2012-04-08, 16:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
95an 1mpulseS0D börjar med SL5x5
Då har jag hittat hit och har redan läst massor av nyttiga saker om träning osv. Lite info om mig själv då.
Jag har tränat sedan början av höstterminen då jag gick i 9an, går nu vårterminen i ettan på gymnasiet, så cirka 1,5 år har jag tränat. Jag är verkligen ingen stark person (detta ska det bli ändring på  )!
Är 17 år, född 1995, fyller år 4e februari, väger runt 80kg och är 184cm lång, jag är ganska tunn och svag (enligt mig själv), har en ganska kass kondition, orkar precis springa i cirka 15-20 minuter i ett lugnt tempo.. Testade på SL5x5 lite smått nu i veckan och börjar ordentligt imorgon.
Jag började träna för att jag behövde bättre fysik, med tanke på att jag inte är aktiv inom någon sport och är väldigt intresserad av datorer (går ett teknikprogram med spelprogrammeringsinriktning på gymnasiet) så rör jag inte väldigt mycket på min kropp. Detta blev det dock ändring på när mina vänner började gymma när vi gick i 9an, dock hade vi ingen ordentlig träningsplan, utan körde lite hur som helst på de maskiner(!) som fanns och de övningar vi visste. Det blev också en hel del snack och därmed ofokuserad träning och man tjänade inget på det. Tränar för tillfället själv (om det inte är någon annan på gymmet, det vill säga).
Mina andra fritidsintressen är modellbygge, datorer, gitarrspelande, trumspelande, cosplaying, gaming. För tillfället håller jag på att bygga en stormtrooper ifrån Star Wars
Mitt mål med träningen kommer att vara att komma i form och få styrka. Innan 2012 är över vill jag helst att det ska synas lite muskler i avslappnat läge
Om ni har tips för en nybörjare som kör SL5x5 så är det bara att hojta till
Tränar måndagar, tisdagar och torsdagar.
|
|
|
2012-04-09, 11:46
|
|
Registered User
|
Då var första SL passet avklarat utan problem.  Kändes lite lustigt att bara köra stången, men det kändes ändå.
5x5x20 Knäböj
5x5x20 Bänkpress
5x5x30 Stångrodd
Blev lite konstig ordning jag körde det då det var folk som körde "Cirkelträning" på cirka 4-5 olika maskiner/bänkpress/stång.
För tillfället känns detta som ett bra träningsprogram som kommer bli utmanande senare
Over and out.
|
|
|
2012-04-10, 16:21
|
|
Registered User
|
Andra passet avklarat. Gick även detta utan några problem! Marklyftet trodde jag skulle vara tyngre, men icke  Tänk vad man underskattat sig
5x5x22,5 Knäböj
5x5x20 Militärpress
1x5x40 Marklyft
Kändes som att det gick bra idag också! Kom åt allt direkt när jag behövde det, vilket gick som smort då Knäböjen börjar med att använda stång och marklyftet avslutar. Känns fint i kroppen då man enbart kör cirka 45 minuters träning men ändå får ut något av det. Tränade innan i cirka två timmar med en väldig massa övningar, och det gav mig ingenting då det var väldigt lätt att nå en platå och man inte kom högre. Känns dock som att detta pass kommer pusha på bra
En snabb fråga jag har är varför marklyft bara körs i ett set?
Några korttidsmål jag satt upp för migsjälv är:
Bänkpress 70x5
Marklyft 100x5
Knäböj 100x5
Stångrodd 70x5
Militärpress 60x5
Over and out.
Senast redigerad av 1mpulseS0D den 2012-04-10 klockan 16:27.
|
|
|
2012-04-12, 15:41
|
|
Registered User
|
Pass tre klart! Utan några problem. Det gick som smort idag också!
5x5x25 Knäböj
5x5x22,5 Bänkpress
5x5x32,5 Stångrodd
Körde även:
1x5x20 Knäböj
1x5x20 Bänkpress
1x5x30 Stångrodd
1x5x20 Militärpress
1x5x40 Marklyft
Detta på grund av att jag visade dessa övningar för två stycken kompisar som börjar gymma dem med  Den ene av dem har varit väldigt negativt inställd till träning, men han börjar ändå
Over and out.
|
|
2012-04-16, 14:04
|
|
Registered User
|
Ingen träning idag då jag åkt på en ordentlig förkylning :/ Troligtvis blir det inget imorgon heller, hoppas att jag är frisk tills på torsdag iallafall
Over and out.
|
|
2012-04-16, 14:12
|
|
Registered User
|
Jag kommer följa dig! Jag började själv ned SL 5x5 för cirka tre månader sen och jag gillar verkligen upplägget och märker redan att jag har blivit starkare
|
|
|
2012-04-17, 15:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Februari
Jag kommer följa dig! Jag började själv ned SL 5x5 för cirka tre månader sen och jag gillar verkligen upplägget och märker redan att jag har blivit starkare 
|
Trevligt  Märkte redan efter en vecka att man känner sig starkare!
