitta och löka i bilen medan andra jobbar.
Gammal 2013-03-19, 15:30   #10
Skön
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Lokförare KY 60 veckor. Bra jobb. Bra betalt. Dåliga arbetstider (beroende på var man arbetar). Beroende på var du bor så är det en viss brist inom den yrkeskategorin, så arbete lär du kunna få. En del pensionsavgångar av efterkrigstidsbarnen nu.

Ambulansförare måste väl vara utbildade sjuksköterskor eller liknande förresten?
Inte bara köra dit fort och sedan sitta och löka i bilen medan andra jobbar.
Tack för bra förslag, man får inte vara kräsen men som många sagt så är jag väl inte körd än och lokförare är kanske inte riktigt något jag skulle vilja jobba som ändå
Gammal 2013-03-19, 15:38   #11
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Tack för bra förslag, man får inte vara kräsen men som många sagt så är jag väl inte körd än och lokförare är kanske inte riktigt något jag skulle vilja jobba som ändå
Nej, du är definitivt inte körd än. Det finns en väldig massa möjligheter och man brukar kunna få en del förslag via sådana här trådar, samt fråga bekanta osv.
Enda anledningen att jag kör tåg är för att en polare gör det och jag inte kom på något vettigare att syssla med som hade en kort utbildning, genererade en vettig inkomst och inte hade höga betyg som antagningskrav (det är antagningstester som gäller).

Annars vette fasen vad du skulle kunna syssla med. Det beror ju på hur man är som person. Jag skulle till exempel aaaaaaaldrig kunna tänka mig att vara cykelbud eller knacka dörr och sälja saker, medan min polare har gjort dessa saker med glädje, men vägrar köra tåg.

Det borde väl finnas lite olika hemsidor där man kan få inspiration. Även mässor och liknande.
Hitta en vettig utbildning och se till att den innefattar ett utbytesår utomlands. Det är guld att få komma iväg och se världen lite och vara produktiv samtidigt.

Kan förresten tillägga att jag inte har för avsikt att stanna kvar i mitt arbete fram till pension. Jag letar hela tiden efter nya vägar att gå. Det lär jag fortsätta med fram till pension. Man måste prova nya saker. Lite omväxling håller en nog ung i både kropp och sinne.

Senast redigerad av BlötSnö den 2013-03-19 klockan 15:39.
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 15:43   #12
Skön
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Nej, du är definitivt inte körd än. Det finns en väldig massa möjligheter och man brukar kunna få en del förslag via sådana här trådar, samt fråga bekanta osv.
Enda anledningen att jag kör tåg är för att en polare gör det och jag inte kom på något vettigare att syssla med som hade en kort utbildning, genererade en vettig inkomst och inte hade höga betyg som antagningskrav (det är antagningstester som gäller).

Annars vette fasen vad du skulle kunna syssla med. Det beror ju på hur man är som person. Jag skulle till exempel aaaaaaaldrig kunna tänka mig att vara cykelbud eller knacka dörr och sälja saker, medan min polare har gjort dessa saker med glädje, men vägrar köra tåg.

Det borde väl finnas lite olika hemsidor där man kan få inspiration. Även mässor och liknande.
Hitta en vettig utbildning och se till att den innefattar ett utbytesår utomlands. Det är guld att få komma iväg och se världen lite och vara produktiv samtidigt.

Kan förresten tillägga att jag inte har för avsikt att stanna kvar i mitt arbete fram till pension. Jag letar hela tiden efter nya vägar att gå. Det lär jag fortsätta med fram till pension. Man måste prova nya saker. Lite omväxling håller en nog ung i både kropp och sinne.

Nej säljjobb går bort för mig också. Du får säga till om du kommer på något mer
Gammal 2013-03-19, 15:45   #13
Skön
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81 Visa inlägg
Läs upp dina betyg på komvux/distans? NTI skolan tex är bra. då kan du ju välja hur mycket du vill plugga kvartstid tex och fortfarande jobba. Sen har du ju tid på och fundera på någon högskoleutbildning du vill gå framöver.
Hur fungerar det där? tyckte det var svårt att orientera sig på hemsidan. Är det en hemsida som samlar alla utbildnigar som inte är högskola/universitet? hur står det sig gentemot t.ex. plugga liknande saker på universitet?
Gammal 2013-03-19, 15:46   #14
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
1) Läs tekniskt basår. Flera ingenjörslinjer har låga intagningspoäng (relativt sett) pga svårighetsgraden och har mest tuffa behörighetskrav (återigen, relativt sett). Du kan även passa på att göra HP vilket förstorar dina chanser avsevärt.

2) Flytta till Kina. Busenkelt att få jobb som engelskalärare här med en lön på cirkus 8000 i månaden, vilket man kan leva som en kung på
Gammal 2013-03-19, 15:57   #15
Treyman
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Satsa på något eget?
Treyman är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.