Tyvärr är jag inte mycket friskare idag... Så jag hoppas på att jag kan träna på torsdag, annars blir det en ren vilevecka, jag kanske kan smyga in något pass i helgen dock som avviker från schemat, men det får vi se då
Over and out.
|
|
2012-04-19, 18:09
|
|
Registered User
|
Då har man kört fjärde passet idag, har kliat i hela kroppen nu när man varit sjuk :P Klarade dagens övningar lika lätt som innan
5x5x27.5 Knäböj
5x5x22.5 Militärpress
1x5x45 Marklyft
Även om jag än så länge klarar dessa övningar galant så märker jag att jag troligtvis kommer stalla på militärpressen först, men skam den som ger sig
Over and out.
|
|
2012-04-23, 16:29
|
|
Registered User
|
Då var det fämte passet klart. Körde helt åt hvete med vikterna, dock var de inte för lätta iallafall. Får se till att ta rätt vikter imorgon!
5x5x35 Knäböj (Skulle kört 5x5x30)
5x5x27.5 Bänkpress (Skulle kört 5x5x25)
5x5x37.5 Stångrodd (Skulle kört 5x5x35)
Bättre än vad jag skulle kört, kör rätt vikter imorgon. Dock gick även dessa vikter lätt
Over and out.
|
|
2012-04-23, 16:51
|
|
Registered User
|
Är det fortfarande väldigt lätt gör det nog inte så mycket att du inte lyfte helt rätt vikter idag
Hurdana knäböj kör du? Det är ju en övning som man har sett många olika tekniker på, främst tänker jag på djupet då.
|
|
|
2012-04-23, 19:25
|
|
Registered User
|
Går så nära marken jag kan, tror att jag är nere på 10-15 cm från marken, alltså går jag långt under 90 grader i knävecket  Försöker att bli tillräckligt stark/vig så att jag nuddar marken
|
|
2012-04-23, 20:02
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Känns som du kör alldeles för låga vikter i bla knäböj, mark och bänk i jämförelse med militärpress och skivstångsrodd. Du väger ju liksom 80kilo, lär ju vara endel muskler på den kroppen iallafall?
Lär ju vara jobbigare att göra 5x5 armhävningar än vad det är att lyfta 5x5 @ 27,5kilo i bänkpress?
Gör du ATG knäböj bör du vara väldigt säker på att din teknik inte fallerar (iallafall när du kommer upp i tunga vikter), se till att hålla ländryggen rak, vikten genom övningen på hälarna och att inte böja fram överkroppen för mycket.
Prova ställ hälarna på ett par viktskivor.
|
|
|
2012-04-23, 22:28
|
|
Registered User
|
Följer enbart hur SL5x5 schemat progresserar. Dock även som jag skrev i det första inlägget, jag är inte något vidare jättestark, mitt max i bänkpress är 40kg.
Knäböjet går bra, tippar varken bakåt eller frammåt, överkroppen är i en rak linje, håller ländryggen rak. Ska testa att köra med hälarna på viktskivor och se hur mycket skillnad det blir!
|
|
2012-04-24, 17:08
|
|
Registered User
|
Då var sjätte passet avklarat, detta gick fint idag med. Dock börjar militärpressen ta emot, men änsålänge klarar jag av den också! Hoppas att jag kan klara iallafall 30kg innan jag behöver någon deload.
5x5x32.5 Knäböj
5x5x25 Militärpress
1x5x50 Marklyft
Börjar känna av i lårmusklerna att jag börjar bli lite kraftigare i dem  Känner även att jag blivit starkare i axlarna och i armarna än när jag började!  Gött detta.
Over and out.
|
|
2012-04-24, 18:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Var nogrann med tekniken så kommer du öka fint, håll progressionen, öka precis som du ska göra, kolla gärna tekniker på alla lyft av tex Rippentoe.
Pressade knäböjen fel så jag fick tendonitis på 107,5kg.
Lycka till.
Ursprungligen postat av justblaze
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:00.
|

|